Business

Antreprenoriatul se învață la școală. 10 mituri demontate de profesorii Universității din Viena

12 apr. 2022 6 min

Antreprenoriatul se învață la școală. 10 mituri demontate de profesorii Universității din Viena

Reading Time: 6 minute

Antreprenorii sunt eroi singuratici, e obligatoriu să aibă o idee care să schimbe jocul, sunt hipsteri și vedete rock ori sunt interesați în primul rând de bani. Sunt doar câteva dintre cele 10 mituri care circulă despre cei care preferă să-și construiască o afacere în locul unui job, pe care profesorii de la Wienna University le-au demontat într-un studiu pe tema a fi sau a nu fi antreprenor… din naștere.

Mitul 1: Un antreprenor este un erou singuratic

Greșit. Este minunat să vezi că mass-media relatează frecvent despre antreprenori precum Richard Branson, Elon Musk, Mark Zuckerberg sau Jeff Bezos – indivizi care, spre deosebire de alte personalități cunoscute, au făcut cu adevărat o diferență în societate. Însă atenția este rareori îndreptată asupra echipelor lor. Acest lucru poate lăsa cu ușurință oamenilor impresia greșită că antreprenorii sunt supereroi singuratici care decid singuri totul și fac lucrurile de unul singur. În realitate, însă, antreprenoriatul necesită aproape întotdeauna un efort comun. Sunt necesare multe abilități diferite atunci când vine vorba de a face ca un start-up să aibă succes. Este puțin probabil ca o singură persoană să aibă expertiza tehnologică și cunoștințele de afaceri necesare. Prin urmare, este important să cooperați și să împărțiți sarcinile încă de la început. Antreprenorii de succes sunt jucători de echipă. Mai mult, aceștia sunt lideri care își umplu echipele de entuziasm pentru viziunile lor.

Mitul 2: Este de o importanță vitală pentru un antreprenor să aibă o idee care să schimbe jocul

Greșit. Antreprenoriatul este o călătorie. De multe ori începe cu o idee, dar aproape întotdeauna această idee se schimbă în procesul de interacțiune cu potențiali clienți, parteneri, furnizori și finanțatori. Nu este exagerat să spunem că abilitatea de a interacționa cu ceilalți și dorința de a învăța ceva din aceste „experimente”, fac toată diferența atunci când vine vorba de obținerea succesului ca antreprenor. Antreprenorii de succes sunt cu greu inventatori ingenioși; mai degrabă, ei știu cum și unde să găsească idei, cum să identifice oportunitățile și cum să le valorifice, ducând ideile mai departe și transformându-le în realitate.

Mitul 3: Antreprenorii sunt hipsteri și vedete rock; au un stil de viață plin de farmec

Greșit. Antreprenoriatul este, în primul rând, muncă grea. Nu se transformă o viziune în realitate lucrând „de la nouă la cinci”. Angajatul obișnuit ar fi cel mai probabil uimit de cât de mult muncesc cu adevărat antreprenorii. Concepțiile populare greșite despre stilul de viață antreprenorial există din două motive. În primul rând, construirea și încurajarea relațiilor prin interacțiunea și crearea de rețele în mod constant cu clienții, finanțatorii, potențialii parteneri și alți actori ai comunității antreprenoriale reprezintă un aspect important al muncii unui antreprenor. Persoanele din afară pot confunda cu ușurință aceste activități cu distracția și petrecerile. În al doilea rând, antreprenorii sunt într-adevăr mai mulțumiți de viață și mai motivați decât alte grupuri din societate. Este un fapt stabilit că faptul că experimentarea împlinirii prin realizări, crearea a ceva nou și luarea de decizii în mod independent îi face pe oameni fericiți. Ca să-l parafrazez pe Camus: Putem să ne imaginăm antreprenorii ca fiind indivizi care sunt fericiți, în ciuda muncii grele și a tuturor provocărilor cu care se confruntă.

Mitul 4: Antreprenorii sunt interesați în primul rând de bani

Greșit. În general, antreprenorii sunt, desigur, conștienți de faptul că singura modalitate reală de a acumula o mare bogăție este de a obține succesul în afaceri, iar pe majoritatea dintre ei nu i-ar deranja să se îmbogățească. Acestea fiind spuse, studiile empirice au arătat în repetate rânduri că antreprenorii de succes sunt în primul rând motivați de bucuria pe care o găsesc în a-și transforma ideile în realitate. Creșterea enormă a ceea ce este cunoscut sub numele de antreprenoriat social arată, de asemenea, că este o eroare să spunem că antreprenorii sunt interesați în principal de bani. Concursuri precum Social Impact Award sau activitățile Ashoka demonstrează într-un mod impresionant modul în care spiritul antreprenorial poate contribui la depășirea unor probleme sociale precum sărăcia, foametea sau deficiențele educaționale.

Mitul 5: Este extrem de important pentru o economie ca numărul de întreprinderi nou înființate să fie cât mai mare posibil

Greșit. Cifrele singure nu spun prea multe. Ceea ce contează cu adevărat este că există întreprinderi nou înființate cu un potențial de creștere ridicat. Un singur start-up de succes într-o industrie în creștere, cum ar fi biotehnologia, poate fi mai important în ceea ce privește crearea de noi locuri de muncă și creșterea economică decât zeci de noi florării sau pub-uri. Este de la sine înțeles că și aceste întreprinderi sunt importante pentru ca piața să funcționeze bine și să existe o concurență sănătoasă, dar, în ceea ce privește dezvoltarea economică globală, acestea sunt mai puțin semnificative.

Nikolaus Franke, director academic al Professional MBA Entrepreneurship & Innovation din cadrul WU Executive Academy și director al Institutului pentru antreprenoriat și inovare al WU Viena, demolează, cu argumente toate aceste mituri și este convins că ”antreprenoriatul se învață la școală”.

Mitul 6: Rata de supraviețuire a noilor întreprinderi arată cât de favorabilă este o economie pentru antreprenoriat

Greșit. Rata de supraviețuire poate fi ridicată dintr-o mare varietate de motive, altele decât un climat favorabil antreprenoriatului. Ea se poate datora, de exemplu, faptului că au fost înființate multe întreprinderi cu risc scăzut. Întreprinderile nou înființate semnificative din punct de vedere economic și cu o creștere ridicată sunt bazate pe inovare – iar inovarea, prin definiție, implică riscuri. Chiar și cele mai bine puse la punct planuri și cel mai înalt grad de expertiză nu oferă o protecție absolută împotriva erorilor și greșelilor. Un start-up este un pariu pe viitor și nu se poate controla sau prevedea niciodată în mod perfect modul în care vor evolua piețele, condițiile de concurență și tehnologiile. Oricât de dezamăgitor ar fi pentru antreprenori atunci când proiectele lor eșuează, din punct de vedere societal este extrem de important ca aceste inovații cu risc ridicat să se lanseze. Într-o economie orientată spre inovare, este deci inevitabil ca unele întreprinderi nou înființate să eșueze. Ceea ce contează în acest context este ca guvernul și societatea să îi protejeze pe întreprinzătorii care nu au succes, fără să aibă vreo vină, de consecințele negative ale eșecului.

Mitul 7: Austria face destule pentru a sprijini antreprenoriatul; în caz contrar, există o lipsă de transparență

Greșit. În Austria, în primul rând lipsește un sprijin general, pe scară largă. Serviciile de sprijin, cum ar fi inspirația, informațiile, oportunitățile de relaționare și consilierea în perioada premergătoare demarării unei afaceri, nu sunt nici pe departe la nivelurile care ar fi de bun simț din punct de vedere economic și social. Trebuie spus că, în ultimii ani, în Austria au fost lansate multe inițiative foarte sensibile pentru a sprijini antreprenoriatul, dar acestea vizează de obicei etapele ulterioare ale procesului, atunci când a fost creată o echipă și au fost dezvoltate un prototip, un model de afaceri și o strategie. Practic, studenții din toate instituțiile de învățământ trebuie să aibă acces la programe și inițiative de sprijin timpuriu, cum ar fi Centrul de antreprenoriat al WU Viena.

Mitul 8: Guvernele ar trebui să ia măsuri pentru a sprijini start-up-urile cu creștere rapidă în dezvoltarea lor

Da și nu. În timp ce start-up-urile cu creștere rapidă, orientate spre tehnologie și bazate pe inovare, sunt factori-cheie de creștere și prosperitate, este practic imposibil să recunoști „unicorni” precum Facebook, WhatsApp sau Zalando la începuturile lor. Schemele de sprijin guvernamental ar trebui să reflecte această realitate și să fie concepute pentru a maximiza numărul de noi start-up-uri cu perspective promițătoare în ceea ce privește creșterea și succesul viitor. Este ca în sport: Dacă se doresc sportivi de top, trebuie să se înceapă prin a încuraja cât mai mulți oameni să facă sport – după care se pot identifica cele mai mari talente și se pot lua măsuri pentru a le sprijini în dezvoltarea lor.

Mitul 9: Doar cei care încep o afacere au nevoie de antreprenoriat

Greșit. În ziua de azi, o mentalitate antreprenorială și abilitățile antreprenoriale sunt indispensabile în aproape orice carieră. Ele pot fi considerate competențe-cheie pentru secolul XXI. În era digitalizării, în care tot mai multe sarcini de rutină sunt automatizate, cei cărora le lipsesc calități precum disponibilitatea de a-și asuma riscuri, o atitudine orientată spre performanță, creativitatea, flexibilitatea, deschiderea de spirit sau dorința de a accepta responsabilități se vor afla în dificultate. Pentru a putea reuși, trebuie să se dispună de cunoștințe și competențe antreprenoriale specifice, de exemplu, un set de instrumente metodologice pentru identificarea și evaluarea timpurie a oportunităților de afaceri, precum și pentru elaborarea unei strategii, rezolvarea chestiunilor organizatorice, asigurarea de fonduri și valorificarea inovației. Prin urmare, este esențial ca școlile, universitățile și alți furnizori de educație să își învețe studenții despre antreprenoriat.

Mitul 10: Nu se poate învăța antreprenoriatul; antreprenorii se nasc, nu se fac

Greșit. Antreprenorii de succes sunt precum campionii olimpici: Dacă cineva nu are niciun fel de talent, nici măcar cel mai bun antrenament din lume nu îl va transforma într-un campion pe 100 de metri. Acestea fiind spuse, toți campionii olimpici din ultimii 100 de ani au trecut prin ani de antrenament concentrat pentru a-și dezvolta și valorifica potențialul. ”Când vine vorba de antreprenoriat, situația nu este diferită, iar otențialii antreprenori trebuie să aducă anumite lucruri la masă; în caz contrar, nu pot avea succes”, consideră profesorul Nikolaus Franke.

Dar dacă au ceea ce le trebuie, iar potențialul lor este descoperit, cultivat prin formare și completat cu cunoștințe, contacte și experiență, perspectivele lor de succes vor crește semnificativ, așa cum demonstrează în mod impresionant absolvenții de succes ai programelor de licență, masterat și MBA în domeniul antreprenoriatului de la WU Viena.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: