Interviuri Antreprenori

Antreprenoriat pentru generația următoare

6 oct. 2016 5 min

Antreprenoriat pentru generația următoare

Reading Time: 5 minute

Nina TudorRețeta succesului nu este pusă pe hârtie de cineva să o urmezi întocmai, trebuie să te implici, spune Nina Tudor, general manager și owner al Unika.

Ce v-a determinat să alegeți antreprenoriatul?

M-am trezit antreprenor aproape peste noapte. Lucrasem într-o agenție de publicitate, unde am învățat foarte mult pe partea de producție, de tipografie. Dar respectiva companie a făcut restructurări și m-am trezit pe dinafară. Am avut propria agenție împreună cu o altă persoană, care avea mai multă experiență. Nu știam mai nimic despre ce înseamnă să fii antreprenor, să coordonezi o echipă. Aveam doar 23 de ani. În lumea producției tipografice am ajuns dintr-o conjunctură. L-am cunoscut pe soțul meu, care avea o tipografie offset. În 2006 am descoperit că în piață exista o nișă, pe partea de agende și de pielărie în general, care era neacoperită. Am zis că putem face mai mult decât să tipărim pliante și reviste și am început să dezvoltăm nișa de agende de piele. Domeniul m-a fascinat și după toți acești ani pot spune că mi-am găsit locul. De la agende am ajuns să facem legătorie de artă, restaurări de carte foarte veche, ambalaje de lux. Am avut norocul să întâlnesc și specialiști în pielărie și în legătorie de artă care să fi învățat această meserie de la meșteri vechi ai Bucureștiului. Oameni care îmi sunt alături și astăzi și, fie că vorbim despre agende, notesuri, papetărie de lux, cadouri corporate sau serviete, toate sunt lucrate cu migală, atenție și grijă pentru detalii.

Ce vă diferențiază de competitori?

Producția a fost structurată de la început pentru a fi foarte versatilă și posibilitatea de a personaliza un produs fără costuri suplimentare ne este foarte la îndemână. M-am gândit de la început să pot să îi ofer clientului ceva diferit și am investit în mașini care să ne permită să personalizăm produsele. Așa ne cunoaște piața și vom continua. Clientul se simte important în momentul în care îi spui că poți să personalizezi produsele cu sigla și culorile companiei sale la costul standard. De asemenea, seria de finisări pe care noi le-am adus în ultimii ani sunt lucruri pe care concurența nu le face – cum ar fi cusăturile decorative sau colțul rotund al coperților. Anul acesta am investit 200.000 de euro într-o mașină care poate să facă automatizat coperți cu colțul rotund. Este o tehnologie folosită extern, dar în România nu exista. Până acum făceam totul manual, dar cererea a fost foarte mare și atunci am hotărât să fac investiția aceasta ca să pot trece la o altă etapă.

„Consider că poți face antreprenoriat în România, tânăr fiind. Eu și soțul meu am început de la zero. Important este să fii serios, să muncești și să vrei să faci lucruri.“

Crearea unor produse unice are nevoie de creativitate, de unde vine inspirația?

Merg foarte des la târguri de materiale, dar și de produs finit. Îmi comand mostre și încep să mă joc, dar asta nu înseamnă că în fiecare zi se naște un produs. În primele 6-7 luni ale anului producem tot felul de mock­up‑uri (modele pentru testarea produsului – n.r.), dar nu toate ies la lumină. Nu este doar munca mea. Este o muncă de echipă, cu colegii mei tehnologi, cu cei din partea de producție, pentru că nu tot ce visez eu se poate pune în practică a doua zi. Dar îmi place ce fac, pun suflet și atunci lucrurile se întâmplă. Bineînțeles că țin cont și de cererile pieței, am grijă ca în fiecare an să fac și o parte de vânzări cu anumiți clienți tocmai pentru a simți pulsul pieței și a ști ce își dorește clientul. Țin legătura și cu partenerii noștri distribuitori, agențiile de publi­citate care ne distribuie produsele și iau și de la ei întotdeauna feedback despre ce își dorește piața și ce ar trebui să fac în plus pentru ca lucrurile să mergă bine. Este foarte importantă comunicarea cu partenerii, pentru că altfel înțelegi care sunt nevoile și te pliezi pe el și atunci pașii sunt mai ușori. Totodată, dincolo de comunicarea cu stakeholderii, facem în fiecare an audit de marketing, se face analiza trendurilor și a circulației cererii. Se fac cercetări foarte amănunțite, se analizează trei ani și se fac proiecții pe alți trei. Nimic nu se face haotic.

Ce obiective v-ați propus când ați pornit la drum?

Mi-am propus să fac legătorie de artă și lucruri deosebite. Nu m-am gândit niciodată că voi ajunge la nivelul la care sunt astăzi. Nu mi-a propus să am o anumită cifră de afaceri sau un anumit număr de angajați. Pur și simplu am zis că trebuie să fac lucrurile diferit de restul lumii și de aici, ceea ce a urmat în perioada de după 2007 a venit tăvălug. Am fost luați de val și am profitat de avântul pe care firma l-a luat în primii ani. Conjunctura a făcut că venit criza și anumite firme care reprezentau concurența la acel moment s-au împotmolit.

„Proiecția pentru următoarea perioadă este să atingem cel mai târziu anul viitor o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Totodată, ne-am propus să ajungem la 10-15% export în 2017, cu o creștere până la 30% în anul următor.”

Criza a fost o oportunitate?

Am avut creșteri spectaculoase, și de 170%. Probabil că piața a simțit nevoia de noutate. Era suprasaturată de anumite produse care venau din import, tot timpul la fel, standardizate. Și noi am venit cu posibilitatea de a-ți personaliza produsele. Surpriza și satisfacția a fost atunci când clientul care a venit o dată a revenit. Recomandările clienților ne-au adus niște baze solide în business și lucrurile s-au dezvoltat frumos și sănătos, cu clienți mulțumiți. Clienții ne-au obligat să ne diferențiem produsele și așa am ajuns să facem și ambalaje și produse pentru zona horeca și tot felul de proiecte speciale.

De ce ați rămas în România?

Consider că poți face antreprenoriat în România, tânăr fiind. Eu și soțul meu am început de la zero. Important este să fii serios, să muncești și să vrei să faci lucruri. Pentru mine nu există „nu pot“. Poți, dar trebuie să vrei și să fii determinat să faci un lucru. Pentru mine ar fi o mare mândrie să pot să duc numele Unika în alte țări și să demonstrez că și noi putem să facem lucruri extraordinare.

Spre ce piețe externe vă orientați?

Deocamdată mergem în ianuarie la Düsseldorf, la cel mai mare târg de promoționale din Europa, unde vom avea stand și în mod sigur o să deschidem niște oportunități pe alte piețe. Regret că nu pot să fac mai mult pe piața din România. Piața locală nu poate să cumpere ceea ce eu aș putea să fac. Țintim piața din Rusia, unde apetitul pentru produse de lux este mare. Am mai avut comenzi din Rusia, Dubai, Cannes, dar sporadic, doar pentru anumite proiecte. Mulți nu fac altceva decât să se plângă că lucrurile nu mai sunt cum erau odată, dar nici nu fac nimic. Stau cu mâinile în sân și așteaptă. Unika nu spune niciodată nu unui proiect. Ne strângem și încercăm să găsim soluții.

Cât ați investit în companie până acum și ce planuri de dezvoltare aveți?

Businessul l-am început cu 0 lei, iar investițiile au fost făcute cu credite. În ultimii trei ani, investițiile au fost de peste 500.000 de euro. În ceea ce privește cifra de afaceri, creșterile au fost graduale. În 2013 am pornit de la o cifră de afaceri de 900.000 și acum suntem la 1,6 milioane de euro. Proiecția pentru următoarea perioadă este să atingem cel mai târziu anul viitor o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Totodată, ne-am propus să ajungem la 10-15% export în 2017, cu o creștere până la 30% în anul următor. De asemenea, vrem să reducem sezonalitatea și acesta este motivul pentru care vrem să ne extintem pe retail și horeca. Ne focusăm pe zona de business to business, dar avem distribuitori care vând și în librării. În ceea ce privește retailul, avem un maga­zin în Dorobanți și magazinul online unika.com.ro, iar în octombrie vom deschide un magazin în Promenada Mall. De asemenea vom dezvolta segmentul de genți de piele. Povestea cu gențile a început acum un an și jumătate dintr-o joacă – făcând genți pentru prietene și apoi am dezvoltat ideea.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: