Tech Stiri

Becul care dă internet

27 mai 2019 4 min

Becul care dă internet

Reading Time: 4 minute

Banalul bec  se transformă. Devine verigă într-un lanț al iluminatului inteligent, parte a ecosistemului Internet of Things. Bogdan Balaci, Director General pentru Sud-Estul Europei la Signify (anterior Philips Lighting),  ne-a prezentat  modul în care vom folosi lumina pentru a transmite date. 

 Ați lansat o serie de proiecte pilot LiFi. Care ar fi avantajele acestei tehnologii?

Tehnologia LiFi a depășit stadiul de prototip, e la stadiul de inovație, să zicem, și înseamnă transmiterea datelor prin modularea luminii. Printre avantaje, faptul că în mediu indoor, pe termen lung, LiFi va schimba modul în care se gândesc și se construiesc clădirile. Pot să conectez mai mulți utilizatori fără să existe un impact în largimea de bandă, rămânând deci în viteza garantată. În LiFi, comparându-l cu WiFi-ul, avem o lărgime de bandă de vreo 10 ori mai mare. Merge în zona de IoT, unde elementul cheie este partajarea infrastructurii critice, iar iluminatul este infrastructură critică. Dacă sunt într-un birou și mă conectez la sursa de iluminat, cineva din afară nu poate să mă intercepteze, decât dacă interceptează fasciculul de lumină. LiFi oferă o comunicație wireless de mare viteză în două sensuri, la fel ca WiFi. Însă, în loc să folosească semnale radio, folosește unde luminoase pentru a transmite datele. Corpurile de iluminat Philips pentru birouri care permit LiFi au o viteză de conectare în bandă largă de 30 Mbs, fără a compromite calitatea luminii. Această viteză este suficientă pentru a transmite simultan mai multe video-uri de calitate HD în timpul unui apel video. O­range implementează sistemul-pilot în  birourile sale din apropierea Parisului, alte proiecte pilot fiind în Norvegia, Singapore, India.

 Sunteți director regional al Signify pentru sud-estul Europei, care este rolul României pe această hartă?

România este un hub în regiunea Europei de Sud-Est (cu țări din ex-Iugoslavia, Bulgaria, Albania, Republica Moldova). Signify România livrează în toate aceste țări, în afară de București mai avem birouri la Sofia, Belgrad, Zagreb, Ljubljana, în rest avem oameni de vânzări. România este un hub comercial: tot ce înseamnă contracte se semnează cu Signify România. România este singura țară în care vindem direct, dar și indirect (prin parteneri), în toate celelalte țări lucrăm exclusiv prin par­teneri care au contracte de distribuție cu Signify România. De asemenea, hub înseamnă și resursele de back office (marketing, logistică, resurse umane, financiar) – acestea sunt toate în România, pentru toată regiunea, în restul țărilor din regiune având oameni de vânzări și oameni tehnici (lightning architects), oameni care pot să facă proiecte luminotehnice, specializați pe segmente de piață. Din totalul cifrei de afaceri din regiune, România reprezintă 45%.

 Se vorbește foarte mult de soluții de iluminat inteligent în România. Cât de “smart” sunt de fapt noile sisteme  de iluminat?

Din punctul nostru de vedere, iluminat inteligent înseamnă “connected”. Adică atunci când poți să faci ceva mai mult cu lumina decât pornit/oprit. Nivelul de automatizare poate varia, iar partea de smart are mai multe niveluri. În primul rând vorbim de connected lighting, cea mai dezvoltată zonă pe partea asta fiind cea industrială și în special Transilvania este bine acoperită la acest capitol. Numeroase companii au implementat sisteme de control de acest gen, care iau în considerare atât prezența, cât și partea de lumină naturală. În retail este puțin diferit față de zona industrială (fabrici, hale, depozite), unde se canalizează foarte mult pe partea de funcționalitate, pe calitatea luminii și pe respectarea standardelor. Un al doilea nivel este utilizarea cloud-ului, unde noi avem platforma Interact, cu variatele ei componente. Aici, cel mai dezvoltat segment este acela al iluminatului stradal și avem un proiect în Alba Iulia. Prin platforma Interact City, corpurile de iluminat au un SIM M2M (machine-to-machine), iar city manager-ul are nevoie de o tabletă sau un laptop și prin browser intră în platforma din cloud, unde are o interfață de control și una de asset management – utilă pentru cei care au concesiuni pe iluminat. Automat primești datele le­gate de funcționarea iluminatului, de incidente, disfuncționalități (parțiale în cazul LED-urilor) și poți face o mentenanță preventivă înainte de a se stinge complet, poți vedea consumul etc. Acest sistem este la Alba Iulia, dar îl avem și la București (în parcurile din sectorul 6), la Cluj (în parcul industrial) sau în orașe mai mici, precum Buzău sau Bicaz. Ce se întâmplă la Alba Iulia este foarte important ca “proof of concept” și prin platforma noastră Interact poți conecta și corpuri de iluminat care nu sunt Philips și nu neapărat cu tehnologie LED.

 Este iluminatul inteligent suficient pentru ca un oraș să devină smart city?

Smart city adevărat nu există în România. Există în Croația, de exem­plu. În România putem vorbi de smart lighting. Smart city este atunci când te conectezi cu altceva, când integrezi și alteva decât smart lighting. În insula Krk, din Croația, am participat la un proiect în care 3.000 de corpuri de iluminat existente, de diverse tipuri, trebuia integrate întrun singur panou de comandă, de unde să poată fi controlate. Iar pe acest proiect, concurența noastră nu a fost un alt producător din domeniu, ci Deutsche Telekom. Prin acest proiect, câștigat alături de un partener, intensitatea luminii corpurilor este reglată automat după o anumită oră, doar că iarna acolo este o ceață puternică. Așa că atunci când apare ceața, intră în funcțiune senzori dedicați. De asemenea, a fost integrat în platforma de smart și un tablou de comandă pentru camere de supraveghere pe insulă.

 La ce trebuie să ne uităm atunci când cumpărăm un bec tip de LED?

În ceea ce privește LED-urile, trebuie să ne uităm la alte detalii, nu doar după numărul de wați, ci la lumeni. La această tehnologie, nu numărul de wați este foarte relevant, contează ce model scoate mai mulți lumeni din același număr de wați, lucru care nu era posibil la becurile convenționale. În orice caz, un bec clasic avea în jur de 1.200 de lumeni. De asemenea, un alt detaliu care ar trebui verificat la achiziția unui bec este temperatura de culoare, lucru care se măsoară în grade Kelvin.

Articolul a fost publicat inițial în Biz nr. 332 (mai 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: