Arta unui business infloritor
Reading Time: 4 minuteCrede ca un decor floral este frumos prin simplitate si originalitate, de aceea evita folosirea ambalajelor clasice si a sabloanelor. Nu promite livrare intr-o ora, pentru ca traieste in Bucuresti si stie ca nu poate respecta asta. Oana Lamba garanteaza insa ca livreaza ce a promis, cand a promis, mereu cu zambetul pe buze.
Auditor financiar de formatie, artist de vocatie, Oana Lamba construieste de cativa ani un business in domeniul designului floral, ajuns deja la performanta de a fi devenit Furnizor al Casei Regale a Romaniei. Prima colaborare cu Casa Regala a inceput in octombrie 2013 si a insemnat decorarea scenei Ateneului Roman pentru Concertul Regal, organizat cu ocazia aniversarii Majestatii Sale Regele Mihai I, in sprijinul programului Tinere Talente. In urmatorii ani, toate evenimentele importante ale Casei Regale a Romaniei au fost decorate de catre Olla Floral Art: Trenul Regal, petrecerile anuale Garden Party, Concertele Regale, multiple dinee si receptii oficiale care au avut loc la Palatul Elisabeta si Castelul Peles, buchetele oferite membrilor familiei cu ocazia zilelor de nastere. In plus, aranjamentele florale create in atelier impodobesc Palatul Elisabeta, resedinta oficiala a Familiei Regale.
Pasionata de flori si decor, cu un talent mostenit de la bunica sa, profesoara de lucru manual, Oana Lamba si-a gasit vocatia dupa cativa ani de audit financiar. Absolventa de ASE, Facultatea de Relatii Economice Internationale, a lucrat pana in 2010 ca auditor financiar pentru o companie multinationala, unde ar fi putut deveni manager si unde probabil ar fi fost si azi daca nu s-ar fi nascut primul sau copil, dupa venirea caruia pe lume tot universul i s-a schimbat. De unde intentiona sa stea putin acasa, a ramas pana la urma in concediu de maternitate doi ani. Cu florile a inceput sa lucreze dintr-o joaca, la botezul finei sale, cand si-a dorit sa pregateasca o lumanare cu ghiocei, insa, in ciuda cautarilor, nu a gasit nicio florarie care sa o faca. Atunci a hotarat sa o faca singura. A lucrat la ea cateva ore, a iesit superb si a avut un succes fabulos. Au inceput sa vina mici comenzi, initial doar de la prieteni, pentru evenimente de familie; pana la deschiderea propriului business nu a mai fost decat un pas. In momentul in care a nascut al doilea copil, a stiut sigur ca nu mai vroia sa se intoarca la birou si a inceput sa se gandeasca serios cum sa-si transforme hobby-ul intr-o afacere.
Investitia initiala in atelier a fost de 1.000 de euro si pana in prezent aceasta s-a ridicat la 15.000 de euro. La inceput a lucrat singura, facea si aprovizionare, si creatie, si livrare, vanzare, marketing, PR, de toate. Apoi a angajat pe cineva ca asistent in atelier si pe cineva care sa se ocupe de livrari. Acum, echipa numara mai multe persoane si isi desfasoara activitatea in atelierul situat in zona de nord a Capitalei. Experienta ca auditor, precum si cea de corporatie au ajutat-o enorm. Desi este vorba de un domeniu in care se cer simt estetic si indemanare, in cele din urma este vorba de un business in care antreprenorul sa stie sa interpreteze cifrele, sa faca P&L, un cashflow sau un plan de afaceri, lucruri cu care era familiarizata din multinationala.
In materie de pregatire in domeniul designului floral, Oana Lamba este suta la suta autodidacta. A invatat din carti ale marilor designeri internationali, din tutoriale si multa practica. Cursurile din strainatate sunt scumpe, costurile incepand de la 2.000 de euro, iar pe piata din Romania considera ca sunt doar cateva la care se preda tehnica corecta. In timp, a participat la nenumarate evenimente si a intrat in contact cu multi maestri florari, de la care a avut sansa de a invata foarte mult. Anul acesta in luna aprilie a lucrat in echipa Florint, cea mai mare organizatie din lume a floristilor, care a organizat la Genova Europa Cup, Campionatul European al Floristilor, unde a avut sansa sa cunoasca si sa lucreze cot la cot cu cei mai cunoscuti si apreciati maestri florari ai momentului din toata lumea.
95% din florile cu care lucreaza la Olla Floral Art sunt achizitionate de la bursa din Olanda deoarece, din pacate, in Romania, productia de flori este scazuta si senzoniera. Apropiate de suflet ii sunt toate buchetele si aranjamentele pe care le creeaza in atelier, printre acestea insa se numara unele mai spectaculoase, cum a fost, de pilda, sticla de Cola-Cola din trandafiri realizata anul acesta pentru un eveniment corporate organizat la Fratelli, sau camioanele de flori in miniatura pentru FanCourier care au decorat standul companiei la GPec Summit.
Pentru ca marfa este perisabila, una dintre cele mai mari provocari este aprovizionarea in concordanta cu cererile clientilor, motiv pentru care, ca masura de precautie, Olla Floral Art lucreaza numai la comanda. Oricum, in ultimul timp a crescut considerabil cererea pe segmentul corporate, companiile acordand o tot mai mare atentie decorului floral pentru evenimente de business, lansari de produse sau pur si simplu pentru spatiul birourilor. Ca tendinta generala, decoratiunile pentru receptii si gale sunt vesele, cu flori proaspete, colorate, in general, in armonie cu culorile brandului, clasicele roll-up-uri au fost inlocuite cu “foto corners” din flori care poarta sigla companiei. Exista si o cultura a multor organizatii in ceea ce priveste oferirea de flori clientilor, colaboratorilor si angajatilor si fiecare buchet este personalizat in functie de destinatar, de pasiuni, culori preferate.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz