Antreprenori

Ayako Funatsu – artista japoneză cu suflet românesc

Reading Time: 6 minute

Ayako Funatsu a venit în România cu peste 20 de ani în urmă și s-a îndrăgostit iremediabil de țara noastră, unde a decis să se stabilească. Ca să își urmeze pasiunea pentru origami și flori, Ayako Funatsu a fondat Origami & Paper Flowers Natsuko, o mică afacere care produce aranjamente florale realizate handmade din hârtie specială, pictată manual, adusă din Japonia. 

Ca orice tânără din Japonia, și Ayako Funatsu își dorea să călătorească, să descopere locuri, culturi și oameni noi. În timp ce căuta un astfel de loc în care să plece în vacanță, singură, cu ruscacul în spate, Ayako a dat peste un ghid turistic despre România, în care scria că vizitatorii vor fi impresionați de ospitalitatea românilor și că vor reveni acasă cu amintiri frumoase. Nu a mai stat mult pe gânduri și a decis să vină în România. A ajuns în țară în urmă cu aproape 25 de ani și, după primele zile ale călătoriei, se îndrăgostise deja iremediabil de România și de români. Prima impresie și-a făcut-o la scurt timp după ce a coborât din autocar, în Rădăuți. “Oamenii din România sunt atât de buni la suflet, foarte prietenoși, deschiși”, spune Ayako Funatsu într-o română cursivă, cu accent japonez. “Am ajuns în casa unor bucovineni care m-au primit cu brațele și cu inima deschise. Ceea ce a venit să confirme că așa este: românii sunt ospitalieri, iar alegerea pe care am făcut-o atunci, de a vizita România, mi-a marcat destinul ulterior”, își amintește Ayako Funatsu zâmbind.

Încă înainte de plecarea în Japonia, Ayako luase deja decizia să revină în România. Așa se face că între 1996 și 1999 a revenit an de an în România. Îi plăcea să călătorească cu trenul și să învețe, în general, cât mai multe posibil despre România. Pe toată durata călătoriilor cu trenul privea pe fereastră și admira peisajele naturale, iar o culoare caldă, gălbuie făcea totul să pară aproape ireal. De aceea, primele imagini ale țării pentru Ayako sunt, în memoria sa, în sepia. Mai târziu a înțeles că filtrul geamului de tren, îngălbenit de timp, a contribuit substanțial la aceste prime impresii vizuale care i-au rămas adânc întipărite în minte. Încet-încet Ayako și-a dorit mai mult însă, nu doar să vină în vizită o dată pe an. A vrut să se stabilească în România, unde să lucreze și să trăiască viața de zi cu zi. În Japonia, lucra pentru aceeași companie de mai bine de zece ani și simțea că sosise vremea pentru o schimbare. În urmă cu două decenii, japoneza și-a luat inima în dinți și a revenit în România, de data aceasta ca să își caute un loc de muncă și să rămână aici. A găsit în scurt timp un job la o agenție de turism din București, care căuta un vorbitor nativ de japoneză pentru a promova România ca destinație turistică pe piața din Țara Soarelui-Răsare. “Am avut colegi extraordinari. Au avut răbdare să mă învețe despre această meserie și m-au învățat și limba română. Încă mai țin legătura cu ei””, spune Ayako Funatsu.

După trei joburi în turism, mase plastice și servicii profesionale de recrutare, în 18 ani de muncă în România, pentru angajatori alături de care s-a format și a acumulat experiență și cărora le este foarte recunoscătoare, a decis că a venit timpul potrivit să transforme în business ceea ce dorește ea să realizeze în viață. “Am găsit scopul pentru restul vieții mele pe acest pământ: crearea unei noi istorii de artă prin dezvoltarea domeniului de flori de hârtie”, spune Ayako Funatsu despre propria firmă, Origami & Paper Flowers Natsuko, un mic business lansat anul trecut, care propune clienților aranjamente florale, lucrate cu atenție pentru detalii și realizate manual din hârtie specială adusă din Japonia și SUA.

Ca să se conecteze la această activitate și să pună pe picioare un business profesionist, sustenabil, Ayako a urmat și un master class la o școală renumită din SUA, Anemone Paper Flowers Business School, cursuri care au ajutat-o să înțeleagă importanța productivității în creația artistică din acest domeniu. Astfel că, în prezent, prin îmbinarea tehnicii japoneze a florilor de hârtie cu cea deprinsă la școala americană, Ayako a creat un business de nișă și o nouă piață în România. Iar creațiile japonezei au fost primite cu brațele deschise în țară. Românii sunt surprinși, interesați și dornici să afle mai multe despre această artă.

De la pasiune la business

Miresele care își doresc să păstreze buchetele din ziua cununiei sunt printre cele mai entuziaste cliente, urmate de cuplurile care doresc să ofere mărturii la nuntă, botez sau cu alte ocazii speciale și apelează la creațiile lui Ayako, care sunt rea­lizate integral din hârtie washi, adusă din Japonia și SUA. “Ceea ce mă surprinde că este apreciat și adaugă valoare deopotrivă este scrierea în limba japoneză a diverselor cuvinte, urări sau nume pe obiec­tele pe care le creez”, spune Ayako Funatsu.

„Îmi amintesc că în această primăvară am creat, oferit și surprins pu­blicul cu primele «origamișoare», dorind să marchez în stil propriu frumoasa tradiție a mărțișorului românesc. Am ales cocorul ca simbol al atașamentului și fidelității și l-am miniaturizat într-o formulă demnă de întâlnirea a două culturi: cea japoneză cu cea românească”, spune fondatoarea Origami & Paper Flowers Natsuko. Aceasta adaugă că va continua să identifice momente din cultura și tradițiile românești pe care le-a îmbrățișat de când trăiește în România, ca să transmită prin arta origami toată emoția și recunoștința pentru România.

Tot pe agenda antreprenoarei japoneze se află dorința de educare a clienților și de creare a unei piețe, pe care o va realiza prin intermediul Atelierelor de Origami Natsuko, unde și-a propus să împrietenească copii, tineri, dar și adulți cu tehnica plierii hârtiei. Tot acolo Ayako le va arăta și câte ceva din nivelul superior, artistic al creațiilor din hârtie washi și cel al aranjamentelor florale.

Fiind un business de nișă, trebuie să creeze o piață prin astfel de ateliere, iar una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă este împărțirea optimă a timpului între activitățile de formare și creația propriu-zisă a aranjamentelor și a obiectelor speciale. “Cum deocamdată lucrez eu însămi fiecare creație și fiecare produs, timpul este cu siguranță singura provocare și cea mai importantă pe care o am. Rolul meu este de șef și subaltern, șofer și achizitor, administrator și nu în ultimul rând creatorul de valoare adăugată în firma mea”, spune Ayako Funatsu. De aceea trebuie să își organizeze foarte bine timpul și să planifice atent orice activitate. O zi obișnuită de muncă începe dimineața devreme și se sfârșește seara târziu, fiind împărțită între întâlniri de business ca să promoveze arta și creațiile din hârtie washi by Natsuko. “Îmi rezerv, zilnic, minimum șase ore pentru a lucra la aranjamentele florale din hârtie și să evadez din cotidian în zona creativă”, adaugă Ayako Funatsu.

Cu toate că timpul artistei japoneze este limitat, aceasta se implică în comunitate, ca voluntară printr-o serie de ateliere de origami, pe care le realizează în beneficiul organizației Hospice Casa Speranței. A mai fost implicată în activități de voluntariat și la invitația fondatorilor Ansamblului Moara de Hârtie și Satul Meșteșugarilor, pentru susținerea și popularizarea activităților desfășurate de aceștia în Comana, lângă București. Primele confirmări și contracte i-au demonstrat artistei japoneze că aranjamentele corporate, prin oferta personalizată pentru fiecare client, prezintă cele mai mari avantaje. Companiile aleg să decoreze spațiile de birouri cu flori din hârtie care aduc armonie, zâmbete și o pată de culoare în viața de zi cu zi a angajaților. Ayako schimbă periodic aceste aranjamente cu altele noi, în funcție de anotimp, de brand, ori de inspirație. Viziunea artistei nipone este ca, peste o sută de ani, o parte dintre creațiile Paper Flowers Natsuko să fie expuse la Muzeul Național de Artă a României.

Deși este o artă de nișă, fiecare obiect care iese din mâinile lui Ayako Funatsu este unic și irepetabil, motiv pentru care credința sa profundă este că va reuși ceea ce și-a propus. “Oamenii din jurul meu, de la vecini la colegi de muncă, clienți și antreprenori asemeni mie, vor să mă ajute și să contribuie ca eu să reușesc. Le sunt recunoscătoare din suflet tuturor. Acest lucru nu s-a schimbat în cei aproape 20 de ani și bucuria că mie mi se întâmplă asta este cel mai de preț sentiment al meu”, spune fondatoarea brandului Na­tsuko. “Pielea mea simte că locul meu este aici. Am o viață foarte frumoasă în România și dorința mea de a rămâne în această țară crește din ce în ce mai mult. În plus, viața mea și ceea ce îmi doresc să realizez prin origami și flori din hârtie japoneză, transformată în mica mea afacere de câteva luni, este, fără discuție, în România. Viitorul meu este aici, iar în Japonia mă duc cu plăcere, de fiecare dată când pot, în vizită. Iubesc România atât de mult și iubesc românii. Îmi plac tradițiile și spiritualitatea românească. De aceea nu găsesc de ce să schimb ceva care m-a făcut atât de fericită cu adevărat! Simt că mă regăsesc cel mai bine în acest spațiu, iar viitorul meu este aici, cu siguranță”, spune Ayako Funatsu, care adaugă că satisfacția enormă că este acceptată și apreciată cu toate diferențele culturale pe care le poartă, inevitabil, cu ea este cel mai prețios dar pe care îl primește în fiecare zi.

Ovidiu Neagoe

View Comments

  • Vedea numai in culori galbene de sepia fara sa stie ca va cade in capcana sepiei, de fapt la piovra

Recent Posts

Paul Radu Grigoriu: Cine îi face înțeleși pe europarlamentari

Pentru a se înțelege unii cu alții, europarlamentarii au nevoie de interpreți chiar și în ”casa lor”, fie că este…

2 ore ago

Mitsuharu Tsumura: Măiestrie japoneză, savoare peruviană 

Cum a reușit Mitsuharu Tsumura să facă din Maido unul dintre cele mai bune cinci restaurante din lume cu propriul…

10 ore ago

Emisiile asociate AI ar putea crește de peste 10 ori până în 2030

Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…

16 ore ago

Guvernul a semnat acordul pentru achiziția a 32 de aeronave Lockheed Martin F-35

Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…

19 ore ago

Gala The Culture of Luxury, organizată de revista Haute Culture sub forma unui bal mascat ca în Micul Paris de odinioară

Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…

19 ore ago

Un an de cashback cu Salt Bank: Cum îți pot aduce prietenii până la 2.400 de lei

O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…

19 ore ago