Antreprenoriat imun la coronavirus
Reading Time: 8 minuteAntreprenoriatul este poate cea mai frumoasă meserie din lume, dar și una dintre cele mai dificile. Însă să investești în lansarea unui business în plină pandemie de COVID-19, când incertitudinea și schimbările de la o zi la alta sunt noua realitate, poate părea nebunie curată. Cu toate acestea, o serie de antreprenori cu viziune și curaj nu au așteptat trecerea crizei de sănătate publică și vremuri mai stabile, ci au ales să investească în pasiunile lor, chiar în plină pandemie de COVID-19, când companiile mici și mai ales antreprenorii au cel mai mult de suferit. Cine sunt aceștia, care au fost principalele dificultăți de care s-au lovit în timpul crizei și de ce au ales să investească tocmai în această perioadă dificilă?
Poftă de business sănătos
Cu o investiție de câteva zeci de mii de euro, sportivul de anduranță Andrei Roșu a lansat în vara aceasta brandul Filgud, un producător de “brânzeturi” vegane, o alternativă la cele mai îndrăgite lactate și produse de origine animală.
Ideea de a lansa brandul Filgud nu a apărut brusc pentru Andrei Roșu, ci a fost consecința unor schimbări pe care le-a făcut în ultimii zece ani. La scurt timp după ce a devenit tată, Andrei a renunțat la obiceiurile nesănătoase, a început să facă sport și să fie atent la alimentele pe care le pune în coșul de cumpărături și mai ales în farfurie. A devenit tot mai preocupat de impactul propriilor acțiuni asupra mediului și a conștientizat suferința animalelor din ferme, motiv pentru care Andrei a decis să elimine carnea și alte produse de origine animală din nutriția zilnică.
De curând, Andrei s-a asociat cu o prietenă care deține lanțul de restaurante vegane Rawdia și, timp de aproape doi ani, cei doi au vizitat cele mai mari târguri și expoziții vegane din lume, au lucrat la rețete, la branding și la strategia comercială, au ales oamenii potriviți, iar în vara acestui an, cei doi prieteni au lansat brandul Filgud, un producător de “brânzeturi” vegane.
În prezent, Filgud produce lapte din migdale, “brânzică”, feta și iaurt din caju și icre din amarant și are planuri pentru lansarea altor alimente care să reprezinte o alternativă sănătoasă și delicioasă la produsele tradiționale din industria brânzeturilor și lactatelor – “unt”, “smântână”, “parmezan” și câteva produse care să completeze o masă excelentă: granola, sau crackers.
De la izbucnirea pandemiei, mediul de afaceri și mai ales micii antreprenori trec printr-o perioadă extrem de dificilă, dar Andrei Roșu nu s-a mulțumit să aștepte trecerea crizei de sănătate, ci a avut curajul să lanseze businessul în aceste condiții. Principala problemă cu care s-a confruntat a fost stoparea temporară a activității unora dintre furnizorii de materie primă sau ambalaje ai Filgud. De asemenea, fiind vorba despre produse care necesită prezența fizică a echipei și colaborarea într-un spațiu închis, antreprenorii au fost nevoiți să găsească soluții pentru a lucra în deplină
siguranță.
Pandemia a scos la iveală câteva probleme cu care ne confruntăm, atât la nivel individual, cât și la scara întregii planete.
“Avem nevoie de un stil de viață sănătos, care nu doar să reducă sau să elimine comorbiditățile, dar care să și minimizeze impactul asupra mediului. Dincolo de aspectul etic și de suferința inutilă provocată miliardelor de viețuitoare sacrificate anual, industria de creștere a animalelor pentru consum sau lapte este direct responsabilă și pentru încălzirea globală, pentru defrișările masive și pentru consumul uriaș de energie și de apă potabilă. Și să nu uităm că această pandemie nu ar fi existat dacă oamenii ar fi consumat plante în loc de animale. În concluzie, am considerat că momentul este bun pentru că produsele Filgud fac parte din soluțiile pe care noi, oamenii, le avem la îndemână pentru a rezolva problemele de sănătate, etice și de mediu”, adaugă Andrei Roșu.
Viziunea lui Roșu pentru Filgud este ca brandul să devină prima opțiune în mintea consumatorilor atunci când aceștia vor căuta o alternativă pentru brânzeturile și lactatele tradiționale, indiferent de motiv (sănătate, intoleranță la lactoză, motive etice, post religios).
Antreprenoriat gândit la rece
Cu o investiție de peste 15.000 de euro, Ana Consulea, cofetar și fondatoare a Zexe Braserie, pune bazele Zelato, un brand care produce înghețată artizanală.
Dorința de a deschide o gelaterie exista de foarte mult timp în planurile Anei Consulea. Cu toate acestea, tânăra nu apuca niciodată să pună pe hârtie un plan concret, ca antreprenoare fiind mereu prinsă în agitația zilelor. Asta până când a venit pandemia de COVID-19, iar situația dificilă a ultimelor luni din HoReCa a accelerat planurile Anei. “Dacă îmi spunea cineva la început de martie că în iunie voi fi dezvoltat deja un brand nou, aș fi râs copios”, spune zâmbind Ana Consulea, cofetar și fondatoare a Zelato. “Știam încă de la început că o să urmeze o perioadă destul de lungă de incertitudine, așa că am preferat să dezvolt acum acest nou business, perfect adaptat vremurilor pe care le trăim: o gelaterie în regim to go, care să nu depindă de închiderea / deschiderea spațiilor de servire și care să încurajeze consumatorul să petreacă timp în aer liber respectând regulile de siguranță”, adaugă Ana Consulea.
Cu o investiție inițială de 15.000 de euro, tânăra a reușit să construiască o afacere în jurul unui produs pe care îl iubește și cu care a lucrat și în trecut cu mare plăcere: înghețata artizanală. Dar provocările nu au întârziat să apară, timpul extrem de scurt fiind una dintre dificultățile de care s-a lovit antreprenoarea. Sezonul de înghețată începuse deja de ceva vreme, iar echipa Anei Consulea avea misiunea să transforme un chioșc de la intrarea în parcul Herăstrău într-o tonetă de înghețată, pe care trebuia să o aducă în contemporan fără să intervină în structura acesteia. Și nu numai timpul scurt a fost o provocare, ci și spațiul foarte mic. Durata construcției a fost de șase săptămâni și a presupus reamenajarea și recondiționarea chioșcului de numai patru metri pătrați, astfel încât să devină un reper în spațiul urban, un loc de întâlnire construit în jurul unui produs pe care toată lumea în iubește: gelato. Și, chiar dacă timpul nu a ținut cu antreprenoarea și era deja în plin sezon de înghețată, Ana Consulea nu a făcut rabat de la calitate, nici în termeni de design și nici de branding.
În afară de înghețata artizanală, la Zelato se găsește și Panet, o brioșă cu lapte, caldă și crocantă în exterior dar moale și rece în interior, precum și alte dulciuri și sucuri naturale ușor de transportat și de mâncat pe bancă în parc: brownies, prăjituri cu fructe, fresh-uri, limonadă, cafea, milkshake.
Pe termen scurt, antreprenoarea își dorește să facă din Zelato gelateria preferată din oraș, iar pe termen mediu și lung tânăra și-a propus creșterea brandului, care are un potențial mare, mai ales că poate fi multiplicat mai ușor decât Zexe Braserie, un alt business al Anei Consulea. Pentru braserie, dar și pentru celelalte afaceri din industria HoReCa, ultimele șase luni au fost extrem de dificile.
“Cea mai bună decizie a fost să nu mă las dusă de val și să fac ceea ce făceau ceilalți. Dar după ce am depășit șocul inițial, mi‑am acordat o perioadă de pauză în care am vrut efectiv să stau și să mă gândesc. A fost un moment de introspecție foarte util, de care nu aș fi putut avea parte în condiții normale și care a dus la decizii foarte utile pentru viitorul companiei. Cel mai bun lucru a fost să nu îmi compar afacerea și echipa cu altele și să iau decizii ghidându-mă doar după valorile și scopurile noastre. A fost un moment de reset, de care am profitat din plin. Din momentul ridicării restricțiilor, am putut să ne vedem din nou cu oamenii pe terasă sau în magazin, așa că ne-a mai venit inima la loc. La nivel financiar, am înregistrat o pierdere consistentă pe care sperăm să o recuperăm anul viitor sau cel târziu în anul 2022”, spune Ana Consulea, fondatoare a Zelato și a Zexe Braserie.
Cu taco la atac
După o perioadă de șapte luni în care a muncit la amenajare, utilare și testare, chef Alex Iacob a deschis taqueria MAT, în urma unei investiții de 110.000 de euro.
Încă din luna martie, de la introducerea stării de urgență, antreprenorii care dețin restaurante, baruri sau cafenele au trecut prin momente extrem de dificile și, în continuare, presiunea la care sunt supuși în fiecare zi în care sunt obligați să țină lacătul pe ușă este uriașă. Cu toate acestea, când a deschis restaurantul Masa Artisanal Taqueria (MAT) în plină pandemie, chef Alexandru Iacob nu a ezitat absolut niciun moment. “Dorința de a avea, în sfârșit un restaurant al meu, fără un investitor în spate, dorința de a deschide, după multe luni de așteptare”, enumeră Alex Iacob câteva dintre motivele pentru care a deschis taqueria MAT într-o perioadă foarte dificilă pentru domeniul HoReCa. “De la închirierea spațiului și până la deschidere au trecut șapte luni, timp în care s-a muncit din greu la amenajare, utilare, teste. Și apoi, a mai fost și presiunea financiară. Chiar dacă este o perioadă grea sau mai ales de aceea, facturile veneau, chiria trebuia plătită, așa că ne-am luat inima în dinți și am făcut următorul pas, cel logic, de a deschide”, spune Alexandru Iacob. Și, cum era de așteptat nu a fost deloc ușor, pandemia de COVID-19 reușind să dea peste cap toate planurile antreprenorului.
Cea mai mare provocare pentru fondatorul MAT a fost păstrarea securității sanitare. Cum restaurantele încă nu au voie să funcționeze în spații închise, chef Alex Iacob a fost nevoit să găsească o variantă între servirea la pachet și mese de tip “stand”. În ciuda tuturor dificultăților întâlnite, antreprenorul consideră că întreaga perioadă, din martie și până acum, poate fi privită și ca oportunitate. “Pe de-o parte, ne-a învățat să trăim după alte reguli, să măsurăm timpul altfel, să alcătuim noi liste de priorități. Poate era momentul pentru o frână din goana după deadline-uri și meeting-uri. Dacă în criză nu faci nimic, este un pic mai greu să te apuci după, când toată lumea face ceva. Munca, mai ales munca bună, creează plusvaloare, care poate nu se vede chiar imediat, dar sigur apare pe termen lung”, spune chef Alex Iacob. Cei care vor să guste din preparatele gătite de chef Alex Iacob o pot face fie la cele câteva mese ale restaurantului aflate în aer liber, fie pot lua mâncarea la pachet de la taqueria aflată în strada Mircea Vulcănescu. Aici, veți găsi un meniu cu cinci tacos principali, printre care vor exista întotdeauna și variante vegetariene și vegane.
“Mergem cu anotimpurile, folosim la maximum ceea ce ne oferă sezonul, acum așteptăm legumele de toamnă cu nerăbdare. Încercăm să ne surprindem clienții cu diverse mixuri, variem de la vită la berbecuț, de la porc la pește și, pe lângă tacos, avem și înghețate senzaționale, făcute de noi, unde, la fel, schimbăm zmeura cu pepenele galben, piersicile cu căpșunele, până la înghețata casei, din frunze de smochin cu miez de nucă coaptă”, spune chef Alexandru Iacob.
Ideea de tacos era sădită în mintea chefului de mai mulți ani, celebrul preparat mexican îi părea acestuia un produs “street food” aparte, foarte muncit, foarte versatil și special. Apoi, Alex a ajuns în Mexic, unde a avut oportunitatea să vadă în ce constă prepararea unui taco adevărat, de la câmpul de porumb până la topping-uri și produsul final din mâna clientului, și s-a îndrăgostit iremediabil de acest produs.
Acesta este și unul dintre motivele pentru care unul dintre planurile lui chef Alexandru Iacob este să facă cel mai bun taco. “Important este să facem totul cu pasiune, și de acolo vin toate. În prima fază urmărim mărirea bazei de clienți și fidelizarea lor. Apoi vom lua în calcul și extinderea conceptului, cu un nou restaurant. Faptul că te poți juca cu tacos-ul în o mie de feluri ne ajută mult, este un preparat pe care îl poți face și în restaurant pretențioase, dar care merge foarte bine și la un colț de stradă, la periferia unui oraș de provincie”, spune fondatorul restaurantului MAT despre planurile pe care le are pentru taquerie.
Foto: © Paulus Rusyanto | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz