AVON și Kaufland România continuă caravana socială #CancelCancer
Reading Time: 4 minuteRomânia este țara în care prevenția aproape că nu există atunci când vine vorba despre sănătate. Iar femeile din România nu au timp pentru ele. Grija și timpul sunt întotdeauna îndreptate către familie, copii, părinți, dar niciodată către nevoile lor
De șase ani, AVON și Kaufland România susțin Caravana Cancel Cancer și consolidează partea de educație și prevenție în ceea ce privește cancerul de sân. An de an, caravana străbate țara în lung și-n lat, oferind ecografii mamare gratuite femeilor care se prezintă la cabinetul medical mobil.
Începând de anul trecut, fiecare femeie care trece pragul caravanei și beneficiază de o ecografie mamară gratuită, scrie pe cartolină anonimă motivul pentru care amână controlul mamar anual.
“Am strâns peste 2500 de motive, de scuze din caravana socială de anul trecut și vom continua demersul și anul acesta. Scopul este să formăm cu ajutorul acestor cartoline un manifest colectiv al scuzelor, un vehicul social cu rolul de a mobiliza femeile să meargă la control, expunându-le la un exercițiu de empatie și solidaritate. Mii de femei pot citi aceste scuze și pot realiza că nu sunt singure, că anxietățile lor nu sunt izolate și că indiferent de oraș, educație, statut financiar, femeile se confruntă cu probleme similare. De mai bine de 25 de ani luptăm alături de femeile din România împotriva cancerului de sân și credem că doar prin perseverență, determinare și empatie putem transforma statisticile gri în statisti roz, pline de bucurie și optimism.”
Ana Nicolae, Head of Integrated Communication, AVON România & Moldova
România este țara în care femeile au moștenit modelul eroinei, iar sacrificiul suprem de dragul familiei, al apropiaților este un firesc generațional.
„Dincolo de scopul fundamental, care este unul de prevenție, Cancel Cancer reprezintă o radiografie a societății noastre – a mentalităților, a lucrurilor pe care le valorizăm, a reperelor sociale pe care le avem. Cele 2500 de motive pe care le-am înregistrat și prelucrat în caravana din 2022, oferă o imagine brutal de reală a lucrurilor cu care se confruntă femeile în viața de zi cu zi: anxietăți, emoții preluate și dogme moștenite din generație în generație, iar uneori chiar anularea identității prin deprioritizare. Există un puternic identificator cultural, care are legătura cu profilul acestei țări și cu sistemele socio-politice care au amprentat evoluția noțiunii de familie. Modelul agripinic (‘Agripina fii bărbată’), eroizarea prin sacrificiu (‘Eu mă las pe ultimul loc, familia e mai importantă’), confuzia dintre iubire de sine și egoism, dintre respect de sine și aroganță sunt realități cu care se confruntă femeile din România. Și prin extensie, întreaga societate.
Andreea Lupu, Strategy & Innovation Director, Starcom România
Lipsa timpului este principalul motiv invocat pentru amânarea controlului: “Pentru mine nu îmi fac timp. Amân mereu.”; „Alerg prea mult pentru siguranța zilei de mâine, încât uit de mine.”; „Pe primul loc este familia. Nu am timp de mine.” ; „Nu am timp. Timpul este alocat copiilor”;” Din cauza serviciului nu am timp să fac nimic pentru mine.”; „Nu am timp liber ca să mă pot duce la medic”. „ Sunt tânără mămică, nu am timp să mă gândesc la mine.”; „Nu am timp să stau la cozi infernale, la spital.”
Neajunsurile financiare reprezintă un alt motiv pentru care multe dintre femei amână ecografia mamară: „Am neglijat din considerente financiare. Mereu consult un medic doar atunci când nu mai pot.; „Lipsa banilor. Sunt foarte scumpe serviciile medicale.”; „Banii sunt motivul pentru care nu am făcut niciodată o ecografie mamară.”; „Serviciile medicale sunt foarte scumpe. Cred în prevenție, dar atunci când nu ai bani, nu ai cum să faci nici prevenție.”; „Nu există fonduri suficiente, iar eu fiind pensionară nu îmi permit să merg în clinici private.”; „Salariul meu este prea mic față de cheltuielile pe care le am lunar.”
Teama sau atitudinea fatalistă reprezintă un alt argument pentru care femeile nu ajung la un control senologic: „Mi-a fost frică.”; „Sunt tânără! Sigur am timp să merg mai târziu.”; „De frică am amânat mereu.”; „Mi-a fost frică, am preferat să cred că nu am nimic.”; „ Recunosc că mi-a fost foarte frică. Știu că nu doare nimic, dar mi-a fost frică de un posibil rezultat.”; „ De frica unui diagnostic grav am preferat să nu merg.”; „Mereu am considerat că nu mi se poate întâmpla mie.”
Lipsa simptomelor este un alt argument care generează amânarea controlului mamar: „Nu am avut probleme și atunci am amânat mereu.”
Infrastructura medicală este în continuare o problemă reală și în 2023: „În localitate nu există medic care să facă ecografii mamare.”; „Lipsa infrastructurii medicale – la noi în oraș nu ai unde să faci o ecografie mamară.”
Pe lângă aceste motive, există o multitudine de alte scuze individuale, particulare, dar care își găsesc ecoul și în rândul altor femei.
Pornind de la această observație, caravana continuă și anul acesta tot sub semnul scuzelor care cauzează amânarea controlului mamar anual.
“CancelCancer reprezintă un manifest pentru sănătate, pentru un stil de viață sănătos și responsabil. Este o inițiativă care mobilizează femeile pentru a avea grijă de sănătatea lor și pentru a se concentra pe prevenție. România este țara europeană cu cea mai ridicată mortalitate cauzată de depistarea foarte târzie (în stadiile 3 și 4) a cancerului la sân. Campania #CancelCancer a fost inițiată de AVON cu sprijinul Kaufland în 2016 și este un demers social cu scopul de a îmbunătăți statisticile, de a educa femeile din România și de a transforma prevenția într-un subiect uzual și firesc. Iar pentru Kaufland România este un exemplu concret că implicarea face diferența și că demersurile sociale consolidate an de an ne ajută să avem o comunitate educată și sănătoasă.”
Anna Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România
Anul acesta caravană se desfășoară în două etape. Peste 1700 de femei vor beneficia, în 2023, de anamneze și ecografii mamare gratuite, iar – în cazul în care este nevoie – și de un voucher pentru mamografie (la una dintre clinicile Regina Maria din fiecare oraș sau din proximitate).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz