8 nov. 2018 4 min

Reading Time: 4 minute

Clienții afacerilor creative sunt diferiți, însă au câteva așteptări și trăsături comune – indiferent dacă sunt persoane fizice sau persoane juridice, aceștia sunt exigenți, urmăresc inovația, promptitudinea, unicitatea și caută calitatea la un preț corect, arată cea de-a doua ediție a Barometrului Minților Creative.

Barometrul Minților Creative, primul studiu din România care analizează antreprenoriatul din industriile creative, a fost lansat în 2017 din dorinţa UniCredit Bank de a susține şi a înţelege mai bine mințile creative din România. Ediţia de anul acesta este realizată împreună cu agenția Cult Market Research.

„Contribuţia antreprenoriatului creativ în economia românească devine tot mai relevantă de la an la an, iar odată cu această evoluţie apar şi schimbări în privinţa nevoilor şi dificultăţilor pe care le întâmpină oamenii din spatele acestor afaceri. Prin cea de-a doua ediție a Barometrului Minților Creative, am dus mai departe demersul nostru de radiografiere a comunității creative pe care l-am lansat prima dată în 2017 și, în acelaşi timp, am vrut să aprofundăm cercetarea. Aşa că, după ce anul trecut ne-am concentrat asupra industriilor creative din Bucureşti, acum ne-am uitat la afacerile din cele mai mari centre urbane, la detalii din profilul clientului creativ și la diferențele dintre afacerile mature versus cele în curs de dezvoltare. UniCredit Bank va continua să susțină, prin întreaga Platformă a Minților Creative, oamenii care fac business altfel, nu doar pentru rolul acestora în economie, ci și pentru impactul lor social și cultural”, a declarat Cătălina Roman, Director Identitate și Comunicare în cadrul UniCredit Bank.

„Anul acesta, Barometrul Minților Creative prezintă un antreprenor cu viziune, ambițios, cu un optimism ponderat de provocările legislative și birocratice actuale. Segmentul antreprenorilor creativi din România este unul dinamic, iar oamenii din aceste industrii sunt o inspirație pentru tinerii antreprenori din alte industrii prin reziliență, ambiție și spirit liber. Inițiativa de a include în acest proiect mai amplu și o cercetare sociologică periodică prin care să fie luat pulsul antreprenorilor creativi din România este benefică atât pentru măsurarea evoluției stării de spirit din industrie, cât și pentru o mai mare vizibilitate în mediul de afaceri românesc”, a declarat Paul Acatrini, Managing Partner Cult Market Research.

Principalele concluzii ale Barometrului Minților Creative:

Context general și cele mai mari obstacole:

-Doar 12% dintre antreprenori consideră că actualul context economic este prielnic pentru business; în acest context, 17% dintre cei intervievați iau în considerare extinderea afacerii în următorul an;

-Antreprenorii din București, Cluj-Napoca și Iași sunt mai încrezători în mediul economic decât cei din Brașov și Timișoara; totodată, antreprenorii creativi din Cluj-Napoca, Iași și Brașov sunt mai dornici să îşi dezvolte afacerile decât cei din Timișoara și București;

-Atât afacerile mature, cât și cele în curs de dezvoltare, reușesc într-o proporție asemănătoare să facă unele investiții sau, cel puțin, să se mențină pe linia de plutire din punctul de vedere al sănătății afacerii. În același timp, eforturile de realizare a investițiilor, precum și amploarea acestora, pot fi resimțite diferit în funcție de domeniul de activitate al afacerii;

-Schimbările legislative (24%), accesul la resurse umane calificate (19%) și problemele de cash flow (16%) sunt principalele bariere în calea dezvoltării afacerilor din industriile creative; alături de condițiile economice generale, puterea scăzută de cumpărare și atragerea de noi clienți, acestea sunt cele mai mari impedimente atât pentru afacerile mature, cât și pentru cele în curs de dezvoltare;

-Cele mai multe afaceri creative au nevoie de sprijin pentru dezvoltarea și diversificarea produselor și serviciilor, finanțarea rapidă și avantajoasă, creșterea notorietății, precum și în recrutare și creșterea vânzărilor;

 Finanțare:

-Cel mai util instrument financiar pentru antreprenorii creativi este auto-finanțarea (66%);

-Cele mai utilizate servicii financiare sunt internet/mobile banking-ul și plățile online, urmate de carduri și liniile de credit pe termen scurt;

-1 din 4 antreprenori consideră ca finanțarea prin fonduri europene le este necesară;

-Antreprenorii creativi sunt reticenți la sursele de finanțare externe sau încă nu au identificat posibilitatea de a le utiliza pentru a-și dezvolta afacerea. Cele mai mari obstacole sunt dobânzile mari (19%) și procedurile greoaie din programele publice de finanțare (15%).

Profilul clientului din industriile creative:

Clienții afacerilor creative sunt diferiți, însă au câteva așteptări și trăsături comune. Indiferent dacă sunt persoane fizice sau persoane juridice, aceștia sunt exigenți, urmăresc inovația, promptitudinea, unicitatea și caută calitatea la un preț corect.

Experiența de antreprenoriat:

-Peste jumătate dintre antreprenorii creativi vin din sectorul privat și o treime din sectorul public;

-Cei mai mulți dintre antreprenori (83%) consideră că experienţa profesională anterioară le-a fost de ajutor în activitatea de antreprenoriat actuală;

-73% declară că studiile absolvite şi reţeaua profesională construită i-au ajutat în activitatea antreprenorială.

Resurse umane:

-Aproximativ jumătate dintre antreprenori intenționează să facă angajări în următorul an; dintre aceștia, majoritatea își doreşte să recruteze angajați cu normă întreagă;

-Candidații din generația Millennials (18-34 de ani) sunt cei mai căutați de antreprenori;

-Cele mai importante criterii de recrutare sunt entuziasmul și implicarea, urmate de personalitatea candidatului, potrivirea culturii organizaționale cu candidatul și experiența în domeniu; pe o poziție inferioară, dar tot în topul priorităților, sunt educația și așteptările salariale.

Studiul a fost realizat în perioada 5-22 octombrie 2018, cu o componentă calitativă și una cantitativă. Rezultatele se bazează pe răspunsurile a peste 200  de antreprenori cu funcții de conducere în întreprinderi mici și mijlocii din toate industriile creative conform codurilor CAEN din România (artistic, arhitectură şi proiectare, design, publicitate, tipografie, editură, servicii foto-video, cercetare şi inovaţie, IT).

Barometrul Minților Creative face parte din Platforma Minților Creative – programul educațional prin care UniCredit Bank susține afacerile creative din România și mințile din spatele lor – alături de Academia Minților Creative (programul de educație financiară și antreprenorială), Miercurea Minților Creative (festival de shopping și socializare dedicat afacerilor creative), Ghidul 24/7 și Pachetul Creativ.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: