eSolutions: Arhitecții discreți ai digitalizării
Reading Time: 4 minuteDezvoltatori de produse software și ai proiectelor de digitalizare pentru mari companii din retail, medicină sau asigurări, softiștii de la eSolutions și-au extins proiectele și la nivel internațional. Marian Sîmpetru, Managing Partner la eSolutions, a găsit oportunități create pe piața IT și în economie și în această perioadă.
Cum se reflectă o economie în pandemie, cu alerte și urgențe, pe piața pe care activați?
Pandemia a venit ca o lecție de adaptare și transformare pentru noi toți. Criza din sănătate a adus în prim-plan importanța tehnologiei și a sistemelor rezistente și scalabile, atât la nivel național, cât și global. Am urmărit și implementat în ultimele luni soluții de digitalizare a activității în multe domenii în care nu credeam că este posibil. Ceea ce era înainte “nice to have” a devenit esențial pentru supraviețuire într-un context atipic. Am văzut dezvoltate, în timp record, platforme de învățare online, de telemedicină sau chiar pentru interacțiunea cu autoritățile statului, să dau numai câteva exemple. Administrația publică a fost nevoită să implementeze soluții de digitalizare a activității și să răspundă unor nevoi acute ale populației, precum facilitarea interacțiunii online cu autoritățile sau accesul la servicii medicale. Și în mediul privat tehnologia s-a dovedit absolut necesară în asigurarea continuității afacerilor, a productivității și a unui mediu de lucru mai sigur. Trăim redefinirea normalității, iar înțelegerea impactului asupra modului în care ne desfășurăm toate activitățile și adopția acestor noi tehnologii va fi extrem de importantă. Din fericire, sectorul IT nu a resimțit la fel de puternic efectele acestei crize precum alte industrii. Există, așa cum menționam, o creștere a interesului pentru digitalizare și pentru mutarea sau dezvoltarea afacerilor în mediul online, în contextul în care mare parte dintre activitățile noastre cotidiene, sociale s-au mutat pe internet.
Care au fost cele mai relevante proiecte din ultimul an?
Există oportunități clare pentru orice companie care activează în zona de tehnologie. Ceea ce trebuia realizat până acum în multe domenii este acum într-un proces superaccelerat de adopție și schimbare. Activăm într-o industrie care oferă posibilitatea schimbării unor businessuri și accelerării proceselor de digitalizare. În proiectele în care am fost implicați lunile acestea, am văzut tendința de trecere rapidă în online a businessurilor, de fluidizare a proceselor administrative, de optimizare a soluțiilor deja existente la retaileri pentru susținerea capacității operaționale în contextul unui volum uriaș de solicitări (comenzi online, stocuri etc.). Deciziile pentru implementarea proiectelor complexe se iau, însă, mai greu, după analize riguroase, fiind urmărită, cu prioritate, optimizarea costurilor. În prezent, suntem implicați în mai multe proiecte de mare anvergură – dezvoltăm două proiecte de big data, în industriile de sănătate și retail, pentru Regina Maria și Carrefour. Discuțiile au pornit de mai multă vreme, însă am început implementarea recent, după ridicarea stării de urgență.
Mai sunteți implicați în proiecte de telemedicină, foarte solicitate acum?
Noi dezvoltăm activ platforma de telemedicină MultiMED, alături de partenerul nostru Evomed. Acest sistem a fost lansat încă de acum cinci ani, a fost premiat la Salonul de Inventică de la Geneva și a fost implementat parțial în rețeaua MedLife, în cadrul unui program de consult la domiciliu. Odată cu pandemia, am personalizat această soluție, pentru a putea fi utilizată ca platformă de triaj și management epidemiologic și am putut vedea cum a contribuit la fluidizarea activității DSP-urilor (DSP Brașov). Am adăugat noi funcționalități și integrări, alături de alți parteneri. De asemenea, dezvoltăm și un sistem complex de telemedicină intraspitalicesc, pentru monitorizarea pacienților internați. Este necesară stabilirea unui cadru legislativ și decontarea serviciilor de telemedicină care pot facilita accesul către populație și pot aduce investiții și deschiderea mediului privat care va implementa soluții complexe, mulate pe nevoile actuale. Sunt numeroase beneficii de eficientizare operațională pentru entități din mediul privat precum clinici, companii de asigurări etc. care pot dezvolta și susține servicii de telemedicină, însă, fără o predictibilitate din punct de vedere legal și al conformității, aceste investiții nu sunt posibile.
Aduce inteligența artificială avantaje reale în domeniul digital sau doar “dă bine” la clienți?
Există domenii în care doar cu ajutorul AI se pot obține rezultate remarcabile. Un exemplu unde noi am lucrat direct cu aceste tehnologii ar fi clasificarea clienților în analizele de credit, unde soluțiile de machine learning și inteligență artificială obțin o performanță mai bună decât aplicațiile de tip scoring, pentru că învață din informațiile introduse și folosite anterior. Un alt exemplu este în industria de retail, unde comportamentul de cumpărare al clienților, modificat în criză, este surprins de aplicațiile de AI / ML, conducând la eficientizarea proceselor logistice și de aprovizionare, eliminând situațiile de overstock sau out of stock. Noi am început să integrăm tehnologiile de big data în produsele noastre, în special produsele dedicate industriei de retail, încă de acum cinci ani. Statutul de early adopter a fost unul benefic pentru business, echipa a căpătat foarte multă experiență și am ajuns acum să putem oferi o întreagă suită de produse care integrează tehnologii de big data, machine learning și artificial intelligence și pot susține afacerile de retail pe zona de automatizare a procesului de pricing, monitorizarea concurenței sau a canalelor de vânzare, previziuni de vânzări, recomandări de tip upsell sau cross-sell.
Cum ați încheiat 2019 și ce estimări aveți pentru acest an?
Am încheiat 2019 cu o cifră de afaceri de 5 milioane de euro și obiectivul pentru anul acesta este de 4,5 milioane de euro. Estimările de la finele anului trecut au fost ajustate ca urmare a efectelor economice provocate de criza sanitară.
Care au fost, până acum, lecțiile acestei crize?
Poate nu o lecție, cât mai degrabă o confirmare cu un gust amar, a fost faptul că, din păcate, nu ne putem baza pe un sprijin din partea autorităților. Măsurile anunțate au vizat întreprinderile foarte mici sau foarte mari, lăsând descoperită o plajă mult prea largă de companii. Sunt necesare facilități fiscale pentru firmele care desfășoară activități de producție materială sau imaterială, care să acopere toate categoriile de companii, nu doar pe cele foarte mici sau foarte mari. Stimularea investițiilor, în general, ar trebui să fie prioritară. Dincolo de aceasta, cred că pentru noi, cea mai mare schimbare în activitate a fost dată de modul de lucru, de trecerea la work from home, exclusiv. Echipa eSolutions lucrează de acasă de la începutul lui martie și lucrurile funcționează chiar foarte bine. Deși am oferit mereu cea mai mare flexibilitate în ceea ce privește programul de lucru, filosofia noastră a fost întotdeauna încurajarea interacțiunii directe, construirea de relații interumane în interiorul echipelor și am considerat mereu că prezența fizică în același spațiu contribuie la toate acestea. A fost o schimbare necesară, care, din fericire, nu ne-a impactat negativ.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz