Antreprenori Interviuri MarComm

Antreprenorii care nu folosesc social media pot pierde până la 10.000 de euro pe lună

4 oct. 2023 5 min

Antreprenorii care nu folosesc social media pot pierde până la 10.000 de euro pe lună

Reading Time: 5 minute

Paul Ardeleanu, fondator Marketing Deck, expert social media marketing ne-a vorbit despre potențialul social media în dezvoltarea unui business și despre cât poate pierde un antreprenor care nu folosește canalele de social media.  

Care este potențialul Social Media în dezvoltarea unui business?

Potențialul social media în dezvoltarea unei afaceri a crescut enorm în ultimii ani. În acest moment doi din trei români au cont pe social media, în cel puțin una dintre rețele, iar majoritatea îl folosesc zilnic. De asemenea, până în 2025 se estimează că peste jumătate din populația României va face cumpărături online. Astfel, social media este unul dintre cele mai importante canale pentru generarea de noi clienți. Putem spune, din datele noastre, că potențialul pe care social media îl are în scalarea unei afaceri este chiar și de 10 ori într-un timp foarte scurt. Datorită noului Algoritm bazat pe interese (Algoritm de Explorare) care se folosește în Video Vertical (TikTok, Instagram Reels, Facebook Reels, Youtube Shorts), o afacere care își deschide acum cont de social media și are 0 urmăritori poate să ajungă la sute sau mii de potențiali clienți cu primul video pe care îl postează, mai ales dacă este unul interesant.

Mai mult decât atât, este gratuit pentru o afacere să-și deschidă cont pe oricare platformă (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Youtube). Bineînțeles, este nevoie să știi cum să folosești acest canal.

Cât pierde un antreprenor care nu utilizează aceste canale?

Conform sondajului pe care noi l-am desfășurat la finalul anului 2022, la care au răspuns 1204 persoane, 60% dintre respondenți consideră că pierd între 1.000 – 10.000 euro pe lună pentru că nu folosesc eficient social media. Aceștia nu au creat conținut organic, nu au generat lead-uri, adică au ignorat aceste canale sau pur și simplu nu au știut cum să le folosească. Iar dacă avem în vedere că aproape jumătate dintre cei care au dat aceste răspunsuri sunt antreprenori, ne putem da seama de dimensiunea potențialului irosit. Se întâmplă asta mai ales într-o perioadă cu inflație ridicată, cu o piață din ce în ce mai competitivă și cu multe alte provocări pentru business-urile din România, în care se pune o presiune tot mai mare pe bugetele de marketing.

Cât sunt dispuși românii să investească în social media marketing?

Sumele pe care este dispusă să le investească o persoană aflată la început de drum în social media marketing nu sunt foarte mari, cel puțin în faza de testare. Spre exemplu, noi am observat că un antreprenor, fără experiență în domeniu, este dispus să investească între 50 și 100 lei pe zi pentru promovarea pe social media, ceea ce înseamnă strict bugete de advertising (în alte cuvinte, reclame). Studiul nostru relevă că majoritatea ar aloca undeva în jurul a 500 euro pentru un plan de acțiune bine pus la punct, însă aproape un sfert dintre cei chestionați spun că ar da oricât este nevoie pentru a-și crește veniturile. De regulă, dorința de a aloca bugete mai mari crește pe măsură ce antreprenorul vede că banii investiți se întorc în vânzări. Credem că investițiile vor deveni tot mai consistente, într-un domeniu în care rentabilitatea (ROI) ridicată a atras business-uri dintre cele mai diverse, din domenii și de dimensiuni variate.

Care sunt domeniile cu cele mai bune rezultate?

Social media a crescut atât de mult, încât, spre deosebire de acum 5-10 ani, în prezent putem găsi clienți pentru toate domeniile. Trebuie doar să ajungem la ei, astfel că rezultate foarte bune poate avea orice business, atâta timp cât folosește acest canal într-un mod eficient. Observăm că antreprenorii mai tineri, cei care sunt deja nativi în social media, au consumat atât de mult conținut încât în mod natural de multe ori se îndreaptă către categorii de conținut care au văzut că funcționează. Însă social media este pentru toată lumea, pentru toți cei care vor să-și dezvolte afacerea, inclusiv pentru cei care vin din offline. Iar pentru anumite domenii, social media este canalul principal de marketing. Aici vorbim în principal despre domenii precum: Fashion, Beauty, Educație, Evenimente, Luxury și altele. Cel mai ușor pot fi văzute rezultatele la business-urile mici, care pot ajunge chiar să-și dubleze afacerea într-un timp relativ scurt. Totuși, și în cazul afacerilor mari, mai ales care au o strategie de marketing bine pusă la punct, care au o abordare omnichannel, putem vedea o dinamică spectaculoasă.

Se deprind ușor competențele în social media? Ce cursuri se pot face?

Majoritatea românilor folosesc și social media atunci când intră online, astfel că mulți ajung să facă pasul de la consumator la creator de conținut. Iar pentru ca acest pas să fie unul eficient, este important să înveți cum poți să folosești social media într-un mod profesionist, să dezvolți un business, să scalezi, să ajungi la noi clienți. Din sondajele noastre, doar 1 din 4 persoane a făcut un curs de social media înainte de a investi în acest canal de marketing.

Pentru a veni în sprijinul antreprenorilor, noi am creat programul Algoritm, un curs complet de social media marketing în care înțelegi cum funcționează algoritmii platformelor sociale și cum poate fi acesta folosit în avantajul unei afaceri. Am avut până în prezent peste 180 persoane care și-au dezvoltat competențele prin cursurile noastre, dintre care circa 90% au fost antreprenori sau persoane directori de vânzări/marketing.

Social media se deprinde cel mai ușor de către generația tânără (Gen Z), dintr-un motiv cât se poate de simplu: au crescut cu social media. Cei cu vârste de peste 30 ani, de cele mai multe ori, au nevoie să înțeleagă gândirea utilizatorului de pe canalele sociale și să adopte o abordare de creator de conținut și nu una de vânzător pe social media.

Ce perspective aveți pentru 2023?

Prin agenția noastră gestionăm bugete de marketing de peste un milion de euro și am ajuns la o cifră de afaceri anuală de 300.000 euro. Ne așteptăm să creștem în continuare, cu cel puțin 25% anul acesta, cumulat pe ambele direcții de business. Vom investi în continuare în linia de business destinată cursurilor și ne propunem să dezvoltăm un ecosistem prin care antreprenorii să învețe rapid și eficient digital marketing.

Vom răspunde nevoii acute a antreprenorilor de a dobândi abilități de digital marketing, în special social media marketing. Dacă în trecut digital marketing-ul era o abilitate opțională pentru antreprenori, în prezent a devenit aproape obligatorie, mai ales pentru business-urile aflate la început, care au nevoie să scaleze rapid. Cu alte cuvinte, în contextul actual a devenit extrem de dificil să faci antreprenoriat (în majoritatea domeniilor) dacă nu ai și abilități de digital marketing. Este un tren pe care nu mulți își permit să-l rateze.

Cât de mare este piața în care activați?

Noi activăm pe două piețe, care se completează, cu cele 2 linii principale de business: agenție de marketing și cursuri de marketing. Însă impactul a ceea ce facem se regăsește în sectorul mai mare al ecommerce-ului, care este estimat să atingă 10 miliarde de euro până în 2025, potrivit datelor din piață.

Pe zona de agenție de marketing, nevoia unor astfel de servicii a crescut accelerat în ultimii 5 ani. Ce observăm, totuși, este că solicitările sunt din ce în ce mai complexe, iar clienții mai sofisticați. Dacă acum 5 ani, clienții apelau mai de grabă pompieristic la o agenție, acum ei fac un research mult mai detaliat înainte de a solicita anumite servicii, se interesează inclusiv la foștii clienți ai agenției. Recomandările date de foștii clienți au devenit mult mai importante.

Credem că există acest fenomen și din cauza faptului că mulți antreprenori au avut anterior colaborări cu agenții care nu au fost de suces. De aici vine și o cerere foarte mare pentru cursurile de digital marketing, cea de a 2-a direcție de business. Acești antreprenori, care au avut parte de colaborări nereușite, caută acum să învețe cum se face social media și să aplice singuri în afacerea lor. Pe scurt, cele 2 piețe în care activăm sunt în creștere accelerată, iar noi estimăm o evoluție cel puțin în dinamica actuală a pieței.

Dincolo de vânzări, cât de important este brandul personal și cum poate fi crescut prin social media?

Brandul personal poate fi un instrument foarte util de marketing, iar importanța lui este conștientizată de un număr tot mai mare de antreprenori. Brandul personal întărește brand-ul companiei și viceversa. Cineva care lucrează atât asupra brandului firmei sale cât și asupra brandului personal are cele mai mari șanse de succes pe termen lung și foarte lung.

LinkedIn a devenit un veritabil canal de dezvoltare a brandului personal, atât prin intermediul canalului propriu, cât și prin diversitatea modurilor în care poți interacționa și împărtăși cu alții know-how-ul tău. Este un spațiu al insighturilor valoroase, iar aici nu vorbim despre conceptul general de influencer, ci de ceea ce înseamnă să devii un lider de gândire, să dezvolți conținut pe zona de thought leadership, să fii un motor al business-ului tău. Este însă esențial să ai în spate o strategie bine definită, unitară, care să cuprindă și alte canale, cu abordări diferite.

Array

Articole pe aceeași temă: