Biologia motivației
Reading Time: 3 minuteCum să găsești țelul businessului tău atunci când, prin activitatea ta, nu contribui neapărat la salvarea planetei? Și, mai ales, de ce a devenit acesta un subiect atât de discutat?
de Nadya Zhexembayeva
Businessul tău are nevoie de un țel. Citești tot mai des acest lucru în reviste și cărți de business. Acel “the big why”, cum îl numesc americanii, sau sentimentul că munca ta are un sens, este un ingredient absolut necesar pentru succesul în afaceri. Dar cum să găsești sensul atunci când, prin activitatea ta, nu contribui neapărat la salvarea planetei? Și mai ales de ce a devenit acesta un subiect atât de discutat? De ce avem nevoie de un scop imaterial?
Răspunsul se reduce la biologie. Nu la psihologie. Nu la sociologie. Explicația este cât se poate de științifică și combină fizica, chimia și biologia. Studiile ne arată că sentimentul unui scop, sensul, reprezintă cea mai bună motivație atunci când îți dorești să atingi cele mai înalte standarde de productivitate, profitabilitate și excelență cu compania ta.
Cum funcționează acest lucru și cum se face că nu banii reprezintă cea mai mare sursă de motivație în business? Vă voi explica.
Când analizăm modurile în care corpul nostru reacționează la diverși factori motivaționali, semnele sunt clare. Atunci când sunt folosiți
factori cauzatori de stres, ca de exemplu banii, răspunsul organismului este același ca în orice situație de criză. Creierul canalizează toată energia către mușchi, fiindcă de ei este nevoie pentru a fugi la adăpost sau pentru a contracara amenințarea. Așadar, dacă în strategia ta de motivare a angajaților pariezi pe bani, vei obține de fapt o reacție naturală, biologică la stres. Creierul lor va funcționa pe modul de apărare, de supraviețuire, împiedicându-i să își atingă adevăratul potențial. Există nenumărate studii, unele dintre ele sponsorizate de entități extrem de exigente, precum Rezerva Federală Americană, care demonstrează că, dacă iei două echipe și uneia îi oferi bani ca sursă de motivație, iar celeilalte îi pui în față o motivație intrinsecă, așa cum este sentimentul contribuției, echipa care primește banii este echipa cea mai înceată, mai puțin creativă și cu un nivel al productivității mai scăzut. Prin urmare, nevoia de a avea un scop este una cât se poate de reală și demonstrată, nu o născocire a timpurilor noastre. Este o consecință a biologiei umane. Activitatea ta va fi mai profitabilă și echipa ta va fi mai eficientă atunci când te bazezi pe sentimentul că ceea ce faci
are sens.
Chiar dacă am clarificat că a avea un scop imaterial este crucial pentru businessul nostru, nu am rezolvat problema. Rămâne întrebarea: cum găsim acest scop, mai ales atunci când obiectul nostru de activitate nu este unul nobil, într-un mod foarte evident? Să presupunem că vorbim despre un producător de bunuri de larg consum sau despre un retailer. Ce ar fi de făcut?
Vă voi spune povestea celor de la REI – o companie americană care produce și vinde bunuri recreaționale și echipament sportiv, cam tot ce îți trebuie dacă vrei să escaladezi un munte. Echipa de management a acestei companii căuta o modalitate prin care să își motiveze angajații. Pentru că reprezentau un retailer obișnuit, nu o companie care produce leacul pentru cancer sau trimite rachete pe Lună, CEO-ul s-a gândit că soluția cea mai bună ar fi să apeleze chiar la angajați. Astfel, i-a întrebat direct pe aceștia: “Oameni buni, ce am putea să facem ca voi să simțiți că munca voastră e cu sens, e importantă?”. A cerut sugestii pentru acțiuni concrete care să crească gradul de motivare al tuturor echipelor, iar astfel s-a născut ideea #OptOutside. Este cunoscut faptul că, în Statele Unite, prima zi de vineri după Ziua Recunoștinței este Black Friday, ziua cea mare a retailului, pe care mizează toți jucătorii din domeniu. Ei bine, la propunerea angajaților săi, REI își închide toate magazinele de Black Friday și își invită echipele și clienții să se relaxeze în aer liber, în loc să vândă sau să facă cumpărături. Acest proiect simplu a generat un volum uriaș de apariții în social media și publicitate gratuită în valoare de milioane de dolari. Mai mult, a crescut exponențial nivelul de motivare al angajaților și a îmbunătățit imaginea de angajator a companiei, dublând numărul de candidați pentru joburile existente. Inițiativa s-a transformat într-un val care a cuprins multe alte companii implicate în retail.
Aceasta e calea de urmat. Vrei să știi cum să le conferi angajaților tăi un scop în activitatea lor? Întreabă-i chiar pe ei. Provoacă-i să îți spună care ar fi acel lucru, acea acțiune realizabilă, care ar aduce mai multă motivație în munca lor. În felul acesta îți asiguri cel mai înalt nivel de productivitate și profitabilitate pentru afacerea ta.
Nadya Zhexembayeva este antreprenor, profesor şi speaker specializat în reinvenţie. Oferă consultanţă unor companii importante la nivel global, ghidându-le în procesul de reinventare care le permite să supravieţuiască şi împărtăşeşte insight-urile sale despre managementul schimbării prin intermediul materialelor publicate pe site-ul său, precum şi prin intermediul academiei online pe care a conceput-o.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 339 (20 ianuarie – 17 februarie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz