Aproape jumătate dintre români nu găsesc dezinfectant sau alte măsuri de protecție în localitățile lor
Reading Time: 2 minuteDezinfectantul pentru mâini este produsul de protecție cel mai folosit de români atunci când ies din casă, două treimi dintre ei spun că îl folosesc de fiecare dată. 64% spun că folosesc de fiecare dată masca de protecție, iar 44% folosesc mănuși de protecție, conform unui sondaj IRES. De asemenea, peste 4 din 10 români spun că în localitatea lor nu sunt disponibile în comerț materialele de protecție de tipul măștilor, dezinfectanților sau mănușilor.
Datele arată că respondenții de peste 65 de ani, femeile și persoanele cu educație scăzută și cei din mediul rural dețin produse de protecție în proporții reduse, în timp ce tinerii între 18 și 35 de ani și persoanele cu educație ridicată au aceste produse în proporții mai ridicate.
Dezinfectantul pentru mâini este deținut în proporții mai ridicate de către bărbați, de tineri, de respondenții cu educație medie și peste și de către cei care locuiesc în Transilvania și Banat. Mănușile de protecție sunt deținute mai mult de bărbați, de persoanele între 36 și 65 de ani și de respondenții cu educație ridicată.
Măștile sunt deținute în mai mare măsură de către bărbați, de către respondenții tineri (18-35 de ani), de către cei cu educație ridicată și de respondenții din orașe.
Românii sunt indeciși în a caracteriza experiența de a rămâne la domiciliu din ultima perioadă: 35% spun că este mai degrabă plăcută, 34% că este mai degrabă neplăcută, iar 30% nici plăcută, nici neplăcută. Însă, în ultimele două săptămâni, a crescut proporția celor care consideră că experiența este mai degrabă neplăcută (19% – 16-17 martie, 34% – 7-8 aprilie). Potrivit aceluiași sondaj, două treimi (67%) dintre români susțin că au respectat în totalitate indicația de rămâne la domiciliu. Procentul este în creștere față de studiile anterioare (52% – 16-17 martie, 59% – 21-24 martie).
Telefonul și internetul suplinește, în această perioadă, contactul direct. 92% dintre cei intervievați au contactat alte persoane de la declararea stării de urgență pentru a se interesa de starea lor sau pentru nevoia de a comunica; peste trei sferturi au fost contactați la rândul lor de către alte persoane care au dorit să se intereseze de starea lor sau să comunice cu ei.
Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, cea mai mare companie de cercetare socială cu capital românesc, a realizat, în perioada 7 – 8 aprilie 2020, al patrulea val al studiilor dedicate percepțiilor, atitudinilor și comportamentelor românilor pe durata crizei provocate de pandemia de COVID – 19. Volumul eșantionului a fost de 1.055 indivizi de 18 ani și peste.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz