Asigurările viitorului
Reading Time: 5 minuteCum aduci o companie de asigurări cu o tradiție de aproape 200 de ani în secolul XXI? Prin inovație, care este nucleul businessului NN Group, iar inteligența artificială și data analytics sunt acum instrumentele oricărei companii care privește spre viitor, spune Virginie Gonzalez, Head of Strategic Transformation la NN Group.
Digitalizarea este un subiect intens dezbătut și în industria asigurărilor. Cum se pregătește NN Group pentru viitor?
NN Group este o companie orientată către viitor, iar inovația este un pilon strategic pentru dezvoltarea viitoare. Astfel, digitalizarea este în centrul businessului nostru de mulți ani și ne ajută să îmbunătățim experiența clienților și să fim mai eficienți. Ne‑am optimizat procesele operaționale în țările în care suntem prezenți, iar clienții au acces la canalele directe de vânzare, pentru ca asigurările să fie simple, transparente și flexibile. Dacă privim din perspectiva inovației, digitalizarea este o modalitate prin care să interacționăm mai des cu clienții noștri și să îmbunătățim experiența acestora. Dezvoltăm multe produse online – spre exemplu, acum lucrăm la Smart Move, un produs pentru cei care vor să își schimbe casa, și le facilităm modul cum planifică cheltuielile sau cum își găsesc un furnizor ce le poate fi de ajutor, totul online. Este mai ușor și mai simplu pentru clienți, iar noi avem posibilitatea să le punem la dispoziție servicii complementare. Suntem în plin proces de digitalizare, dar trebuie să vedem cum putem oferi clienților servicii mai bune și o mai bună experiență. În Spania, tocmai am lansat o platformă IT care ne-a ajutat să facem procesul de realizare a produselor mai agil și mai flexibil. În acest caz, noile tehnologii și digitalizarea ne-au ajutat să fim mai eficienți în livrarea produselor pentru bănci sau alți parteneri și să ne adaptăm produsele nevoilor lor.
În ce zone ale businessului vor avea cel mai important impact noile tehnologii?
În primul rând în relația cu clienții noștri, care își doresc o abordare holistică – își doresc să interacționeze pe platforme ca Amazon, Airbnb sau Uber, astfel că vrem să adresăm mai mult de o nevoie. Tehnologia, în industria asigurărilor, va duce la o mai bună interacțiune cu clienții în zona de front-office, dar are impact pe întreg lanțul valoric. Dacă ne uităm la partea de back-office, unde vorbim de designul produselor, dezvoltăm platforme pentru a fi mai rapizi în adaptarea ofertei la dorințele și nevoile clienților. Managementul daunelor este întotdeauna o situație neplăcută pentru clienți și folosim tehnologia pentru a fi mai eficienți și pentru oferi servicii mai bune, la costuri mai mici. Noile tehnologii ne ajută în zona de underwriting sau de gestionare a riscului, dar cel mai mare câștig al digitalizării este în îmbunătățirea relației cu clienții.
“Businessul din România este agil și flexibil, unul dintre cele mai dinamice din grup. Inovația este în centrul activității din România, iar inițiativele și acțiunile inovatoare sunt recunoscute la nivelul grupului.”
Cum vedeți ascensiunea startup-urilor insurtech?
Dacă facem o comparație cu ecosistemul fintech, în asigurări suntem un pic în urma băncilor, nu neapărat ca număr de startup‑uri de tipul insurtech, ci ca adopție a serviciilor oferite de acestea clienților și a parteneriatelor cu asigurătorii. Dar trendul este similar celui din banking. Inițial, relația cu insurtech‑urile a fost privită ca o competiție și companiile de asigurări se simțeau atacate, dar ulterior am înțeles că avem nevoie unii de ceilalți. Nu ne mai considerăm competitori, ci parteneri, așa cum se întâmplă deja în banking, pentru că insurtech-urile au niște puncte tari pe care companiile de asigurări nu le au, funcționând într-un domeniu foarte reglementat. Dar și insurtech-urile au nevoie de parteneri puternici, cum sunt asigurătorii, pentru a se dezvolta – au nevoie de distribuție, de finanțări și suport pentru a face față reglementărilor din domeniu. Cred că ne putem ajuta unii pe alții să devenim mai buni și avem deja proiecte în care lucrăm cu insurtech-uri în domeniul daunelor, spre exemplu, pentru a le oferi clienților noștri servicii mai bune și mai eficiente.
Cum vedeți evoluția pieței din România?
Vrem să fim relevanți pentru clienții noștri dincolo de produsele și serviciile pe care le oferim. În România, vedem oportunități foarte bune în arii precum sănătate și wellbeing, care au mult potențial de dezvoltare în viitor, și explorăm și alte zone, cât mai diverse, pentru a descoperi cum putem deveni mai relevanți pentru clienți și ce produse și servicii am putea dezvolta pentru a răspunde nevoilor pe care le au. Businessul din România este agil și flexibil, unul dintre cele mai dinamice din grup. Inovația este în centrul activității din România, iar inițiativele și acțiunile inovatoare sunt recunoscute la nivelul grupului.
Cum credeți că va arăta industria de asigurări a viitorului?
Vom vedea evoluții diferite în industria asigurărilor. Suntem de părere că ecosistemele și platformele tehnologice vor juca un rol important în dezvoltarea unor interacțiuni mai bune cu clienții și vedem deja exemple din sectorul financiar din China. În loc să oferim doar produse care acoperă anumite riscuri, am putea dezvolta platforme prin care să construim relații cu clienții și să oferim mai multe servicii pe lângă asigurări, să fim relevanți pentru clienți, să folosim big data și noile tehnologii și să adăugăm relațiilor pe care le avem deja cu clienții mai multă interacțiune. Când spun clienți mă refer și la parteneri cu care putem dezvolta produse într-un mod mai agil, folosind noile tehnologii.
Care sunt principalele trenduri care vor influența industria asigurărilor în următoarea perioadă?
În contextul îmbătrânirii populației, vedem o preocupare a oamenilor pentru o viață sănătoasă, pentru wellbeing, iar noi vrem să le asigurăm clienților un plan de pensionare care să le permită să aibă o viață socială, să se implice în comunitate și după pensionare.
Grija pentru o viață sănătoasă este un trend important pentru noi și pentru clienții noștri. Totodată, presiunea pe sistemul public de asigurare de sănătate este în creștere. În România avem o asigurare de sănătate care oferă acces la spitale de top și la specialiști și vedem un trend al celor care sunt mai conștienți de faptul că trebuie să aibă grijă de sănătatea lor. În zona IMM-urilor și B2B, vedem un interes pronunțat în dezvoltarea forței de muncă și în atragerea de candidați foarte bine echipați, iar în același timp vedem o preocupare pentru dezvoltarea competențelor necesare pentru a ține pasul cu digitalizarea.
Este o tendință care se simte în întreaga Europă, companiile sunt în căutare de candidați cu competențe și abilități care le vor permite să contribuie la eforturile de a rămâne competitive în contextul financiar actual. Pregătim parteneriate cu noi jucători din industrie din zona de fintech și insurtech, pentru că vrem să fim parte în cocrearea unor produse și soluții inovatoare pentru clienții noștri. Vrem să fim relevanți pentru clienții noștri dincolo de produsele financiare pe care le oferim.
foto: Vali Mirea
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 340 (20 februarie – 15 martie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz