fbpx
Resurse umane

Leadership în timpul coronavirus

Scris de Ovidiu Neagoe
Leadership în timpul coronavirus

Sunt aproape două săptămâni de când o bună parte dintre angajații din mediul privat lucrează de acasă unde sunt o mulțime de factori care se luptă pentru atenția lor, de la animalele de companie, la copii puși pe șotii sau de la televizorul deschis la programele de știri la frigiderul plin cu gustări ce îi îmbie la câte o pauză dulce. Această perioadă de criză prin care trecem cu toții din cauza răspândirii cu rapiditate a noului coronavirus poate reprezenta unul dintre cele mai importante teste pentru liderii mediului de business. Nu cred că mai este un secret pentru nimeni că rolul de antreprenor sau cel de manager este unul extrem de dificil. În aceste momente devine și mai dificil: liderii sunt nevoiți să conducă echipe de oameni de la distanță și să comunice cu oamenii diferit, procese adesea cronofage care fac ca marea majoritate a celor care lucrează de acasă să muncească mai mult decât o făceau de la birou.

Cum perioadele de criză oferă cele mai bune lecții de leadership, iată cinci idei de care orice lider ar trebui să țină cont zilele acestea:  

Creați un mediu sigur

În primul rând fizic – prin luarea tuturor măsurilor pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus în rândul echipelor pe care le conduceți  – dar și psihic și emotional. Este crucial să creați o atmosferă de încredere în care oamenii sunt încurajați să vorbească, să spună adevărul și chiar să ofere feedback negativ.

Comunicați mai mult

Dacă înainte, după o ședință de cinci minute, fiecare membru al echipei știa cu exactitate ce are de făcut, în aceste momente, când majoritatea angajaților lucrează de acasă este important să comunicați regulat, transparent și cu mesaje clare și la obiect. Informați toți coechipierii cu privire la ultimele noutăți și evitați să creați confuzie.

Fiți prezent, vizibil și disponibil echipelor

În timpul unei crize liderii trebuie să fie disponibili. Pentru că în aceste zile nu mai puteți să vă plimbați printre birouri și să vorbiți față în față cu colegii, este important să le amintiți angajaților cum să vă contacteze pentru comunicarea noutăților sau pentru întrebări. În special în perioade de criză oamenii simt nevoia să audă noutăți din partea liderilor mai des. Un lider calm care știe ce are de făcut și are o viziune pentru următoarea perioadă le dă și angajaților mai multă încredere că deși economia trece printr-o perioadă dificilă, totul va fi bine.

Experimentați leadershipul multiplu

Leadershipul multiplu este un stil de leadership care distribuie responsabilitatea conducerii la oamenii din echipă, practic oamenii se conduc unii pe alții. Pe cât pare de ciudat, conceptul are totuși o mulțime de avantaje mai ales în situații de criză, pentru că un mix de talente, interese și personalități, care înseamnă mai multe resurse și implicare poate avea șanse de succes mai mari.

Fiți empatici

Ascultați și înțelegeți oamenii. Arătați-le că vă pasă cu adevărat și raportați-vă la perspectivele lor. Recunoașteți comportamentele și răspundeți la emoție și țineți minte că nu este despre voi și despre ce doriți, ci despre ceea ce dorește cel de lângă noi. Acțiunile liderului ar trebui să fie în beneficiul echipelor pe care le conduce.

Foto: © Anton Skavronskiy | Dreamstime.com

Publicat la data de: 25-03-2020