Apetitul de investiții în startup-uri, în scădere. Crește interesul pentru comunități de profil și dialog
Reading Time: 2 minuteAnul 2022 a fost unul dificil pentru startup-urile tech. Au fost deschideri de runde de peste 300 de milioane de euro (din surse publice, anunțuri ale startup-urilor, platformelor sau fondurilor de investiții), dar s-a întâmplat ca acestea să nu se materializeze, sau să se inchidă la valori mai mici decât cele estimate, arată un raport TechAngels.
”Lucrurile sunt deocamdată în aceeași zonă de incertitudine în care au fost ultimele trimestre ale lui 2022, ceea ce va favoriza startup-urile deja investite (dacă sunt suficient de capitalizate), în dauna investițiilor noi, deci mă aștept să vedem mai degrabă runde follow-up decât noi investiții. Președintele asociației de investitori individuali mai spune că sunt posibile runde (precaute) de creștere la companiile care reușesc să se miște bine. Dacă totuși bursele de valori își vor reveni și vor arăta că economiile se înscriu pe o direcție bună, atunci și apetitul de investiții în startup-uri va crește pentru toate categoriile”, spune Mălin-Iulian Ștefănescu (foto), Președintele Asociației TechAngels.
Trăsăturile și tendințe
În privința evoluțiilor din ecosistemul tech, percepția este că relația dintre grupurile de angels locale este una foarte bună și probabil va continua să se îmbunătățească. “Cred că diferitele grupuri de business angels din România vor continua să colaboreze și să investească împreună, pentru că sunt caracterizate de valori comune și pentru că, oricum, nu sunt destui business angels”, spune Ștefănescu.
O altă tendință a anului 2022 care a fost remarcată de investitori a fost scăderea numărului și calității startup-urilor față de anii anteriori, probabil din cauza pandemiei și a incertitudinilor economice generate de aceasta.
„Și în România și în Europa, apetitul de investiții noi a scăzut dar am remarcat, în schimb, o creștere a interesului pentru evenimente de profil, pentru creșterea comunităților și dialog”, consideră Mălin Ștefănescu.
Conform acestuia România este în continuare în urma altor state europene în ceea ce privește digitalizarea (atât a statului cât și a multor instituții private) ceea ce afectează nivelul pieței locale (care ar putea fi semnificativ mai mare) dar creează, în același timp, mai multe oportunități. Din cauza pieței locale de dimensiuni insuficiente, startup-urile românești au mai degrabă imbold să scaleze și să se extindă în regiune. “Din păcate, cred în continuare că majoritatea startup-urilor care nu-și doresc să crească dincolo de granițele țării sunt mai degrabă neinvestibile într-o logică de angel investment/ venture capital”, arată Președintele TechAngels.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz