Antreprenoriatul este contagios
Reading Time: 4 minuteOamenii de stiinta considera ca renuntatul la fumat, obezitatea sau divorturile sunt decizii contagioase. Dar exista ceva care sa ne poata “infecta” cu virusul antreprenoriatului?
Traim intr-un moment al reperelor, indiferent ca vorbim despre showbiz, cultura, viata sociala sau cea a afacerilor. Accesul la informatie este total diferit fata de deceniile trecute, ceea ce ne ajuta sa ajungem mai usor la ideile oamenilor care ne inspira, sa urmam ideile si actiunile unora, cu alte cuvinte sa ne formam modele.
S-a demonstrat deja ca initiative sociale precum fumatul (sau renuntarea la fumat) ori divorturile sunt contagioase. Potrivit “The New England Journal of Medicine”, sansele ca o persoana sa devina obeza cresc cu 57% daca acel individ are un prieten obez. De asemenea, potrivit profesorului James Fowler din cadrul Universitatii din California, San Diego, probabilitatea ca o persoana sa divorteze sau sa renunte la fumat creste exponential daca acea persoana are cunostinte apropiate care au recurs la aceasta decizie. Exista insa si activitati constructive in care ne putem gasi repere care ne inspira.
Unul din ele este pornirea unei afaceri pe cont propriu. Desi acceptiunea generala este ca antreprenorii au acest “microb” in sange, adevarul este ca apetitul pentru infiintarea si conducerea unui business se poate dobandi in timp. “In primul rand, un antreprenor trebuie sa fie hedonist, apoi conteaza sa fie apt sa faca un studiu de fezabilitate. Pentru a se bucura de succes in cariera de antreprenor, un individ trebuie sa fie capabil sa accepte riscul unui esec, sa aiba autodeterminare. Toate aceste caracteristici se pot dobandi in timp, daca vorbim de o persoana ambitioasa si adaptabila”, explica Cristina Zaharia, psiholog la topexperti.ro.
Aceasta considera ca, asa cum indivizii pot asimila trasaturi negative din cadrul familiei sau al prietenilor, la fel se poate intampla si cu cele pozitive. Nu putine sunt cazurile in care, desi suntem angajati in cadrul unei companii private, ne punem in locul managerului general pentru a incerca sa intelegem cum se conduce o afacere din postul cel mai inalt. In fond, majoritatea oamenilor isi doresc sa fie propriii lor sefi, insa multora le lipseste increderea in fortele proprii. Aici intervine rolul unui model pozitiv, care este de multe ori subestimat. Vlad Kiritescu, in varsta de 26 de ani, a devenit antreprenor in urma cu trei ani, cand a decis sa renunte la statutul de angajat intr-o institutie bancara pentru a deschide o firma care produce fantani de interior. Trecerea nu a fost insa una usoara, dupa cum recunoaste chiar el. Desi a cochetat cu ideea antreprenoriatului inca din copilarie, a ales ca in primii ani de cariera sa lucreze pentru o companie privata. “Visam sa fiu antreprenor, insa am inceput de cealalta parte a baricadei, pentru a capata experienta”, explica Vlad Kiritescu.
Inainte de a porni la drum cu noua lui companie, Blu Concept, a participat la cursuri, conferinte si seminarii dedicate antreprenoriatului, din dorinta de a-si acoperi unele lipsuri. Nu avea un mediu in care sa isi dezvolte abilitatile de antreprenor, asa ca a pornit in cautarea oamenilor de la care putea obtine informatii si sfaturi. “Aceste discutii iti dau o alta deschidere si incredere in propriile forte. Cand esti la inceput de drum, ai senzatia ca poti da gres foarte usor, insa atunci cand oameni de succes iti povestesc cum au reusit, constientizezi ca, daca urmezi pasii corecti, ai, la randul tau, o sansa buna de a-ti indeplini obiectivele”, explica el.
Exista castiguri si dincolo de discursurile motivationale. Cei care participa la astfel de conferinte au ocazia de a intra in contact cu antreprenori consacrati, dar si cu tineri care au pus pe picioare afaceri profitabile. “Uneori, aceste intalniri se rezuma la obtinerea de «tips & tricks» si cel mult la ridicarea unor probleme generale, insa pot spune ca un castig important este socializarea, accesul in anumite cercuri.
Networkingul este foarte important atunci cand pornesti o afacere de la zero”, explica Kiritescu. Unul dintre aceste momente s-a consumat chiar in cadrul editiei Zilele Biz din luna noiembrie a anului trecut, cand a avut ocazia de a discuta aplicat cu Camelia Sucu, unul dintre speakerii din ziua dedicata antreprenoriatului.
“Doamna Sucu spunea ca, prin prezenta ei, doreste sa dea un imbold tinerei generatii. Dincolo de bunele intentii, sunt convins ca antre prenorii consacrati isi doresc sa educe o noua generatie de antreprenori, intrucat peste 10 ani vor derula afaceri cu aceasta generatie”, e de parere tanarul afacerist. Printre cele mai importante sfaturi pe care Vlad Kiritescu le-a asimilat si pus in practica se numara promptitudinea in finalizarea comenzilor, importanta networkingului si a imaginii cores pun zatoare a unui business. Punand in practica invatamintele asimilate in cadrul conferintelor si seminariilor de antreprenoriat, tanarul afacerist a trecut peste momentele in care cocheta cu gandul abandonarii proiectului. A reusit ca in trei ani sa duca Blu Concept la o cifra de afaceri de 25.000 de euro, iar pentru 2012 isi propune sa dubleze aceasta suma, fara a exclude posibilitatea de a lansa noi afaceri in paralel. De altfel, principalul motiv pentru care optam pentru antreprenoriat sunt castigurile sporite. “Tinerii sunt convinsi sa urmeze calea antreprenoriatului in primul rand de perspectiva unor venituri mari, dar si de lejeritatea cu care unii afaceristi dau informatii legate de succesul lor profesional, fara a dezvalui insa reteta propriuzisa”, e de parere Cristina Zaharia.
Oamenii ii “infecteaza” tot timpul pe ceilalti cu idei, obiceiuri culinare sau preferinte. Un plan apparent dificil pare sa fie mai usor atunci cand vezi ca cei din jurul tau reusesc sa isi indeplineasca obiectivele. Antreprenoriatul este, la randul lui, un amalgam de idei si obiceiuri. De aceea, daca cineva ar porni maine o afacere, nu ar trebui sa se mire daca aceasta decizie le va schimba prietenilor sai perceptia despre asumarea riscurilor. Uneori, drumul catre antreprenoriat tine in mare parte de conjunctura si nu poate fi dus la capat fara o serie de criterii cum ar fi nevoia de fonduri, de sprijin din partea celor apropiati sau de cunostinte solide in domeniul in care urmeaza sa activam, insa trasaturile de baza ale unui antreprenor raman perseverenta si ambitia, iar aceste caracteristici, contrar opiniei generale, pot fi dobandite sau chiar imbunatatite in timp. Chiar daca de multe ori parasim sala unui seminar pe teme antreprenoriale cu putine sfaturi aplicabile si mai mult cu motivatie, este posibil ca tocmai aceasta motivatie sa fie ingredientul-cheie pentru a te infecta iremediabil cu virusul netratabil al antreprenoriatului.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz