Aripi pentru startup-uri
Reading Time: 3 minuteCe trebuie să facă un startup pentru a atrage investitori, dar și ce aspecte sunt de evitat de un antreprenor în căutare de investiții ne spune Mălin Ștefănescu, președintele TechAngels, cel mai mare grup de business angels din România.
După ce terminat Politehnica, cu o specializare în inteligență artificială și grafică, în 2000 a înființat EEU Software, o firmă de dezvoltare de software, iar în 2013 a făcut prima investiție ca business angel, într-un startup de gaming. În același an pornit și TechAngels, la înființare fiind 15 oameni în grup, acum cuprinzând 50 de investitori, cu pregătiri și specializări din domenii diferite, cel mai mare grup de business angels din România. “Un startup mă convinge să investesc arătând ce au reușit să facă până la momentul contactului și în perioada următoare. În special, mă uit la ce echipă au construit, cât de mult și de bine au construit ceva, în ce măsură s-au implicat (și deci tăria cu care cred în proiect). De asemenea, mă interesează să văd și ce aspirații au, unde și-ar dori să ajungă și nu în ultimul rând în ce fel”, spune Mălin Ștefănescu, președintele TechAngels.
Fiind destul de greu pentru un startup să încerce să convingă fiecare investitor cu care discută, o soluție ar fi să încerce să aibă pitch-uri în fața mai multor investitori, lucru care se poate întâmpla cu ocazia diferitelor evenimente de acest gen. La întâlnirile organizate de TechAngels, de exemplu, un startup are ocazia să apară în fața membrilor grupului, să-și expună povestea și apoi să stea individual de vorbă cu cei care par mai interesați de proiect și în acest mod se poate decide nu numai o investiție personală, a unui singur om, ci și o posibilă investiție sindicalizată a unui grup. TechAngels este o comunitate foarte diversă de oameni, persoane care vin din zone variate de business, nu numai din IT, ci și din consultanță, bănci, avocatură etc. “Deschiderea pe care o pot oferi acești oameni unui startup este foarte mare, părerile care apar în discuții ar trebui să fie utile prin simplul fapt că vin dinspre oameni care au experiență într-un domeniu sau altul și sunt spuse cu bunăvoință. Mai mult, o întâlnire de genul ăsta pentru un startup este și o posibilă ocazie de networking, pentru că este vorba de oameni cu o serie de realizări profesionale sau de business care le-au permis situația de a ajunge în postura de investitori”, explică președintele TechAngels.
Mai mulți investitori, mai multe modele de succes
În mod evident, 2019 a arătat o consistentă efervescență în zona de investitori și fonduri de investiții pentru startup-uri în România. De asemenea, succesul global arătat de UiPath a marcat și el dinamismul local pe această piață. “Sunt mulți oameni noi care au intrat în 2019 în acest ecosistem de startup-uri, asta e clar. Pe de altă parte, sunt în derulare tot felul de activități care ajută toți actorii implicați: și pe startup-uri, dar și pe business angels. De asemenea, relația dintre grupul nostru și fondurile de investiții prezente în România este foarte bună, ca de altfel și cu acceleratoarele cunoscute, unde suntem implicați la nivel de mentorat sau de jurii”, spune Mălin Ștefănescu. Acesta adaugă că, la nivelul întregii piețe, este de menționat și apariția unor nume precum GapMinder sau EGV (Early Game Ventures) și la fel de importantă pentru dinamismul pieței este și creșterea numărului de startup-uri, prin creșterea numărului de acceleratorare, preacceleratoare și hackathon-uri.
În ceea ce privește opțiunile sale de investitor, Mălin Ștefănescu arată că un startup de de gaming nu e diferit de unul tech, doar că are specificități în funcție de tipul de joc pe care îl dezvoltă. “Un joc social seamănă foarte bine cu un startup B2C (cu metricele asociate, probleme cu care se confruntă etc.), în timp ce un joc clasic este mai aproape de ceea ce se întâmplă în industria de film sau muzică”, arată președintele TechAngels. După o primă investiție în startup-ul de gaming Green Horse Games, Mălin Ștefănescu a mai investit în SmartDreamers, promo.com, InnerTrends (ca parte din MVP Angels Fund), SymphoPay, TypingDNA, Tokinomo, Critique Games, și unde a fost nevoie a investit de mai multe ori.
Insistență, dar nu în erori
În ceea ce privește cele mai frecvente greșeli pe care le poate face un antreprenor care caută să atragă investitori, Mălin Ștefănescu evidențiază lipsa de implicare personală (“skin in the game”) – dacă fondatorii nu cred în proiect, de ce ar crede investitorii? Apoi, echipa incompletă, care lasă descoperite aspecte importante ale derulării proiectului. Alte greșeli ar fi efortul prea mare pentru prezentare, în dauna conținutului, și asociații toxici. “Pe de altă parte, se întâmplă, și am făcut de multe ori chestia asta, că un startup încearcă să mă atragă ca investitor și nu reușește să mă convingă și îl sfătuiesc să se îndrepte către TechAngels, pentru că oamenii din grup sunt diferiți, avem criterii diferite de selectie a startup-urilor în care investim, moduri diferite de a le privi și atunci e util pentru un startup să insiste”, spune președintele TechAngels.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz