Antreprenorii din Iasi mizeaza pe marketing
Reading Time: 3 minuteAntreprenorii din Iasi si din judetele invecinate sunt mai putin increzatori in evolutia pozitiva a economiei in 2016 decat media la nivel national, dar sunt de parere ca investitiile mai mari in marketing si comunicare le-ar putea creste vanzarile in acest an.
Doar 51% dintre oamenii de afaceri din Iasi si din judetele invecinate sunt increzatori si foarte increzatori in evolutia pozitiva a economiei, fata de 61% dintre respondentii la nivel national, arata concluziile barometrului „Business-2more-Business” publicat de EY Romania si Doingbusiness.ro.
Sentimentul de incredere in economie in regiunea Iasi a scazut fata de anul trecut, cand 55% dintre oamenii de afaceri din regiune spuneau ca sunt increzatori si foarte increzatori in evolutia pozitiva a economiei. Cu toate acestea, respondentii din Iasi sunt mai increzatori in cresterea industriei in care opereaza in urmatoarele sase luni fata de media nationala – 64% sunt increzatori si foarte increzatori in aceasta evolutie pozitiva, fata de 59% dintre oamenii de afaceri din intreaga tara.
„Piata locala din regiunea Iasiului este mai ponderata privind entuziasmul de dezvoltare a economiei in perioada urmatoare. Regiunea este in continuare afectata de lipsa investitiilor in infrastructura, dar si de dezvoltarea mai lenta a industriilor locale, ceea ce se reflecta intr-un PIB mult inferior marilor orase din tara – 6.000 euro / capita in 2015, fata de peste 10.000 euro / capita in Cluj si Timis”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.
Oamenii de afaceri moldoveni au asteptari mai putin pozitive privind evolutia cifrei de afaceri si a profitului companiilor din care fac parte, atat fata de anul trecut, cat si fata de media nationala din acest an. Astfel, 41% dintre respondenti se asteapta la crestere de peste 10% a cifrei de afaceri, fata de 53% cu un an in urma, si doar 25% se asteapta la o crestere de doua cifre a profitului in 2016, fata de 42% in 2015.In plus, 52% dintre respondenti se asteapta la o crestere a numarului de angajati anul acesta, fata de 71% la nivel national.
Focus pe marketing si comunicare
Piata din regiunea Iasului este marcata de tendinte usor diferite de cele la nivel national sau din alte regiuni – astfel, avantajele competitive la nivel local sunt in mai mare masura pretul scazut (46% dintre respondentii din Iasi fata de 45% la nivel national), dar si notorietatea brand-ului (37% dintre respondentii din Iasi fata de 30% la nivel national). Un avantaj competitiv perceput in crestere puternica fata de 2015, dar si fata de media la nivel national il reprezinta parteneriatele comerciale cu alte companii sau institutii (43% dintre respondentii din Iasi fata de 31% cu un an in urma si fata de 37% la nivel national).
Cei mai multi oameni de afaceri la nivel local (57%) sunt de parere ca investitiile mai mari in marketing si comunicare le-ar putea creste vanzarile in 2016 – pondere semnificativ mai mare fata de media nationala – 41%. Alte actiuni indicate de respondentii din Iasi pentru cresterea vanzarilor sunt diversificarea portofoliului de produse si servicii (54%) si extinderea vanzarilor catre noi piete locale sau internationale (48%).
Referindu-se la masurile care ar avea cel mai mare impact in urmatorii trei ani pentru a imbunatati dezvoltarea pe termen lung a antreprenoriatului in Romania, respondentii din regiunea Iasiului indica in primul rand asigurarea stabilitatii mediului de reglementare si fiscalizare (68%), simplificarea taxarii si reglementarilor (55%) si accesul mai facil la finantare
Antreprenorii si oamenii de afaceri din Iasi si judetele invecinate percep o crestere semnificativa a anumitor obstacole in dezvoltarea afacerilor, in comparatie cu anul precedent, dar si cu media la nivel national. Astfel, 57% se plang de nivelul birocratiei (fata de 43% in 2015 si fata de 54% la nivel national), iar 37% de starea economiei locale (fata de 25% in 2015 si fata de 15% la nivel national). De cealalta parte, mediul de afaceri local este mai putin afectat de lipsa de stabilitate politica si viziune a politicilor publice fata de media nationala (32% dintre respondentii din Iasi fata de 51% la nivel national).
Analiza are la baza raspunsurile primite de la oamenii de afaceri care au participat la conferinta Business-2more-Business organizata de Doingbusiness.ro la Iasi in a doua parte a lunii martie 2016.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz