Analize Business

Biz 25 de ani: Un sfert de secol de business

4 oct. 2024 8 min

Biz 25 de ani: Un sfert de secol de business

Reading Time: 8 minute

Primii 25 de ani de Biz au fost marcați de o evoluție impresionantă a companiilor din România. În toți acești ani, am fost alături de antreprenorii și top managerii din țara noastră, pentru a identifica trendurile care schimbă lumea și a afla cine sunt campionii de business ai României.

Businessul înseamnă risc, îndrăzneală, dar și viziune, strategie și perseverență. Numai așa poți reuși pe termen lung, iar poveștile spuse de-a lungul celor 25 de ani de Biz prezintă un tablou de un dinamism extraordinar al mediului de afaceri și al antreprenorilor din România. Am scris despre exituri de succes, despre creșteri spectaculoase, dar și despre eșecurile din care se desprind cele mai valoroase lecții. Privind în urmă, vedem cum antreprenorii și companiile au evoluat și au creat o România mult mai apropiată de ceea ce, acum un sfert de secol, reprezenta un ideal parcă de neatins: visul occidental.

A fost un sfert de secol într-un mediu de business volatil, care a însemnat o criză economică dură, sute de modificări legislative care de cele mai multe ori au pus bețe în roate afacerilor și antreprenorilor și, să nu uităm, o pandemie. Nu de puține ori, de-a lungul acestor două decenii și jumătate, Biz a pariat pe viziunea unor afaceri la început de drum, pe curajul și pasiunea unor antreprenori energici care nu s-au mulțumit să pășească pe căi deja bătătorite și, în ciuda tuturor provocărilor de care s-au lovit, au fost adevărați deschizători de drumuri. Am scris despre aceste branduri într-o perioadă în care însăși noțiunea de branding era una extrem de vagă în rândul majorității românilor, care se raportau la ele ca mărci. Iar aceste branduri au avut rezultate de poveste, reușind să crească într-un ritm extraordinar, performanță pe care antreprenorii din spatele acestor succese au reușit adesea să o replice și pe piețele din străinătate.

Vă prezentăm în continuare câteva exemple de companii și branduri care au reușit să se impună și să ajungă adevărate forțe economice autohtone, regionale și chiar internaționale.

Banking à la Cluj

Banca Transilvania

La începutul anilor 2000, sistemul bancar românesc era încă în suferință după marile scandaluri financiare ale anilor ’90. Ideea că băncile vor finanța economia reală păreau simple povești și preluarea celor mai mari de către investitori strategici străini părea singura soluție viabilă.

Privatizări importante și chiar și de succes au fost, dar încă din 1993 apăruse un nume care avea să rescrie istoria sistemului bancar românesc. Banca Transilvania s-a înființat la Cluj-Napoca, s-a listat la bursă patru ani mai târziu, a primit un suflu nou în 2003 prin intrarea BERD în acționariat și apoi a depășit cu succes criza economică de la finalul primului deceniu al noului mileniu. Prin creștere organică, dar și achiziții bine țintite, printre care preluarea Volksbank, Banc Post, Idea::Bank și OTP Bank, BT a ajuns lider incontestabil al pieței bancare locale, rămânând în același timp o bancă antreprenorială românească și construind un puternic grup financiar. Cifrele vorbesc de la sine: numai în primul semestru din 2024 Banca Transilvania a ajuns la 1,81 miliarde lei profit net (+42,6%), în timp ce profitul net consolidat al Grupului Financiar Banca Transilvania a depășit 2,14 miliarde de lei. Activele Grupului Financiar Banca Transilvania au crescut până la 177,9 miliarde lei, iar creditele au ajuns la 78,8 miliarde lei (+4,3% faţă de 31 decembrie 2023). BT s-a poziționat drept banca antreprenorilor și susține activ economia românească, ajutând la dezvoltarea acesteia. Iar anul acesta a lansat și primul neobank 100% românesc, Salt Bank, dovadă că privește cu încredere spre viitorul digital.

Victorie românească în bricolaj

dedeman

În cei 25 de ani de Biz, construcțiile s-au aflat printre domeniile care au contribuit din plin la dezvoltarea României. Iar retailul specializat a crescut și el în consecință. Rețele de bricolaj internaționale au venit pe piața din România și se părea că vor cuceri rapid consumatorii. Doar că, la Bacău, frații Dragoș și Adrian Pavăl aveau alte planuri. Cei doi au pornit Dedeman încă din 1992, iar în 2003 deschideau la Suceava primul magazin de mari dimensiuni cu materiale de construcții și produse pentru amenajări interioare.

În timp ce branduri internaționale au venit și au plecat din România, Dedeman a devenit o prezență constantă în viața românilor și rețeaua proprie a ajuns la 62 de magazine la nivel național, compania având nu mai puțin de 13.000 de angajați. În același timp, retailerul a pariat și pe comerțul online, prin intermediul site-ului propriu, iar recent a anunțat lansarea proiectului DedeTech, prin care își propune să revoluționeze infrastructura digitală a companiei, axându-se pe optimizarea proceselor proprii de logistică și e-commerce. Dedeman este, astăzi, cea mai mare companie antreprenorială din România după cifra de afaceri (11,54 miliarde de lei în 2023).

Magia online-ului

eMAG

Când apărea pe piață primul număr al revistei Biz, gigantul Amazon abia vindea de doi ani și altceva decât cărți, lumea trecuse deja prin criza dotcom și internetul părea doar o promisiune prea optimistă. Dar prima copertă Biz a fost dedicată revoluției internetului. La scurt timp, în 2001, eMAG și-a început activitatea ca magazin online care comercializa computere și produse de birotică, iar opt ani mai târziu, în plină criză economică, era achiziționat de Asesoft Distribution, director general devenind Iulian Stanciu.

Anul 2012 a fost unul pivotal pentru brandul eMAG, după achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni de către fondul de investiții sud-african Naspers, compania începe procesul de extindere atât pe plan local, cât și la nivel regional, în Bulgaria, unde a ajuns cu rapiditate la o cotă de piață de 60%. Un an mai târziu, brandul a pătruns pe piața din Ungaria. În 2021, brandul eMAG a anunțat un plan de investiții de 3,2 miliarde de lei care se întinde pe durata a trei ani, prin care vizează consolidarea prezenței în Europa de Sud-Est, pe piețele din România, Bulgaria, Ungaria și Grecia. eMAG a încheiat anul 2023 cu venituri de 5,979 miliarde de lei, în creștere cu peste 10% față de anul precedent, și este liderul incontestabil al comerțului online din România.

Livrarea viitorului

FANBox - FAN Courier

Recunoașteți, nu trece săptămâna fără să vă bată măcar un curier la ușă. Acum 26 de ani, Felix Pătrășcanu, Adrian și Neculai Mihai aveau viziunea unui viitor care nouă ne-a devenit prezent și fondau FAN Courier, business antreprenorial care a pus practic bazele curieratului în România.

Dacă în urmă cu doi ani FAN Courier a mizat pe extinderea operațiunilor în Republica Moldova, prin investiții care s-au ridicat la 3 milioane de euro, anul trecut compania antreprenorială a mai investit 4 milioane de euro într-un hub internațional la Arad.

O creștere accelerată a fost înregistrată de rețeaua de lockere FANbox, o investiție care totalizează 20 de milioane de euro și ajunge la aproape 2.000 de unități în toată țara. FAN Courier este una dintre cele mai inovatoare companii din România și un model antreprenorial de succes care a înregistrat o creștere exponențială în ultimii ani, susținută și de dezvoltarea comerțului electronic.

Cu piciorul pe accelerație

dacia
dacia

O poveste de business aparte, care are toate ingredientele necesare pentru un film de succes, este cea a brandului Dacia. Acum 25 de ani, uzina de la Pitești trecea prin transformări importante, după ce Renault preluase compania în 1998. Planurile constructorului francez nu erau foarte clare, dar investițiile în modernizarea fabricii dădeau speranțe. Adevărata lovitură a venit în 2004, prin lansarea modelului care avea să ducă Dacia pe drumul succesului. Logan era rezultatul unei idei considerate nebunești de mulți experți și profesioniști din domeniu: o mașină ieftină, dar fiabilă, destinată (cel puțin inițial) piețelor cu mai puține pretenții legate de confort și design.

Pariul riscant făcut de Renault s-a dovedit însă extrem de reușit. Apariția și succesul modelelor Sandero și apoi Duster au arătat că strategia a fost cea potrivită. Anul trecut, Dacia a ajuns pe locul 10 în Europa pe segmentul de vehicule personale, iar pe plan global, marca a vândut 658.321 de unități, dintre care 562.890 în Europa. Dacia s-a clasat anul trecut pe locul 2 în Europa în clasamentul vânzărilor către clienții particulari, baza principală de clienți a mărcii, în timp ce Dacia Sandero a fost din nou cel mai vândut model către clienții particulari în Europa. Marca românească a lansat chiar și un un model electric în 2020, Spring, care a ajuns deja între timp la a doua generație. Automobile Dacia a avut în 2023 o cifră de afaceri de peste 5,2 miliarde de euro. Și povestea continuă, fiindcă anul viitor se va lansa Dacia Bigster, un nou SUV din segmentul C.

Electroretail și încăpățânare

magazin Altex Chiajna interior 2020 3

Cum ajungi de la reparat și vândut televizoare second-hand la cel mai mare electroretailer din România? Cu multă muncă, fler și… încăpățânare. Când alții au renunțat sau au vândut businessul, Dan Ostahie a continuat să investească și să extindă businessul Altex. A traversat mai multe valuri de criză, dar de fiecare dată a ieșit întărit.

Să ne uităm puțin pe cifre. În 2002, Altex avea 62 de magazine și o cifră de afaceri de 25 de milioane de dolari. Șase ani mai târziu, businessul explodase la 344 de milioane de euro. Criza care începe în România în 2009 nu iartă businessul antreprenorului din Piatra Neamț, care se înjumătățește. În loc să renunțe însă, Ostahie trece la restructurarea companiei și începe recuperarea terenului pierdut, iar după cinci ani Altex ajunge la 350 de milioane de euro. Anul trecut, businessul companiei a depășit 7 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro).

Din 2015, grupul condus de Dan Ostahie promovează o strategie omnichannel, prin care oferă clienților posibilități multiple de achiziție, integrând atât partea de magazin online, cât și serviciile de care clienții beneficiază în magazinele tradiționale. Și, dacă tot vorbim de încăpățânare, în 2019 antreprenorul a decis să nu mai folosească platforma eMAG Marketplace pentru a-și vinde produsele online, întrucât comisioanele eMAG nu permiteau retailerului să-și onoreze promisiunea de a oferi cel mai mic preț din România. Mai mult, Altex și-a dezvoltat propriul marketplace, care oferă o varietate de produse din categorii complementare electro-IT.

Cafea cu parfum de franciză

5 to go

Vorbind despre creșteri explozive în ultimii 25 de ani, nu putem ignora campionii mai recenți. Cu o investiție inițială de 10.000 de euro, Radu Savopol a lansat brandul 5 to go, care, în mai puțin de zece ani, a devenit cel mai mare lanț de cafenele din Europa Centrală și de Est, fiind brandul cu cea mai mare creștere absolută a numărului de locații din Europa. 5 to go se apropie cu pași repezi de 600 de locații deschise, două dintre cele mai recente fiind inaugurate în incinta Aeroportului Internațional Henri Coandă.

Mai mult, 5 to go este cea mai accesată franciză din România, Radu Savopol și Lucian Bădilă, fondatorii brandului, controlând o echipă de mai bine de 220 de francizați. Brandul este prezent cu cel puțin o locație în 110 orașe din România, ceea ce înseamnă că este prezent în aproape jumătatate din orașele României. 2024 este un an important pentru brandul 5 to go, care plănuiește deschiderea a 50 de locații noi în Slovacia și consolidarea prezenței în Ungaria, unde are patru cafenele, și Franța, țară care găzduiește trei cafenele 5 to go.

Foto: 331499066 @ Andrei Dzemidzenka | Dreamstime.com

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 386 (16 septembrie – 16 octombrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: