fbpx
CompaniiGhidul angajatuluiMediul de afaceri

9 modificări relevante pentru angajați și angajatori legate de șomaj tehnic

Scris de Alexandru Ardelean
9 modificări relevante pentru angajați și angajatori legate de șomaj tehnic

Ca urmare a propunerilor și recomandărilor transmise de mediul de afaceri către Guvern, precum și a înțelegerii de către factorii de decizie din mediul public că reglementarea inițială (OUG 30/2020) ar fi oferit un cadru mai puțin echitabil pentru a sprijini angajatorii români în această perioadă de criză, Guvernul a publicat luni OUG 32/2020, care aduce modificări și clarificări cu privire la indemnizațiile de șomaj tehnic suportate din bugetul de stat.

Cristian Rădulescu, expert fiscal în cadrul Taxhouse

Din 1 aprilie 2020 se pot depune cererile pentru obținerea șomajului tehnic de către companii, persoane fizice autorizate și cei care obțin venituri doar din drepturi de autor.

Cristian Rădulescu, expert fiscal în cadrul Taxhouse, explică în cele ce urmează care sunt aceste modificări.

Așadar, în baza prevederilor OUG 32/2020 se introduc următoarele modificări relevante din perspectiva indemnizațiilor de șomajul tehnic:

  1. Se elimină distincția între (i) angajatorii care își întrerup activitatea (total sau parțial) ce s-ar fi demonstrat prin obținerea Certificatelor de Situații de Urgență și (ii) angajatorii care își reduc activitatea ce anterior aveau obligația emiterii unor declarații pe propria răspundere; ca urmare a introducerii OUG 32/2020, toți angajatorii ce doresc să beneficieze de sprijin din partea statului prin suportarea indemnizației de șomaj tehnic de la bugetul de șomaj vor trebui să depună declarații pe propria răspundere în acest sens precum și o listă a persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație;
  2. Certificatele de situații de urgență nu vor mai fi folosite pentru decontarea indemnizațiilor de șomaj tehnic de către angajatori de la stat;
  3. Se renunță la plafonarea la cel mult 75% dintre salariații cu contracte de muncă active la nivelul angajatorului în ceea ce privește posibilitatea de a beneficia de indemnizația de șomaj tehnic decontată de stat;
  4. Nu mai există nicio raportare la un anumit nivel de scădere a încasărilor/veniturilor (%) la nivelul angajatorului față de perioada anterioară pentru a beneficia de decontarea de la bugetul de stat a indemnizațiilor de șomaj tehnic;
  5. Se renunță la condiționarea angajatorilor de a demonstra că nu au capacitatea financiară de a plăti integral salariile angajaților pentru a se suporta de către stat indemnizațiile de șomaj tehnic;
  6. Se clarifică faptul că obligația angajatorilor de a acorda indemnizațiile de șomaj tehnic se plafonează la maxim 75% din câștigul salarial mediu brut (i.e. 4072 lei) pentru fiecare angajat al cărui salariu de bază depășește câștigul salarial mediu brut (i.e. 5429 lei); angajatorii pot să suplimenteze din fondurile proprii diferența până la minim 75% din salariul de baza în cazul angajaților cu salarii lunare ce depășesc nivelul de 5429 lei;
  7. Termenul de decontare a indemnizaților de către bugetul de șomaj s-a redus la 15 zile de la depunerea documentelor prin poștă electronică de către angajatori;
  8. Se introduce un nou termen de plată de 3 zile lucrătoare de la momentul decontării sumelor de la stat, în care angajatorul trebuie să vireze angajatului indemnizația de șomaj tehnic la nivelul net;
  9. PFA, PFI, Întreprinderile Individuale sau Întreprinderile Familiare precum și persoanele care obțin exclusiv venituri din drepturi de autor și drepturi conexe ce își întrerup activitatea beneficiază de o indemnizație egală cu 75% din câștigul salarial mediu brut, această indemnizație fiind supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale.

Firmele care își trimit angajații în șomaj tehnic trebuie să transmită  pe mail documentele necesare pentru a primi indemnizație la agențiile județene pentru forță de muncă de care aparțin (din subordinea ANOFM).

Perioada de depunere a documentelor la AJOFM de către angajatori:

  • Pentru 16 – 31 martie începând cu 1 aprilie.
  • Pentru 1 aprilie – 16 aprilie începând cu 1 mai.

PFA și ceilalți care au dreptul la ajutoare de șomaj tehnic din această categorie vor trimite actele necesare la structurile teritoriale ale Agenției Naționale de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) din subordinea Ministerului Muncii.

PFA și ceilalți beneficiari de acest tip vor depune documentele până în data de 10 ale lunii (aprilie/mai).

Credit foto: ID 140723492 © Andrii Yalanskyi | Dreamstime.com

Publicat la data de: 01-04-2020