La 13 ani de la fondarea eMAG, Radu Apostolescu pleaca din companie. Decizia inseamna pentru el un nou inceput in antreprenoriat si totodata iesirea din desisul managerial de multinationala.
Au trecut cateva saptamani de la plecarea lui Radu Apostolescu de la eMAG. Odata cu aceasta decizie anuntata pe neasteptate se incheie si un capitol important din viata retailerului: ultimul sau cofondator ramas in structura companiei paraseste barca, lasand controlul in mainile unui antreprenor local si ale unui investitor strain – Iulian Stanciu, respectiv grupul sud-african Naspers. Tinta ambitioasa anuntata de Stanciu, directorul executiv al eMAG, este de a genera business anual de un miliard de euro pana la finele lui 2018, in conditiile in care anul trecut retailerul online raporta o cifra de afaceri de 187 milioane de euro. In acest context, multi s-ar putea arata surprinsi de decizia lui Radu Apostolescu de a face exit total din eMAG inainte de atingerea acestei cote, care i-ar fi adus venituri mult mai mari contra celor 8,4% cedati. Pentru el insa, miza nu a fost legata strict de bani – chiar si cu un exit in vara lui 2014, Apostolescu va obtine, cel mai probabil, o suma cu sapte zerouri in schimbul participatiei minoritare.
L-am reintalnit pe Radu Apostolescu la Hard Rock Café, alaturi de familie. Aveam in fata o versiune mai joviala, relaxata si senina decat cea cu care eram obisnuit, desi antreprenorul nu se incadra nici in anii trecuti in tiparul corporatistului rigid. Atitudinea relaxata parea sa vina tocmai din schimbarea profesionala pentru care optase cu cateva zile mai devreme. Transformarea eMAG intr-o veritabila multinationala l-a impins pe Apostolescu spre aceasta decizie, insa omul de afaceri nu are decat cuvinte de lauda pentru magazinul onlline pe care l-a fondat in urma cu 13 ani. “E un moment in care simti ca dimensiunea organizatiei e alta decat cea cu care te simti confortabil. Eu am fost om de produs, voiam sa simt produsul in mana, sa coordonez constructia lui”, spune Apostolescu. Ajuns la momentul in care trebuia sa faca acest lucru prin mainile altora, a decis sa plece. “Eu nu pot functiona asa. Nu e ceva rau, pentru companie e normal, acolo trebuie sa ajunga. Dar probabil ca eu sunt un om care sa duca businessul de la zero pana la etapa curenta”, explica el. Cu alte cuvinte, a inteles din propria experienta felul in care Radu Georgescu alege sa faca afaceri – dezvoltand companii pana la un punct, apoi facand exit si luand-o de la zero cu noi idei. “Radu Georgescu stie foarte bine unde sa se opreasca. Acum invat si eu acest punct si incep sa-l inteleg”, marturiseste el.
DIN SPITAL IN ONLINE
Aportul lui Apostolescu a fost esential in dezvoltarea brandului eMAG; intr-un fel, aceasta a fost misiunea lui. Nu a creat doar logo-ul site-ului, ci a scris si o buna parte din cod pentru interfata acestuia. In perioada romantica a companiei, era omul bun la toate, iar rolul i se potrivea ca o manusa. “Eu nu consider ca am lucrat vreodata undeva. Nici macar la eMAG. Acolo totul era fun”, spune el. De altfel, a imbratisat aceasta atitudine vizavi de profesie dinainte de a fonda magazinul online, pe vremea cand era medic rezident. Spre deosebire de majoritatea colegilor, alesese facultatea de medicina nu pentru confortul financiar, ci din pasiune. Iar in primul an de practica pasiunea a disparut, ceea ce l-a impins spre cariera de antreprenor in online. “Din anul III de facultate, cand am inceput sa intru in spitale, mi-am dat seama ca locul meu nu e acolo, ca nu pot sta langa oameni bolnavi toata viata”, isi aminteste el.
Aceasta conjunctura l-a determinat sa se reprofileze, alegand sa puna bazele a doua website-uri: un magazin online – actualul eMAG – si un portal de angajari, myjob.ro, vandut ulterior. Magazinul, fondat alaturi de cumnatul sau, Bogdan Vlad, a parcurs toate fazele dezvoltarii unei companii, de la momentele dificile, cu lipsa lichiditatilor, la atragerea de finantare externa, la cucerirea pietei de electro-IT si la diversificarea intregului portofoliu de produse, atat pe plan intern, cat si international. Aflat in pozitia omului care nu-si mai gaseste locul in cadrul companiei, Apostolescu a decis sa iasa definitiv din actionariat. “Daca-mi spuneai in urma cu un an ca voi pleca, te-as fi trimis la plimbare”, se amuza el. A inceput sa cocheteze cu ideea unui exit de doar 3-4 luni si n-a avut nevoie de mai mult timp pentru a decide ca e momentul sa faca o schimbare radicala in cariera. Daca pentru Iulian Stanciu vestea a fost surprinzatoare, cei de la Naspers anticipau aceasta mutare din partea sa. “Ei au cumparat sute de companii, stiu ca acest moment era inevitabil. Mi-au spus ca sunt interesati de proiectele mele viitoare, daca vor fi in domenii conexe”, spune el.
ANII DECISIVI
Pasii pe care compania i-a urmat de-a lungul celor 13 ani de existenta au dus eMAG intr-o directie corecta, insa neanticipata de vreunul din cofondatori in momentul infiintarii companiei. Dupa cum chiar Apostolescu recunoaste, ideea unui magazin virtual ii venise total intamplator, neavand asteptari ca el sa se transforme in corporatia de azi. Alaturi de cumnatul sau, Bogdan Vlad, dar si un alt silent investor – Dan Teodosescu – Apostolescu a construit acest brand si a dezvoltat businessul odata cu piata, devenind cel mai mare retailer online din tara. Drumul eMAG a fost insa presarat si cu momente delicate, legate in primul rand de probleme cu lichiditatile. 2009 avea sa fie un an esential in istoria companiei, cand grupul Asesoft Distribution, condus de Iulian Stanciu, prelua 51% din actiuni – cu alte cuvinte, controlul companiei. A urmat exitul definitiv al lui Teodosescu si Vlad, in timp ce Apostolescu a decis sa ramana in noua echipa de conducere.
Trei ani mai tarziu, in 2012, grupul sud-african Naspers achizitiona 70% din actiunile eMAG, intr-o tranzactie ce avea sa schimbe radical felul in care compania facea business. Retailerul fondat de Apostolescu a devenit la scurt timp un jucator european, cu afaceri in Bulgaria si Ungaria, dar si cu planuri de extindere in noi tari. Cucerirea de noi frontiere in comertul electronic a coincis cu diversificarea portofoliului de produse; eMAG nu mai era magazinul virtual de unde iti puteai cumpara un laptop sau un nou procesor, ci le oferea clientilor produse de bricolaj, jucarii, carti sau cosmetice. Schimbarile au avut loc intr-un ritm alert, iar structura companiei s-a schimbat semnificativ. In decurs de doar doi ani, eMAG devenise o veritabila corporatie, cu aproape 1.000 de angajati. Chiar daca nu se mai simtea in elementul lui intr-o structura de multinationala, Apostolescu continua sa creada in spiritul antreprenorial al companiei. O parte importanta din strategia eMAG pusa la punct de Stanciu si Apostolescu era legata de felul in care managerii urmau sa isi conduca departamentele. Cei doi sefi eMAG doreau ca subalternii lor sa priveasca departamentul in care lucreaza ca pe o firma de sine statatoare si sa ia decizii in stil antreprenorial, nu corporatist. “Nu cunosc definitia exacta a acestui cuvant. Eu am fost om bun la toate. In afara de contabilitate, care nu imi place de nicio culoare, am facut de toate: am carat marfa, am asamblat, am programat, m-am ocupat de design. Asta inseamna sa fii antreprenor, sa-ti pese de ceea ce faci”, explica el.
NOI FRONTIERE IN ANTREPRENORIAT
A venit insa momentul ca lui Apostolescu sa-i pese de noi proiecte. Odata cu plecarea din echipa eMAG, acesta anunta intr-o postare pe blogul personal ca e deschis unor investitii in businessuri de mici dimensiuni. De altfel, antreprenorul si-a stabilit doua obiective. Primul tinea de schimbarea stilului de viata si a modului in care functiona din punct de vedere profesional, in timp ce al doilea vizeaza planurile sale de viitor. “Nu ma vad functionand ca un investitor de portofoliu sau fond de investitii care sa se uite la cifre, la tabele, sa anticipeze ca firma va creste de trei ori si ca trebuie sa investesc, indiferent de domeniul de activitate. Ma voi ocupa de lucruri care-mi plac, in care cred, in masura in care vin oamenii catre mine cu idei si cu dorinta de a face”, detaliaza el. De fapt, Apostolescu se uita la businessuri de nisa, aflate la inceput de drum, similar povestii eMAG din urma cu 13 ani. Nu mai vrea sa isi petreaca viata doar la birou, in fata unui calculator, motiv pentru care se uita spre agricultura ca la un potential domeniu in care sa investeasca. “Nu ma voi apuca sa cultiv grau si porumb, dar zonele de nisa gen bio sunt interesante. Vreau ceva care sa presupuna produse premium. Ma mai gandesc la turism, care se imbina foarte bine cu agricultura in anumite zone”, spune el.
De altfel, ideea agroturismului i-a venit in urma calatoriilor sale in afara tarii, ceea ce i-a deschis ochii privind potentialul tarii pe aceasta nisa. Nu exclude insa nici o reintoarcere la domeniul care l-a consacrat: online-ul, in jurul caruia graviteaza tot mai multe oportunitati si servicii conexe. De altfel, inbox-ul lui Apostolescu a fost bombardat cu zeci de propuneri de afaceri la scurt timp dupa anuntul parasirii eMAG si al intentiei de a investi in noi businessuri. Majoritatea propunerilor au venit, cum era de asteptat, din zona onlineului, dar si din imobiliare.
“Am fost intrebat si daca vreau sa investesc in construirea unor blocuri, dar am refuzat. Nu e un domeniu care sa ma intereseze. Sunt multe propuneri – unele foarte interesante, altele ciudate”, se amuza el. In momentul exitului, facut in luna iunie, Apostolescu cocheta cu ideea unui an sabatic, in care sa se detaseze complet de mediul de business si sa isi regaseasca linistea interioara. “Apoi mi-am zis sa fac asta macar jumatate de an, dupa care m-am gandit la cateva luni, cat timp au copiii vacanta. Dar deja am avut in aceasta dimineata o intalnire interesanta pentru un nou proiect. Dar plec, plec…”, se incurajeaza el. Cand se va intoarce la lucru, peste jumatate de an sau cel mai probabil in 2-3 luni, pe cofondatorul eMAG il asteapta noi provocari. Inca nu stie daca va investi de unul singur sau daca se va asocia cu alti investitori pentru a porni la drum intr-un nou business. E constient ca in Romania majoritatea tinerilor care incearca sa puna pe picioare un start-up nu stiu nici sa realizeze un plan de afaceri corespunzator si ca o mare problema este trecerea din stadiul de idee la cel de afacere. “De idei nu ducem lipsa, dar o idee nepusa in practica se numeste halucinatie”, explica el. In momentul de fata, Apostolescu nu stie ce nisa de business ii va ocupa timpul in urmatorii ani, pentru ce tip de afacere va construi un nou logo si, in jurul lui, o noua identitate. Pare insa mai dispus ca oricand sa investeasca in entuziasmul oamenilor si in profesionalismul lor. La treisprezece ani de la fondarea celui mai mare magazin virtual din Romania, Apostolescu a ales sa apese butonul de “reset” si sa isi foloseasca din nou pasiunea, cunostintele si entuziasmul cu care a cladit una din cele mai frumoase povesti de business a anilor 2000.
În contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, TikTok își reafirmă angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral și de…
PPC Renewables începe faza de construcție a trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de aproximativ 100…
Xiaomi lanseaza în România noile Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active, dispozitive portabile concepute pentru…
AROBS Engineering a început faza de testare a dispozitivelor prototip AlertBox, care conectează două rețele globale de sateliți (Starlink și…
Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă angajamentul de a inova și inaugurează propriul concept store,…
Fondatorii Revolut, Nik Storonsky și Vlad Yatsenko, au făcut cunoscute vineri, pe scena evenimentului The Revolutionaries organizat la Londra, principalele…