Arhitect al transformării digitale
Reading Time: 4 minuteCum se transformă o companie bancară în companie de tehnologie, sub impactul digitalizării, al noilor comportamente de consum, dar și al apariției fintech-urilor? Indicii prețioase ne dă Ron Van Kemenade, CIO Global al ING, arhitect și al diviziei Tech de la București, ajunsă la 850 de angajați.
Care este importanța hub-urilor tech pentru o companie bancară?
Încă din 2014, actualul CEO al companiei a menționat dorința de a dezvolta o platformă globală a serviciilor financiare, ceea ce este un model diferit de business față de acela tradițional al unei bănci. Ce vrea să fie această platformă: o formă de interacțiune între nevoile clienților și, pe altă parte, companii sau alte persoane care oferă servicii. Toate aceste interacțiuni se regăsesc în platforma digitală, acolo unde se pot coagula și cu alte nevoi ale clienților. Și acestea la rândul lor pot să atragă mai mulți furnizori de servicii. Cu cât este mai mare, mai variat, mai bogat portofoliul de produse, cu atât poți să atragi mai mulți clienți pe această platformă. Pentru a ajunge la acest produs, trebuie să-ți dezvolți și o serie de abilități tehnologice. Iar noi ne propunem să devenim o companie de tehnologie, cu licență bancară, în loc de companie bancară care folosește tehnologie. Acesta este noul rol în care ne-am poziționat. Nu doar cu o parte de suport tehnologic, ci o companie cu nucleu tehnologic pentru a obține succes în strategia noastră. Aceasta este viziunea cu care noua divizie Tech, cu filialele sale, este poziționată în grup. Ca atare, obiectivul nostru este să oferim o platformă globală, să ne îndepărtăm de zona de IT local și să dezvoltăm platforma, care, desigur, se poate conecta la toate serviciile și produsele noastre locale, specifice fiecărei țări unde suntem prezenți. Iar pentru a dezvolta această soluție, trebuie să atragem în diviziile Tech specialiști IT, cei mai buni în domeniile lor. Partea de ingineri software constituie baza noastră de angajați în aceste unități.
Câte divizii Tech aveți?
Avem departamente de tehnologie în 20 de locații, dar aceste unități deservesc băncile noastre locale, așa cum se întâmplă în Franța, Italia sau Spania, de exemplu. În ceea ce privește diviziile Tech, avem patru astfel de centre, care asigură servicii globale pentru companie. În afară de tech hub‑ul din București, mai avem la Katowice (Polonia), la Manila (Filipine) și în Olanda. Aceste tech hub-uri au aproximativ 4.000 de angajați, jumătate dintre aceștia fiind în Olanda.
De ce un Tech Hub în România?
Aveți una dintre cele mai bune piețe de ingineri software. În toate studiile de pe piața muncii, Bucureștiul și România apar mereu în top 10 în ceea ce privește aptitudinile specialiștilor IT. Avem aproape 700 de angajați în acest centru din Capitala României (850 în momentul de față – n.red.), dar o să mai angajăm. Desigur, în comparație cu țări precum India sau Filipine, România este o piață mică. Nu putem să ajungem la 2-3.000 de angajați. Dar strategia noastră este să atragem personal de înaltă calificare în domeniu, nu doar să căutăm și să angajăm personal în tech hub. Primul tech hub a pornit în 2010, cu 5 angajați, care au dezvoltat o serie de soluții și aplicații pentru băncile noastre din Belgia și Luxemburg. Așa a început dezvoltarea diviziei tech hub, cu căutarea unor ingineri software care să rezolve cu nevoile apărute la cele două filiale. Și încă din acel moment am avut recomandarea pentru specialiști IT din România. Pe lângă aceste specializări și talente, a contat și faptul că banca era bine prezentă pe piață, brandul era bine poziționat, toate acestea formând o bază solidă pentru a începe dezvoltarea unui hub tech în țară. Până în 2015 a crescut organic, era deja bine cunoscut în cadrul companiei și tot mai multe filiale ale noastre foloseau serviciile centrului din București. Acela a fost momentul în care am decis să schimbăm și strategia de HR pentru acest centru, optând pentru un nivel și mai ridicat al angajaților în zona de ingineri software, fiind și extrem de mulțumiți de modul profesionist în care ajunsese să funcționeze această divizie. Totodată, am decis ca de aici să fie acoperite, prin servicii și produse, cinci domenii în cadrul companiei noastre, atât la nivel global, cât și pe un anumit segment de filiale: data management și data engineering (de altfel, avem o platformă globală pentru data management), expertiză pentru core banking sau platforma globală pentru servicii către clienți (tehnologie front end).
În 2017 ați fost desemnat drept Chief Information Officer of the Year de către CIONET, Comunitatea internațională a Directorilor IT, pentru rolul avut în procesul de transformare digitală în companie. De ce este aceasta atât de importantă?
Să ai o strategie digitală în companie, despre care am mai vorbit deja, nu înseamnă nimic în sine. Cel puțin teoretic, toate companiile au un fel de strategie digitală. Pentru că, dacă nu o ai, ești un fel de dinozaur. Noi vrem să ne schimbăm radical modelul de business: dezvoltarea unei singure platforme de servicii, la nivel global, se poate face numai dacă ești digital. Nu poți servi 100 de milioane de clienți ori un miliard de clienți prin servicii oferite face-to-face. Nu o poți face decât dacă ai servicii complet digitalizate. Avem nevoie de cunoștințe digitale, avem nevoie de competențe tehnologice pentru a reuși în strategia noastră. Nu e doar ceva cool, ci este în structura noastră de business.
Vă este teamă de fintech-uri precum Revolut, de exemplu?
Nu, nu ne temem. Și asta din două motive. Primul: suntem perfect conștienți de calitatea oamenilor pe care îi avem. În al doilea rând, cel mai bun lucru care ți se poate întâmpla este să ai competitori buni, pentru că tot timpul poți învăța de la ei. Este un lucru bun că apar astfel de noi jucători pe piață, vin cu noi idei, deschid noi căi, vin cu noi oferte, cu noi modele de business. Pe de altă parte, noi la nivel de companie avem o poziționare unică pe piață, față de băncile tradiționale. Și asta pentru că am dezvoltat capabilități tehnologice puternice. Singurul lucru sustenabil la nivel de avantaj competițional este să ai în organizație oameni mai buni decât concurența. Poți să dezvolți tehnologii de impact, poți să cumperi tehnologii, poți chiar să copiezi ceea ce fac alții, toate acestea constituindu-se în avantaje temporare. Dar dezvoltarea unei puternice organizații tech, a unui mediu propice de lucru, atragerea și menținerea celor mai buni angajați, toate acestea se constituie într-un avantaj competițional sustenabil.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 340 (20 februarie – 15 martie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Foto: Vali Mirea
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz