Antreprenori Interviuri

ATRA Doftana: Simte. Respiră. Gustă.

17 nov. 2021 8 min

ATRA Doftana: Simte. Respiră. Gustă.

Reading Time: 8 minute

Emil Munteanu, cofondatorul brandului ATRA, sub umbrela căruia se află trei pensiuni în Valea Doftanei din județul Prahova, vizează venituri de peste un milion de euro până la finalul anului 2021, în creștere cu 30% față de 2020. Care sunt ingredientele din rețeta succesului antreprenorului care a început anul în forță și a deschis noul resort MIRA by ATRA, care sunt planurile pe care le are pentru brandul ATRA și cum s-a luptat cu efectele crizei din sănătatea publică?   


Cum a luat naștere ideea din spatele proiectului ATRA și de ce ați ales să deveniți antreprenor într-un domeniu nou pentru dumneavoastră?

ATRA a luat naștere din pasiunea pentru călătorii, pentru natură, pen­tru design și nu în ultimul rând pentru gastronomie, fine dining și a apărut ca un proiect complementar specializărilor pe care le aveam fiecare dintre noi. Am demarat proiectul ATRA fără să știm nimic despre industria ospitalității, încărcați doar cu experiențele acumulate de-a lungul anilor din propriile noastre călătorii.

Am învățat și învățăm continuu despre cum să facem din ATRA un loc unic de evadare, de relaxare, aproape de București, în care oamenii să își dorească să revină. Investiția inițială în teren, clădire, dotări a fost de peste un milion de euro. Însă în fiecare an investim constant în îmbunătățirea locațiilor existente, cât și în noi proiecte de extindere. Astfel, până acum, în 2021, compania a investit aproximativ 100.000 de euro pentru dezvoltare.

Emil Munteanu Atra Doftana 1 scaled
Emil Munteanu, co-fondator ATRA

Care au fost principalele provocări de care v-ați lovit ca antreprenor într-un domeniu cu totul nou?

Practic, tot proiectul ATRA a fost o provocare, de la idee până la ceea ce este ATRA astăzi, dar a fost bine că ne-au plăcut toate: de la identificarea locului perfect, la dezvoltarea proiectului, terenul nu foarte prietenos ca acces pentru construcție, construcția în sine, crearea conceptului și a brandului, strategia de comunicare și dezvoltare, lucrul cu oamenii, situațiile de criză, criticile și mulțumirile oamenilor, toate ne-au făcut mai încrezători și ne-au ajutat să evoluăm.

Sunt mulți angajați din companii care visează ca la un moment dat să renunțe la job și să pună bazele unei pensiuni la munte. Ce sfat aveți pentru aceștia?

Orice business trebuie să înceapă cu un plan de afaceri, să definești ce ți-ai dori să faci nu doar ca idei ci și ca investiții, ca număr de oameni de care ai nevoie, dacă sunt disponibile specializările respective pe piața forței de muncă – aceasta fiind o provocare foarte mare în acest moment. Trebuie ca în mod critic să definească și să urmărească un P&L ca să știe în permanență ce venituri și cheltuieli poate genera afacerea respectivă. Rațiunea oricărei afaceri, în orice domeniu, este aceea de a face profit, astfel că utilitatea unui astfel de instrument este vitală pentru bunul mers economic al acesteia.

De asemenea e important ca oamenii să înțeleagă că a fi antreprenor are desigur avantajul independenței, dar și responsabilitatea acesteia, pentru că nu răspunzi doar pentru tine ci și pentru oamenii care sunt implicați în afa­cerea ta și presupune mult mai multă muncă, implicare și asumare decât atunci când ești un simplu angajat. În antreprenoriat trebuie să fii vizionar și să ai curaj, să transformi riscurile în oportunități, să te reinventezi când ceva nu merge, trebuie să ai tenacitatea și determinarea de a face imposibilul posibil. Nu în ultimul rând, trebuie să îți placă foarte mult ceea ce faci ca să reușești, lucrul ăsta e valabil în orice domeniu, nu doar în turism; dacă îți place ceea ce faci vei găsi mereu putere să faci față provocărilor și să fii motivat. Motivația este cheia, pentru că în industria ospitalității degeaba ai un loc frumos, o natură desăvârșită și o bucătărie sofisticată dacă nu ai o echipă de oameni însuflețiți care să prezinte și să reprezinte toate atuurile conceptului tău.

În perioada de pandemie, un număr mare de turiști au evitat concediile în afara României de frica infectării cu noul virus. Cum s-a reflectat acest trend în cererea ATRA?

Pandemia a schimbat multe, felul în care ne comportăm, felul în care interacționăm, felul în care muncim, ne-a forțat pe mulți în afacerile noastre să ieșim din zona de confort, să facem schimbări, să ne asumăm riscuri, să ne reinventăm. Noi nu ne-am lăsat intimidați de restricții și de reguli, ci le-am îmbrățișat ca pe oportunități, ne-am adaptat la toate cerințele și am pornit cu motoarele turate. Astfel că anul trecut, imediat după ieșirea din lockdown, folosindu-ne de atuul intimității locației nostre, într-un loc retras, departe de orice aglomerație comercială, dar totuși aproape de București, punând mare preț pe siguranță, curățenie, distanțare, dezinfectare și servicii de calitate, am reușit să facem în numai jumătate de an un 2019 fără precedent în istora de 10 ani a hotelului Atra.

Da, ne-a ajutat faptul că românii au privit România cu alți ochi și au fost curioși să exploreze și să descopere frumusețile de la noi, dând astfel o șansă de revenire a turismului local. Avem o țară superbă, bogată și versatilă, sunt multe proiecte inedite, muncite pentru a fi diferite și pentru a crea o nouă percepție asupra ospitalității în România. Preocuparea noastră imediată a fost să extindem capacitatea de sevire în aer liber, astfel că am construit două terase suplimentare în cascadă, cu privirea spre lac și am amenajat terasa principală cu arzătoare pentru a crea confort prelungit la exterior pentru zilele răcoroase. Am avut de suferit pe zona de corporate, dar în contrapartidă am lansat conceptul work@atra prin care îi invităm pe oaspeții care au posibilitatea de a lucra de acasă să se încarce cu energie și inspirație la ATRA, pentru că de tot restul ne ocupăm noi. Nu în ultimul rând, ca să putem ține serviciile la un nivel ridicat, ne-am mărit echipa la 31 de colegi, din care 80% sunt localnici; suntem foarte mândri că prin ceea ce facem putem contribui la dezvoltarea și implicarea comunității – de la resursele umane antrenate în tot ce facem noi, până la ingredientele pe care le folosim la bucătărie și multe alte materii prime și materiale de care avem nevoie în desfășurarea activității noastre.

Atra hotel scaled

Cum a fost acest an pentru cele trei concepte aflate sub umbrela ATRA?

Anul 2021 a început tot în forță. Cu cât mai multe provocările și limitările, cu atât mai ambițioși am fost noi, astfel că în primăvară am adus o nouă adiție hotelului ATRA și vilei Uno, respectiv noul resort Mira, capacitatea totală de cazare mărindu-se astfel la 20 de camere. De asemenea, tot anul acesta, la începutul verii, am inaugurat și noul roof top Al Fresco by ATRA, poate cel mai spectaculos și mai instagramabil punct din peisajul montan de la noi din țară.

Locațiile noi vin să completeze po­vestea ATRA prin concepte diferite: Uno este despre intimitate, iar Mira este despre conectare, fie că e vorba despre familie, prieteni sau colegi. ATRA este “umbrela” care unește aceste locații și adună oaspeții în cadrul unic al restaurantului său gourmet, pentru a le încânta toate simțurile.

ATRA este un boutique hotel care se cufundă într-o natură spectaculoasă, pe Valea Doftanei, chiar pe malul lacului Paltinu. Este o locație care se află la numai o oră și 30 de minute de București, surprinzătoare în orice anotimp. Are un design minimalist și toate cele 10 camere au o priveliște incredibilă asupra lacului și împrejurimilor.

Restaurantul ATRA este o destinație în sine, avem oaspeți care își oferă un răsfăț de o zi doar pentru a lua masa și a se încărca cu frumusețea locului. Restaurantul oferă preparate fine dining, cu ingrediente proaspete, de la fermierii și legumicultorii din zonă, de la stânele, păstrăvăriile, pădurile, livezile de pe dealurile și munții din împrejurimi. Meniul ATRA este elaborat de Head Chef Ionuț Gagiu, care combină magistral resursele și bogăția locului în funcție de sezon spre încântarea oaspeților noștri.

Prin toate aceste manifestări ale bran­dului umbrelei ATRA, cu toate inovațiile și adițiile vom depăși în 2021 o cifră de afaceri de un milion de euro, reușind astfel o creștere de 30% față de anul anterior.

Care sunt principalele schimbări pe care le-ați observat din partea turiștilor?

Nu își mai fac planuri pe termen mediu și lung, rezervările se fac cu titlu spontan, așa, de pe azi pe mâine – cred că asta este una dintre cele mai mari schimbări. O altă schimbare este legată de felul în care lucrăm, sunt foarte multe joburi care se pot face de la distanță, iar noi am încercat să capitalizăm acest trend de remote work. ATRA este locul perfect pentru cei care au posibilitatea de a lucra de acasă. În loc să se ocupe cu problemele casnice, se pot scufunda într-o destinație care oferă pe lângă intimitatea spațiului și a lucrului și plimbări pe lacul Paltinu, drumeții pe munte sau off-road. Uneori, o schimbare de peisaj este exact ceea ce ai nevoie pentru a crește productivitatea.

De asemenea, am observat și ne face tare bine, o revenire a turismului corporate în această toamnă, multe companii fiind preocupate de reconectarea echipelor, refacerea nivelului de energie și de motivare prin team building-uri abordate într-un cadru intim.

La ce să se aștepte românii care vor trece pragul celor trei vile aflate sub umbrela ATRA?

ATRA este o poveste despre încântarea tuturor simțurilor: SIMTE. RESPIRĂ. GUSTĂ. Oriunde te afli, în cameră, pe noua terasă Al Fresco sau în restaurant, poți asculta râul, îți poți scălda pri­virea în lacul cristalin, poți respira cel mai proaspăt aer și privi cerul înstelat. ­Pentru cei care lucrează remote, ATRA e un loc în care poți lucra liniștit, inspirat și încărcat de energia naturii.

Vila Uno, amplasată tot pe malul ­lacului Paltinu, la o distanță de câteva ­minute de mers pe jos de ATRA, este un loc intim, privat, unde poți petrece cu familia sau cu prietenii, unde poți lucra sau poți face check-out de la toate rutinele citadine. Mira Resort, cea mai nouă adiție în familia ATRA, așa cum sugerează și numele, privește către ATRA de pe partea cealaltă a lacului Paltinu. Este o locație versatilă și complexă, care oferă aceeași intimitate și servicii de calitate. Mira este o evadare zen, cu acomodare de tip bed & breakfast, cu 8 camere (apartamente, camere double & single), piscină și o oran­gerie ascunsă printre copaci, cu vedere spre lac. Oaspeții Mira pot servi prânzul și cina la restaurantul fine dining ATRA.

Atra Doftana este unul dintre puți­nele locuri de la munte din România care oferă un meniu gourmet, creat de Head Chef Ionuț ­Gagiu. De unde aduceți produsele și ingredientele cu care sunt create ­preparatele?

Bucătăria ATRA, promotoare a conceptului farm to table, este locul propice de manifestare a inovației pentru Chef Gagiu – o abordare minimalistă de fine dining în care ingredientele să respire și să cucerească prin simplitate și gust. Colabora­rea cu fermierii locali, cu stânele și păstrăvăriile de pe Valea Doftanei oferă bogății nenumărate cu care putem surprinde, prin combinații inedite, și cele mai pretențioase gusturi. Chef Gagiu valorifică din resursele locale ingrediente de sezon și definește meniurile și preparatele în funcție de anotimp, conceptul de bucătărie în armonie cu natura fiind de neclintit pentru el. Head Chef Ionuț Gagiu crede că prin muncă și seriozitate lucrurile vor evolua și vom putea evidenția bogățiile României, vom putea da încredere oamenilor și îi vom putea răsfăța cu propuneri gastronomice inedite, surprinzătoare. Suntem încă în plină pandemie, oamenii sunt bulversați și caută speranță. Turismul și bucătăria gourmet românească au șansa de a fi redescoperite și apreciate și de aceea trebuie să fim pregătiți să oferim ce e mai bun și să le cultivăm oamenilor un sentiment de sigurnață și de preocupare continuă pentru experiențe desăvârșite.

Ce planuri de dezvoltare aveți pentru brandul ATRA?

Ne preocupă să dezvoltăm acest brand într-un mod consistent. Prin tot ce facem cultivăm cele trei valențe ale brandului, experiența multisenzorială pe care o promovăm: SIMTE. RESPIRĂ. GUSTĂ.

Simte – frumusețea naturii, liniștea munților, departe de aglomerația urba­nă. Simte puritatea naturii și las-o să te învăluie într-o relaxare desăvârșită, în care orice urmă de stres dispare.

Respiră – aerul pur și proaspăt de munte, mirosul ierbii.

Gustă – meniul fine dining creat de Chef Ionuț Gagiu și descoperă ingredientele culese din inima naturii, din pădurile din împrejurimi, din râul învolburat, din livezile și grădinile de pe deal, de la stânele din munți. Fiecare sezon e o expozie de inspirație.

Ne dorim ca brandul ATRA să creeze oaspeților experiențe “unique in ­every way”.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: