Bianca Severin, Philips România: Piața purificatoarelor de aer are potențialul de a se tripla până în 2023
Reading Time: 5 minute2020 este anul cu cea mai mare creștere pe piața purificatoarelor de aer. A contribuit la asta contextul actual, oamenii fiind din ce în ce mai preocupați de calitatea aerului pe care-l respiră, dar și faptul că anul acesta au petrecut mai mult timp acasă. Cum au evoluat vânzările de purificatoare în România, dar și de ce anume trebuie să ținem cont în alegerea unui purificator de aer, explică Bianca Severin, Business Marketing Manager Home Care la Philips România.
Cum au evoluat vânzările de purificatoare de aer în România comparativ cu alte piețe din regiune?
Observăm aceeași evoluție pozitivă, în ultimii ani, în toate țările din Europa Centrală și de Est. Sunt piețe dezvoltate, unde vârful s-a atins acum 1-2 ani, cum e Polonia – o țară care deja are programe locale pentru minimizarea poluării în zonele de risc, iar nivelul de educație civică a cetățenilor este ridicat. În egală măsură, există, firește, și societăți în care acum se înțeleg și se adresează aceste problemele civice, pregătind, astfel, piața pentru o evoluție puternică. România se situează spre vârful graficului, dacă analizăm dezvoltarea pieței purificatoarelor de aer în ultimul an. Eforturile pe care noi, la Philips, le-am depus au fost canalizate spre informarea oamenilor, a cetățenilor, a consumatorilor. Ne-am implicat în acțiuni care au ajuns ușor la aceștia, am tras un semnal de alarmă care a declanșat conversații în mediul online și în cel offline și care a contribuit la nivelul de conștientizare asupra calității aerului pe care îl respirăm, un bun public de care beneficiem cu toții.
Când ați prezentat pentru prima dată această categorie de produse pe piața românească?
Am început să oferim soluții de purificare a aerului pe piața din România acum mai bine de 4 ani. De la an la an, ne-am extins portofoliul și observăm, încă de când am intrat pe piață, o nevoie crescută pentru produsele de tip 2 în 1 – purificator și umidificator de aer – iar în ultimele luni, pentru produsele care acoperă o suprafață fizică mai mare.
Cum a fost aceasta receptată inițial și cum s-au schimbat percepțiile românilor față de utilizarea acestor produse?
Până la finalul anului 2018, în România nu exista o sursă de informare în timp real cu privire la calitatea aerului pe care îl respirăm afară. Totuși, Philips a dorit să povestească oamenilor, consumatorilor cum se pot proteja în interior, care este legătura și care sunt diferențele între poluanții de exterior și cei de interior, respectiv cum pot fi siguri că respiră un aer sănătos acasă sau la birou. Am înțeles, totodată, că răspunsul primit în această conversație nu este atât de puternic pe cât ne așteptam. De ce? Pentru că noi, la nivel social, nu știam că aerul din România este poluat sau cât de poluat este. Așadar, finalul anului 2018 a fost momentul în care am decis “să vedem” care este nivelul de poluare din țara noastră și am lansat prima rețea independentă de monitorizare a calității aerului. Am instalat 17 senzori, majoritatea in București, și am început să comunicăm rezultatele transmise de aceștia în presă, în social media, în materiale outdoor. Am făcut tot ce ne-a stat în putință pentru ca informația să ajungă la cât mai mulți oameni. În 2019, noi am continuat să extindem rețeaua de monitorizare, acoperind încă 4 orașe din țară, iar răspunsul a fost extraordinar: am primit, atât noi, cât și colegii de la Airly, peste 200 de mesaje prin care ni se cerea să extindem rețeaua de monitorizare, să acoperim și mai multe zone din țară. Aceasta a fost prima dovadă prin care am înțeles că eforturile noastre au rezultate cu rădăcini în valorile civice ale consumatorilor noștri. Așadar, în ianuarie 2020, am pornit, împreună cu Airly, campania de crowdfunding România Respiră, prin care oricine putea contribui la extinderea rețelei de monitorizare a calității aerului, iar noi, Philips, dublam numărul de senzori astfel instalați. Această campanie atât de dragă mie a fost manifestarea în fapte a dialogului public inițiat cu câțiva ani în urmă. Pe lângă cei aproximativ 80 de senzori instalați în 2 luni de campanie, toată inițiativa noastră a dus la o creștere a interesului față de categorie și o creștere semnificativă în vânzări față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce presupune implicit creșterea nivelului de conștientizarea asupra poluării și calității aerului pe care îl respirăm. Acesta este cu adevărat un rezultat durabil!
Care este cel mai bine vândut model de purificator din portofoliul Philips?
Am observat o atenție deosebită pentru produsul nostru Combi – un purificator și umidificator 2 în 1, în cazul căruia consumatorul poate decide dacă dorește să folosească doar funcția de purificare a aerului sau și pe cea de umidificare, mai ales în sezonul rece. Tot în top vânzări este purificatorul nostru seria 3000i, care are o rată de livrare a aerului curat de 400 m³/h și care răspunde nevoii consumatorilor de a acoperi o suprafață cât mai mare din casă/apartament.
Toate produsele noastre au aceeași tehnologie triplă de filtrare care reține poluanții și particulele ultrafine, de până la 0.003 μm, deci selecția pe care o face consumatorul are în vedere alți factori care pot ține doar de suprafața acoperită sau de afinitatea pentru tehnologie sau design.
Care este potențialul de creștere al acestui segment de piață în următorii 2-3 ani?
Piața purificatoarelor de aer are un ritm de creștere mai alert decât alte categorii din zona electrocasnicelor mici. E un lucru pe care l-am observat atât la piețele mature, din regiune, dar și local, în ultimele 24 de luni. Fiind o categorie sensibilă la schimbările de mediu, evoluția din ultimii ani a tendințelor climatice problematice și a nivelului de poluare sau înmulțirea cazurilor de alergii respiratorii au contribuit semnificativ la dezvoltarea acesteia. Estimăm că aceeași evoluție se va menține în următorii ani, segmentul purificatoarelor de aer având potențialul de a se tripla până în 2023.
Cât costă un purificator Philips?
Portofoliul nostru acoperă o mare parte dintre nevoile consumatorilor. Cu același sistem de filtrare bazat pe filtru HEPA pentru toate produsele, alegerea consumatorilor se bazează pe suprafața pe care doresc să o acopere, conectivitatea produsului, astfel încât să poată fi controlat de oriunde, modurile de funcționare sau design. Astfel, pornind de la nevoile fiecăruia, produsele încep de la 1400 lei și pot depăși ușor 3000 lei.
De ce trebuie să ținem cont când cumpărăm un purificator?
Tehnologia de filtrare este aspectul de la care nu trebuie să facem compromisuri atunci când alegem un purificator de aer pentru că eficiența sistemul de filtrare afectează în mod direct rata de eliberare a aerului curat. Purificatoarele cu filtrare mecanică (cu filtre multiple) se caracterizează printr-o eficiență foarte ridicată, chiar aproape de 100%, datorită filtrelor multiple. În tot sistemul de filtrare, cele mai importante sunt filtrele HEPA a căror eficiență ridicată face să fie folosite chiar și în sistemele sanitare sau laboratoare. Un filtru HEPA cu adevărat eficient trebuie să poată elimina poluanții de până la 0.3 microni în proporție de 99,97%.
Un alt aspect foarte important este rata de eliberare a aerului curat, respectiv volumul de aer curat eliberat de purificator în decurs de o oră. De cele mai multe ori, îl găsim pe paginile magazinelor online scris CADR (Clean Air Delivery Rate) și se măsoară în m3/h. Din punctul meu de vedere, este un aspect mult mai important decât dimensiunea camerei pe care o acoperă produsul pentru că acest indicator CADR spune cât de eficient este purificatorul în decurs de o oră sau cât de repede elimină particulele poluante din aer.
După ce ne-au convins cele două aspecte de mai sus, putem să mai cercetăm dacă produsul este dotat cu un indicator de poluare sau de alergeni, dacă este conectat la o aplicație, care sunt modurile de funcționare sau cât de ușor îl putem personaliza. Toate acestea sunt importante pentru că, iată, sunt inovațiile care pot face diferența în bine în viața noastră!
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz