fbpx
Ghidul angajatului

Ghidul angajatului în criză

Scris de Alexandru Ardelean
Ghidul angajatului în criză

Din cauza crizei temporare generate de virus, peste 1 milion de angajați din economie vor rămâne fără locuri de muncă în perioada martie-aprilie, dacă starea de urgență nu va fi ridicată. Estimarea nu ia în calcul personalul angajat la negru, fără forme legale, o practică încă foarte prezentă în economie, potrivit datelor companiei de consultanță Frames.

În cazul în care un agajat ajunge într-o situație dificilă, am vrut să aflăm ce se poate face. Cătălin Roman, Senior Associate, Employment & Pensions Practice Coordinator la casa de avocatură Noerr, a răspuns la întrebările Biz.

Ce poate face un angajat acum

Angajatul are mai multe posibilități:

  • să presteze activitățile remote;
  • să beneficieze de un program individualizat de muncă sau chiar de zile libere plătite, ce pot fi compensate cu orele suplimentare ce vor fi presate in următoarele 12 luni,
  • să beneficieze de indemnizația șomaj tehnic sau chiar de șomaj în situația neplăcută a concedierii,
  • poate să își ia concediu de odihnă, fiind asigurată indemnizația de concediu de odihnă;
  • poate să suspende contractul de muncă prin acord comun sau chiar să beneficieze de concediu neplătit;
  • angajații care sunt părinți și îndeplinesc condițiile prevăzute de lege, pot beneficia de zile libere plătite, potrivit prevederilor legale

Ce se întâmplă cu cei dați afară

Concedierile individuale sau colective din cauza desființării locurilor de munca trebuie să urmeze prevederile prevăzute de Codul Muncii. Salariații concediați pentru motive care nu țin de persoana lor beneficiază de masuri active de combatere a șomajului și pot beneficia de compensații în condițiile prevăzute de lege și de contractul colectiv de munca aplicabil sau potrivit negocierilor cu angajatorul.

Cum pot fi protejați angajații

O modalitate prin care angajatul poate fi protejat este ca angajatorul să dispună, acolo unde este posibil, să își desfășoare munca de la domiciliu sau în regim de telemuncă.

Având în vedere Decretul Prezidențial din data de 16.03.2020, privind instituirea stării de urgență, s-a decretat ca munca de la domiciliu sau telemunca să fie dispusă direct de către angajator, prin act unilateral pentru o perioadă determinată (conform prevederilor legale de drept comun, acestea se puteau implementa doar prin încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă).

Bineînțeles, trebuie avute în vedere și recomandările Ministerului Muncii privind desfășurarea muncii în condiții de sănătate și securitate pentru angajați. Angajații trebuie să beneficieze de toate condițiile de igienă necesare, precum și de instructaje dedicate de sănătate și securitate în muncă adaptate la noile condiții.

Cum se vă schimba piața muncii

Piață forței de munca va trece printr-o perioadă deficitară ținând cont de situațiile economice dificile prin care vor trece anumiți angajatori. Cel mai probabil rata de șomaj va crește având în vedere condițiile economice actuale, așa cum se preconizează că se va întâmpla în toată lumea.

În acest context, este necesar ca statul să vină cu noi măsuri de sprijin pentru angajatori, astfel încât aceștia din urmă să îşi permită să mențină locurile de muncă actuale, fără să fie necesare ajustări majore. În lipsa unor astfel de măsuri, este clar că angajatorii nu vor mai putea susține financiar același număr de angajați.

Măsuri ce pot sprijini România

În primul rând ar trebui dezvoltat domeniul sănătății prin asigurarea unui număr ridicat de echipamente de protecție. De asemenea, izolarea rămâne cea mai eficientă măsură de combatere, astfel încât să se stopeze cât mai mult și mai repede răspândirea virusului.

Bineînțeles, ar fi indicat adoptarea unor măsuri concrete de sprijin pentru angajatori, prin diverse mijloace, cu titlu de exemplu: scutirea de la plata impozitelor și contribuțiilor sociale pe perioada stării de urgență sau măcar amânarea plății lor, posibilitatea utilizării unui program flexibil de muncă, inclusiv prin reducerea normei de muncă prin decizii unilaterale ale angajatorilor (de tipul kurzarbeit), amânarea înregistrărilor în REVISAL, având în vedere imposibilitatea obiectivă actuală de semnare a actelor adiționale la contractele individuale de muncă etc.

Prin Ordonanța Guvernului nr. 29/2020 modificată și completată, precum și prin Ordonanța nr. 30/2020 au fost luate deja o serie de masuri importante, cum ar fi: emiterea certificatului de situație de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri pentru întreprinderile mici și mijlocii în vederea amânării plații pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii de telefonie și internet, precum și amânarea plații chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.

De asemenea, în contractele în derulare, altele decât cele prevăzute anterior încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii, care dețin certificatul de situație de urgență, s-ar putea invoca forța majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență. O astfel de măsură este aplicabilă inclusiv contractelor individuale de muncă, fiind un caz de suspendare de drept, fără implicații pecuniare.

Lumea după coronavirus

Va opera o scădere considerabilă a cifrei de afaceri a companiilor, ceea ce va însemna că va avea loc o simplificarea a modelului de adoptare a deciziilor la nivel intern pentru fiecare companie, iar informația va fi mai facil comunicată către mai multe persoane.

Publicat la data de: 25-03-2020