Asigurările se digitalizează
Reading Time: 3 minuteIndustria de asigurări va trece printr-o schimbare radicală în următorii 5 – 10 ani, datorită creșterii influenței transformării digitale, tehnologiei cloud și a IoT (Internet of Things), potrivit unui raport de piață lansat recent de SAP, liderul mondial pe piaţa de soluţii software de business și tehnologie, în colaborare cu compania de cercetare Ovum.
Până în 2019, circa 2,5 miliarde de oameni vor fi conectați la rețelele sociale personale sau profesionale și circa 200 de miliarde de dispozitive vor fi conectate între ele prin IoT2. În noua economie digitală, conectivitatea mașinilor, locuințelor și a dispozitivelor de monitorizare a sănătății va schimba piața asigurărilor. Aceasta se îndreaptă către un nou model de business, care se concentrează pe anticiparea şi prevenirea riscului, mai degrabă decât pe compensațiile financiare pentru pierderi. Asta pentru că noile tehnologii le permit asiguratorilor să colecteze un volum uriaș de date, sa le analizeze și să anticipeze riscul cu o precizie mai mare, precum și să utilizeze noi sisteme IT cu arhitecturi cloud, mai rapide și flexibile.
Pay as you drive
Companiile de asigurări pot, în prezent, să înglobeze mai ușor informațiile din IoT pentru a personaliza polițele în funcție de comportamentul clientului. Senzorii instalați în autovehicule analizează comportamentele la volan, inclusiv accidente și avarii. Ei pot furniza astfel informații prețioase care să îmbunătățească anticiparea și prevenirea riscurilor, acest progres susținând pe termen lung dezvoltarea unui model de tarifare „pay-as-you- drive”, cu reduceri sau taxări suplimentare. Iar personalizarea ofertei le permite asiguratorilor crearea unor relații individualizate cu clienții și, în final, creșterea profitabilă a business-ului.
Un alt exemplu este cel al senzorilor și camerelor instalate în clădiri, care detectează intruziuni, nivelul monoxidului de carbon, fumul, apa și alte riscuri. Astfel se pot oferi și servicii de asistență, iar datele din arhivă pot sta la baza evaluării riscurilor. Beneficiile constau în limitarea pierderilor, atât pentru asigurator, cât și pentru asigurat.
Dispozitivele de monitorizare a stării de sănătate sau a activității sportive, de tipul brățărilor/ceasurilor inteligente, pot sta, de asemenea, la baza analizelor comportamentului consumatorului și pot oferi informații importante, care să permită o personalizare a polițelor, de tipul „pay-as-you-live,” dar și îmbunătățirea prevenției și gestionării bolilor cronice. În plus, pe baza acestor informații, asiguratorii pot oferi servicii cu valoare adăugată cu ajutorul partenerilor de afaceri, cum ar fi de exemplu reduceri la clinici sau săli de sport.
”Pentru a profita din plin de oportunitățile oferite de aceste tehnologii, asiguratorii trebuie să le trateze drept componente cheie în strategia de business. Transformarea digitală, tehnologia cloud și IoT joacă un rol important în crearea unei experiențe unitare, care să ofere plus valoare consumatorilor. Tocmai această plus valoare va face din furnizorii de servicii de asigurare participanți activi în viața consumatorilor și îi va ajuta să se diferențieze de competitori”, a declarat Charles Juniper, analist Ovum.
Potrivit raportului, noul model de business în asigurări va fi așadar digital și axat pe consumator, și nu strict pe produse și riscuri. Pentru a rămâne competitivi, furnizorii de servicii de asigurare trebuie să își susțină clienții în a gestiona riscurile prin aceste soluții de tipul “asigurări-ca-serviciu”, facilitate de evoluția tehnologiei.
„Transformarea digitală a devenit o realitate a mediului de business actual, depășind nivelul simplificării sistemelor IT și influențând procesele tuturor departamentelor din cadrul organizației – de la cunoașterea și fidelizarea clienților, la achiziții, dezvoltarea rețelei de furnizori, HR etc. Prin intermediul noii generații de aplicații SAP S/4HANA, dedicată inclusiv domeniului asigurărilor, oferim această simplificare și digitalizare a proceselor, scopul final fiind acela ca analiza datelor să conducă la anticiparea comportamentului consumatorului, pentru a susține luarea deciziilor rapid de către management”, a completat Sarbrina Mitu, Marketing Manager SAP Romania & Partner Marketing Lead for CEE.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz