Asigurări à la française
Reading Time: 5 minuteAnul trecut a fost unul dificil pentru industria locală a asigurărilor, pentru Groupama însă 2016 a adus cea mai mare creștere profitabilă, de 16%. Am discutat cu François Coste, CEO al Groupama Asigurari, despre provocările și potențialul pieței locale, savoir-faire-ul francez și oportunitățile digitalizării.
Cum vedeți evoluția industriei locale a asigurărilor în acest an, după un 2016 dificil?
Într-adevăr, 2016 a fost un an dificil, cu multă presiune exercitată asupra asigurătorilor și cu foarte multe schimbări care au dăunat imaginii pieței și au dus la slăbirea încrederii populației în companiile de asigurări. Excluzând RCA, piața a continuat să scadă, cu 1,8% în primele 9 luni. Pentru Groupama Asigurări, 2016 a fost anul cu cea mai mare creștere profitabilă, de 16%. De departe cea mai vizibilă criză de pe piață a fost cea generată de plafonarea tarifelor RCA de către stat, lucru care nu se întâmplă în nicio țară din Uniunea Europeană și ale cărei efecte le vom simți cu siguranță în 2017. Vom înregistra desigur pierderi pe segmentul RCA din pricina plafonării, însă pentru Groupama Asigurări această linie de business nu constituie o prioritate de dezvoltare și ne vom păstra ca și până acum strategia de subexpunere și abordare conservatoare. Privim însă cu încredere si optimism evoluția pieței în 2017, având în vedere creșterea economică preconizată, de 4,3%, precum și potențialul de creștere pe care îl prezintă asigurările nonauto și îndeosebi piața asigurărilor de viață și sănătate.
Dacă am compara piața locală cu cea franceză, care ar fi cele mai interesante caracteristici ale pieței asigurărilor din România?
Franța este printre țările europene cu cele mai multe companii de asigurări și cu cele mai mari venituri încasate din primele de asigurare, înregistrând la final de 2015 peste 208 miliarde de euro, pe când România înregistra în aceeași perioadă un volum de
venituri de aproape 2 miliarde de euro. În termeni de dimensiuni și structură a pieței de asigurări sunt evidente diferențele. România rămâne însă o țară cu potențial, prin prisma gradului de penetrare redus al asigurărilor, acesta fiind și motivul pentru care Groupama a ales să investească în România și să contribuie la dezvoltarea pieței, angajament pe care îl vom susține pe termen lung. Printre beneficiile investiției Groupama în piața din România se numără: accelerarea creșterii, diversificarea riscurilor, acces la talente și bune practici.
Din 2016 sunteți președintele CCIFER. Care sunt cele mai mari provocări în această poziție și cum completează acest rol calitatea de CEO al Groupama Asigurari?
În calitate de președinte al Camerei Franceze de Comerț și Industrie din România – CCIFER – și împreună cu ceilalți administratori, avem un rol activ în reprezentarea intereselor franco-române, crearea de oportunități și oferirea de servicii. În plus, suntem un catalizator constant al comunității de afaceri franco-române, contribuind activ la dezvoltarea României de mâine prin savoir-faire-ul francez, precum și la atractivitatea și competitivitatea țării. Cooperarea dintre actorii economici francezi și români implică un schimb continuu de expertiză pentru a putea lucra împreună cu alți actori publici din sfera administrativă, instituțională, politică sau socială.
„Vedem asigurarea ca pe un mod de a-ți continua planurile, nu îți oferă protecție, pentru că nu te poate proteja de evenimente neplăcute, însă îți oferă continuitatea planurilor personale și profesionale.“
Cum arată în prezent portofoliul Groupama și care sunt segmentele de business pe care veți pune mai mult accent pe viitor?
Groupama deține locul 1 pe asigurări de locuință, locul 1 pe asigurări agricole, locul 2 pe CASCO și property, iar pe toate aceste linii de business am crescut cu 5 puncte mai mult decât piața în 2016. În continuare, vrem să creștem profitabil pe asigurări de viață și sănătate, unde, după numai trei ani de prezență, avem 53.000 de persoane asigurate și planuri ambițioase în acest sens. De asemenea, toate proiectele pe care le dezvoltăm sunt spre beneficiul clientului și sunt gândite să-i aducă plusvaloare. Astfel, Groupama a înregistrat un Net Promoter Score de 66%, cel mai ridicat din piața de asigurări (conform studiului IRSOP 2016), iar 92% dintre clienții noștri se declară foarte mulțumiți de relația cu Groupama. În plus, suntem pentru al patrulea an consecutiv compania cu cel mai mic număr de reclamații raportate la ASF din top 5 asigurători. Aceste rezultate bune sunt o dovadă că strategia noastră bazată pe calitatea serviciilor funcționează și că dezvoltăm cu clienții noștri parteneriate bazate pe încredere și respect reciproc.
Groupama a lansat prima asigurare inteligentă pentru smart home. Ce provocări și ce oportunități oferă noua eră digitală?
În 2016 am facut mai mulți pași spre inovație digitală. Am lansat în parteneriat cu Orange România primul pachet complet de servicii asociate asigurării de locuință: monitorizare – alertă – intervenție de urgență – despăgubire.
Serviciul Orange Smart Home este adăugat, printr-o clauză de asigurare dedicată, la pachetul de avantaje oferit de polița de asigurare. Clienții Groupama Asigurări care vor beneficia de noua opțiune au la dispoziție monitorizarea în timp real a locuinței și alertarea în cazul producerii unui risc asigurat. Am introdus de asemenea posibilitatea plății online a primelor de asigurare și am crescut numărul produselor disponibile pentru vânzare online, însă nu orice produs de asigurare poate fi vândut online, factorul uman fiind indispensabil. Nu cred că trebuie să facem din digitalizare un scop în sine, ci trebuie să ne folosim de tehnologie pentru a răspunde mai bine, mai repede și mai eficient nevoilor și așteptărilor clienților noștri.
Sunteți deja de câțiva ani în România, care este percepția românilor asupra asigurărilor? S-a schimbat în ultima perioadă?
Sunt de cinci ani în România și constatăm că nivelul de educație financiară crește ușor în fiecare an, însă continuă să rămână o problemă a pieței. Se mai adaugă și problemele de imagine cauzate de falimentele din ultima vreme, ce au dus la decredibilizarea industriei. Percepția generală despre produsele de asigurare este că plătești o sumă de bani și nu primești nimic palpabil în schimb. Noi vedem asigurarea ca pe un mod de a-ți continua planurile, nu îți oferă protecție, pentru că nu te poate proteja de evenimente neplăcute, însă îți oferă continuitatea planurilor personale și profesionale. Este o nevoie de comunicare susținută în întreaga piață, un efort constant al tuturor asigurătorilor, și facem împreună pași în această direcție.
Ce ne puteți spune despre rezultatele Groupama pe 2016 și ce obiective v-ați propus pentru acest an?
Anul 2016 a fost un an foarte bun pentru noi, ne-am atins obiectivele strategice: am crescut cu 16%, cu 5 puncte mai mult decât piața, pe aproape toate liniile de business, profitul a depășit obiectivele noastre, iar această performanță se datorează creșterii gradului de angajament al echipei Groupama Asigurări. Strategia noastră de dezvoltare s-a dovedit a fi de succes, astfel că o vom continua și în 2017 într-un ritm și mai accelerat. Vom continua să ne dezvoltăm parteneriate de încredere cu clienții și partenerii noștri, să continuăm să creștem angajamentul oamenilor noștri, pentru a ne apropia și mai mult de obiectivul nostru de a deveni asigurătorul preferat al românilor.
Foto: Sorin Stana
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz