fbpx
Ghidul angajatului

Diana Cosmin: 6 trucuri pentru a fi disciplinat și productiv când lucrezi de acasă

Scris de BizTeam
Diana Cosmin: 6 trucuri pentru a fi disciplinat și productiv când lucrezi de acasă

Diana-Florina Cosmin, redactor-șef și Owner, Fine Society ne propune șase trucuri, care să facă mai lină navigarea acestei perioade complicate

Oamenii vremurilor noastre se simt confortabil cu hiperactivitatea, dar nu cu liniștea. Așa cum funcția naște organul, corpurile și mințile noastre s-au echipat în ultimul deceniu să facă față unui stil de viață cu somn puțin, muncă multă, multitasking și conectivitate infinită.

de Diana Cosmin

Stăm aduși de spate pe scaunele de la birou, în lumina de neon din open-space, mâncăm pe tastatură, petrecem ore bară la bară în trafic și ținem smartphone-ul lipit între umăr și ureche, în timp ce tastăm emailuri la laptop. Nu ne plângem de asta pe rețelele sociale, pentru că a devenit normalitatea colectivă. Suntem cetățeni în secolul vitezei.

De când a început pandemia și #StămAcasă, tot mai mulți oameni se plâng vehement pe social media de lucrurile de mai sus, dar din intimitatea caselor lor cumpărate cu credit pe 20 de ani, în care se află izolați alături de propriile familii.

Ne simțim angoasați că stăm între patru pereți, nemângâiați de soare, că în loc să ieșim în oraș trebuie să mâncăm în intimitatea propriei bucătării și că nu putem parcurge kilometri decât între sufragerie și dormitor. Și că trebuie să vorbim pe Whatsapp cu prietenii cărora abia le făceam loc în programul nostru.

Da, poate că am prefera să fim oriunde altundeva, dar binele colectiv cere acest „sacrificiu”: statul pe canapea, acasă. Ne place sau nu, e infinit mai puțin decât li s-a cerut bunicilor sau străbunicilor noștri trecuți prin războaie, deportați în case de chirpici în inima Bărăganului sau trimiși la muncă în Siberia.

Dacă e greu, e greu nu doar pentru că stăm „între patru pereți”, e greu fiindcă stăm între patru pereți… noi cu noi înșine. Hiperactivitatea obosește corpul și anesteziază mintea, ca să nu se gândească la ce nu-i convine. Când stai pe loc, începi să vezi ce nu voiai să vezi, să scoți tot ce vârâsei în sertarele întunecate ale minții și să observi lucrurile de care îți fereai privirea.

Eu una am trecut printr-un burnout pentru că munceam și umblam prea mult, dar ”învățarea” liniștii a fost chiar mai dificilă decât devenirea mea ca workaholic, așa că pot înțelege zbaterea celor care se plâng. Există însă destule soluții și „trucuri” care să facă mai lină navigarea acestei perioade complicate.

  1. Strategia

Cea mai mare capcană a statului acasă este… spontaneitatea. Fără reperele externe ale unui program fix, viața între patru pereți devine apăsătoare și haotică: putem face ce vrem, dar nu ajungem să facem nimic. Nefiind obișnuiți să ne stabilim singuri reperele, lipsa organizării  accentuează starea de nesiguranță și anxietate.

Paradoxal, mamele cu mulți copii sau cu copii atipici se plâng cel mai puțin în această perioadă, tocmai pentru că sunt obișnuite deja să prioritizeze, să organizeze și să gândească scenarii și strategii. M-a impresionat opinia unei mame cu trei copii autiști, care explica într-un articol  că „părinții de copii autiști nu stau acasă de coronavirus, stau acasă dintotdeauna”. Așadar, când auzim că oamenii „o iau razna acasă”, de cele mai multe ori e vorba despre noi, ceilalți.

Cel mai simplu lucru cu care putem începe este să gândim fiecare zi ca pe un organism viu, dotat cu o coloană vertebrală. Nu știm cum va arăta fiecare zi, dar „oasele” pe care se sprijină i le dăm noi.

”Extremitățile” sunt orele de trezire și de culcare, care trebuie să mențină un ritm echilibrat (nu ne culcăm la nouă seara, dar nici nu facem binging până la 4 dimineața), iar restul „scheletului” este format din ritualuri pe care singuri trebuie să le stabilim în funcție de nevoile noastre.

  1. Activitățile în lanț

 Pentru dimineți, un truc util este cel al „straturilor” de activități mici, adunate laolaltă. Dacă în viața obișnuită suntem pe grabă, acum avem timp berechet, deci putem forma un „lanț” de activități care să ne servească și să ne ordoneze viața în aceleași timp.

Un sfert de oră de stretching de dimineață, urmat de acel smoothie de fructe pe care n-aveam timp să-l facem niciodată, urmat de 30 de minute de citit din teancul de cărți care așteaptă din 2018 să ne apucăm de el și de făcut revista presei, pentru a ne informa în legătură cu ceea ce se întâmplă în lume (cu accent pe informat, nu pe panicat).

Aici mai pot intra inclusiv exerciții de mindfulness precum meditație, recapitularea unor scopuri pe termen lung, ritualuri de „Morning Pages” (notițe matinale în care ne „descărcăm” mintea de grijile din ziua anterioară), dar depinde strict de disponibilitatea și deschiderea fiecăruia. Ritualurile noastre sunt la fel de unice precum amprentele noastre.

  1. De-prioritizarea emailurilor

Abia după aceste ritualuri de dimineață – care pot veni înainte sau după micul-dejun, e alegerea noastră – vin emailurile, mesajele private și mesajele pe Whatsapp.

Așa cum am învățat de la Joey Hubbard, un coach american care a lucrat cu miliardarii din Fortune 500 – „emailurile sunt ceea ce alți oameni vor de la tine, iar ziua trebuie să înceapă cu ceea ce vrei tu de la tine”. Simplu, concis și real.

  1. Ziua privită ca o matrice

Trucul meu învățat în anii de lucrat „remote” este împărțirea zilei în calupuri orare mici, ca niște pătrățele într-o matrice.

E iluzoriu să-ți imaginezi că poți lucra 4 ore neîntrerupt la un proiect, oricât de important ar fi, dar poți lucra eficient în calupuri de câte 30 de minute sau o oră.

Când scriu, eu îmi setez inclusiv un Timer pe smartphone (care e pus pe Airplane mode în timp ce lucrez) tocmai ca să nu fiu tentată să fac multitasking în acest interval.

Chiar dacă într-o casă în care se mai află și alți oameni mai pot apărea întreruperi, s-a dovedit științific că orice pauză mai scurtă de două minute nu ne scoate din starea de „deep work” care ne face productivi.

  1. Rutina de care fugim în restul timpului

Și seara are nevoie de ritualurile ei, care sunt „gâtul” coloanei vertebrale. Putem începe prin setarea telefonului pe Night Mode, pentru a diminua măcar puțin efectul ecranului albastru asupra rutinei de somn.

Seara ne predispune la introspecție, deci pe lângă relaxare, binging și orice mai putem face pentru relaxare, putem face scenarii.

Nu panicarde, ci necesare pentru liniștea noastră sufletească pe termen lung. Să ne gândim ce gătim a doua zi sau în următoarele zile (da, și aici e nevoie de planificare), să ne organizăm bugetul pentru următoarea perioadă, să rezolvăm chestiunile administrative rămase în aer și să ne facem planurile B și C pentru ceea ce urmează.

Și părțile administrative sunt un calup în sine: nimănui nu-i place să se ocupe de ele, așa că în loc să le răsfirăm pe tot parcursul zilei și să ne stresăm separat pentru fiecare, e mai bine să le adunăm laolaltă și să le executăm pe rând, una după alta.

  1. Setarea unor scopuri

Mai ales pentru cei care au tendința să se plictisească și să vadă această perioadă de pauză forțată ca pe un timp mort, ajută impunerea unor scopuri mici, ușor cuantificabile.

Scopuri fără legătură cu partea profesională, ci strict legate de ceea ce ne-am dorit mereu să facem, dar nu am avut timp. Acum avem.

Spre exemplu, eu una mi-am propus ca până la finalul carantinei să reușesc să rezist la un „plank” (exercițiu în care stai nemișcat, în planșă, cu mușchii încordați) de 15 minute, să termin cel puțin 5 cursuri pe platforma Masterclass, să îmi îmbunătățesc rutina de stretching astfel încât să îmi pot atinge vârful degetelor de la picioare cu capul și să citesc minimum zece cărți. Lucruri mici, realizabile, amânate de ceva timp. Nimic utopic.

Cel mai important lucru este să reținem că nu putem fi perfecți, că nu există rutină ideală și că e foarte posibil să mai călcăm strâmb, să avem o zi mai haotică sau o dispoziție mai proastă. Important e să perseverăm și să ne îmbunătățim de la zi la zi, pentru binele nostru.

Am putea constata, când totul va trece, că am rămas și cu ceva bun din această perioadă, ceva care să ne facă viața un pic mai simplă pentru ceea ce va urma.

Foto:  © Thomas Holt | Dreamstime.com

Publicat la data de: 25-03-2020