Atac de tip phishing pentru clienții OLX România. Cum să detectezi atacatorii și cum să te ferești de ei
Reading Time: 3 minuteCentrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) avertizează în legătură cu o nouă campanie de phishing care vizează clienții serviciului OLX România.
Conform avertizării postate pe site-ul instituitei, echipa CERT-RO a primit în ultimul timp numeroase notificări cu privire la incidente de securitate cibernetică de tip fraudă, propagate prin intermediul serviciului OLX și prin WhatsApp.
„Atacatorii contactează un utilizator care a publicat un anunț de vânzare a unui produs pe OLX, se declară interesați de achiziție, apoi susțin că au efectuat plata. Dar, pentru încasarea sumei corespondente ar fi necesară accesarea unui link și introducerea datelor cardului pe care ar trebui virată suma. Desigur, este vorba despre o capcană, atacatorii sistând orice conversație după ce primesc datele de card, iar victimelor li se extrag bani din cont”, explică experții CERT-RO.
Potrivit acestora, utilizatorii serviciului OLX care pun spre vânzare anumite produse sunt contactați direct de potențiali cumpărători. La scurt timp, folosind un anumit pretext, clientul fals mută conversația de pe OLX pe un alt canal de comunicare, de regulă WhatsApp.
„De cele mai multe ori, mesajele primite au o exprimare ciudată, deşi sunt în limba română. Este un semn că acel text ar putea fi fost tradus cu un instrument disponibil gratis online. Greșelile gramaticale sau repetiția unor termeni în cadrul aceleiași propoziții pot fi astfel de indicii, așa că analizați cu atenție informațiile, înainte de clic”, semnalează specialiștii în securitate cibernetică.
Următorul pas pe care atacatorii îl fac este informarea potențialelor victime că produsul a fost deja achitat. Aceștia generează un link fals unde vânzătorilor li se cer datele cardului, inclusiv codul CVV/CVC, sub pretextul de a fi făcută plata pentru produsul tranzacționat. Acel link duce către o pagină de phishing, prin care infractorii cibernetici încearcă să colecteze datele de card ale utilizatorilor.
„Cum ne dăm seama de acest lucru? Deși acea pagină web folosește identitatea vizuală a brandului OLX, în realitate, dacă analizăm denumirea domeniului din link-ul transmis (.xyz), putem observa că nu mai suntem pe site-ul oficial, ci pe un site malițios. În plus, singurul moment în care OLX cere introducerea datelor cardului este cel în care se cumpără serviciile OLX de publicare sau de promovare a anunțurilor”, subliniază experții CERT-RO.
Aceștia menționează că în momentul în care utilizatorul introduce datele de card pe astfel de site-uri de phishing, acestea intră automat în posesia atacatorilor, care au din acel moment posibilitatea de extrage bani de pe acel card.
„Desigur, orice conversație se oprește, după acel moment, iar vânzătorii au surpriza nu doar că nu le-au intrat banii în cont, ci chiar că le-au fost extrași ilicit anumite sume de pe card. În ultimele zile, echipa CERT-RO a fost notificată de faptul că atacatorii folosesc şi alte identități vizuale pentru site-urile de pishing, de regulă ale unor companii cu reputație în România. Un exemplu ar fi FanCurier”, adaugă ei.
În acest context, CERT-RO recomandă: analizați cu atenție și validați informația primită, înainte de a face clic pe link-uri sau atașamente din surse necunoscute! De ce ați oferi cuiva datele complete de card, cu codul de validare al tranzacțiilor (CVV)? Oricine are acces la aceste date poate folosi cardul pentru a face plăti. În plus, puteți scana astfel de link-uri suspicioase cu anumite instrumente disponibile gratis online (ex: VirusTotal), dacă nu aveți o soluție de securitate instalată pe dispozitiv, pentru a evita infectarea cu malware sau astfel de tentative de phishing.
De asemenea, se recomandă atenție la exprimarea interlocutorilor în scris, precum și la corectitudinea gramaticală a textului, deoarece, de multe ori, atacatorii nu sunt de origine română și se folosesc de instrumente automate de traducere a textului pentru a se conversa cu potențialele victime în limba lor nativă.
„În cazul în care ați căzut în această capcană, este vital să vă adresați cât mai repede băncii emitente a cardului, pentru a bloca cardul și eventuale tranzacții ilicite din cont. Ulterior, dacă ați suferit pagube materiale, va trebui să depuneți o plângere la cea mai apropiată secție de Politie, pentru a deschide o investigație în acest sens”, mai recomandă specialiștii Centrului Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz