Antreprenori

Antreprenori straini in Romania

31 mart. 2016 6 min

Antreprenori straini in Romania

Reading Time: 6 minute

Puteau sa isi vada visele cu ochii in orice metropola a lumii, sau poate in orasele lor natale. Dar au ales Romania. Aici sunt acum acasa. Au fost straini de aceste meleaguri, insa nu au fost si straini de dificultatile antreprenoriatului, pe care, ca expati, le-au resimtit poate si mai dur. Faceti cunostinta cu cativa dintre cei care au avut viziunea si curajul sa investeasca intr-o tara straina. Ei sunt cei care au reusit sa cladeasca branduri si au creat locuri de munca pentru romani si s-au indragostit iremediabil de Romania. 

Top Chef cu chef de antreprenoriat

De indata ce se apuca sa vorbeasca despre gastronomie, lui Joseph Hadad i se poate citi pasiunea in glas, in privire. Si, cum a reusit sa puna pe picioare un business nascut din pasiune, si atunci cand povesteste despre antreprenoriat are aceeasi sclipire in ochi. Dupa o cariera de peste trei decenii in bucatarii renumite din toate colturile lumii, de trei ani renumitul chef a patruns pe drumul antreprenoriatului. A gasit o casa eleganta si spatioasa in zona pietei Charles de Gaulle si, cu gandul la beneficiile pe termen lung din perspectiva de marketing si branding personal, a dat numele sau restaurantului. Astazi, Joseph by Joseph Hadad este un brand de restaurant fine dine si un reper in gastronomia bucuresteana.

Joseph Hadad_8934
Foto: Vali Mirea

“Nu ma pot declara satisfacut profesional”, spune Joseph Hadad pentru revista Biz. “Dupa trei ani de la lansare, pot spune ca sunt foarte multumit. Dar mai dureaza pana voi ajunge acolo unde mi-am propus. Cea mai mare satisfactie va veni intr-un viitor, sper eu, apropiat”, completeaza fondatorul Joseph, care adauga ca daca la 56 de ani se gandeste la viitor, pe termen lung, este important si simte ca are energie pentru o multitudine de alte proiecte.

Unul dintre acestea este legat de deschiderea unei noi locatii, pana la finele acestui an, pozitionata in zona medie ca   preturi, dar tot premium ca servicii.  Acesta va fi un local de tipul braserie – bistro, cu un meniu international, care va contine preparate accesibile pentru cat mai multi pofticiosi. Iar planurile antreprenorului nu se opresc aici. Joseph Hadad mai are in plan si un proiect de street food, cu care isi doreste sa se apropie de toti oamenii si sa le ofere sansa sa poata gusta din savoarea speciala pe care ii place sa o dea chiar si celor mai simple retete. Toata ideea din spate este deja conturata, la fel si brandul, trebuie doar implementata. Daca la prima vedere “reteta” succesului pare una usoara, ei bine, nu este deloc asa. Ca orice business la inceput de drum, si restaurantul renumitului chef s-a confruntat cu o serie de provocari.

Una dintre acestea a fost alinierea viziunii cu contextul pietei din Romania anului 2013. Pe atunci, piata era in scadere ca si consum, iar renumitul bucatar israelian isi dorea un restaurant premium. “Daca ar fi sa schimb ceva, as extinde mai mult brandul si as acoperi si alte arii conexe gastronomiei, cum ar fi o linie de vesela premium, tacamuri, obiecte de design de interior de restaurant”, spune Joseph Hadad. “Cred ca, inainte de toate, omul cand intra intr-un restaurant trebuie sa se simta bine, atmosfera sa fie calda si placuta”, adauga fondatorul restaurantului Joseph. Restaurantul are 170 de locuri, dintre care 60 sunt la terasa, iar cei care vor trece pragul localului din zona Herastrau vor descoperi aici retete sofisticate care au incantat de-a lungul timpului celebritati precum Bill Clinton, Margaret Thatcher, Robert De Niro, Madonna, Frank Sinatra, regele Juan Carlos al Spaniei sau Michael Jackson.

Majoratul in antreprenoriat

Despre Christophe Weller se poate spune ca intai Romania l-a ales pe el si abia ulterior a ales el Romania. Francezul a fost angajat, o buna perioada de timp, in Arabia Saudita si in Rusia, unde a lucrat ca director comercial, in industria mobilierului de birou. Isi dorea insa sa fie antreprenor, sa aiba propriul business, asa ca a intrebat angajatorii, compania Steelcase, unde este nevoie de un reprezentant, fiind dispus sa puna bazele unei firme acolo. Asa se face ca in vara anului 1997 Christophe Weller a ajuns in Romania, iar la inceputul anului 1998 deja inregistrase Corporate Office Solutions (COS). Cu toate ca venirea in tara s-a produs printr-o intamplare, de indata ce a a ajuns in Romania  i-a placut enorm, a simtit inca de la inceput ca este locul sau, mai ales ca, francez fiind, s-a simtit extrem de apropiat de cultura romanilor.

Christophe Weller_5779
Foto: Vali Mirea

“Am vazut ca exista un potential viitor, vedeam un loc in care puteam sa dezvolt o idee cu mai putini bani”, spune Christophe Weller, Managing Partner la COS, despre motivele profesionale pentru care i-a placut Romania. “Era un loc in care un tanar antreprenor poate sa construiasca un proiect pas cu pas. Nu ma grabeam si voiam timp sa ma adaptez, pentru ca eram sales manager si saltul de la om de vanzari la antreprenoriat si management era unul important”, continua antreprenorul intr-o engleza clara, cu un usor accent francez.

Insa tranzitia nu avea sa fie singura provocare cu care s-a confruntat Weller. O alta provocare a fost educarea pietei, care nu era obisnuita cu solutiile complexe furnizate de francez sau cu pre­turile oarecum piperate de la acea vreme. Misiunea antreprenorului era sa demonstreze clientilor ca vor putea face economii daca vor cumpara mobilierul propus de el, pentru ca era mai durabil, mai de calitate, iar capabilitatile de design erau avansate fata de ce exista pe piata. Reteta francezului a functionat si in foarte scurt timp a observat o crestere a interesului companiilor. Si asa a pornit expansiunea Corporate Office Solutions, care a ajuns astazi la 80 de angajati si nu numai ca nu isi sisteaza inca planurile de dezvoltare, ci le creste exponential. Pe agenda strategica a antreprenorului francez se afla cresterea acoperirii regionale. De doi ani, COS are un birou in Cluj-Napoca, are prezenta in Timisoara si, actualmente, este in plin proces de recrutare a unei echipe pentru deschiderea unui birou in Iasi.

Dupa acestea, Christophe Weller vizeaza si orasele mai mici, ca Brasov, Sibiu sau Targu-Mures. Mai mult, solutiile companiei au fost primite bine si de industrii noi, precum cea hoteliera sau sectorul de retail, si in prezent COS este in plin proces de reamenajare a unor camere de hotel si a unor magazine. “Planul este ca pana in anul 2020 sa atingem pragul de 30 de milioane de euro cifra de afaceri”, spune Christophe Weller despre planurile pe care le are cu compania. “In acest an vom atinge 20 de milioane de euro, in 2015 am avut 16 milioane de euro si stiu ca avem acest potential”, a conchis antreprenorul francez.

Un portughez face bine sanatatea romaneasca

Ricardo Cravo a venit pentru prima oara in Romania in urma cu opt ani si s-a simtit ca acasa, inca din primele zile. Portughezul isi aminteste si astazi ca Bucurestiul i s-a parut un oras extrem de activ, interesant, cu un mediu de business in plina expansiune, iar oamenii l-au cucerit cu caldura, prietenia si deschiderea fata de straini. Pe atunci, Ricardo Cravo a acceptat functia de Chief Financial Officer (CFO) la o companie care isi deschidea portile in Romania, de unde pornea extinderea in Europa Centrala si de Est. Portughezul planuia sa ramana in tara doi ani, dupa care sa implementeze acelasi proiect in alt stat din regiune, insa a fost numit Country Manager si s-a implicat activ in dezvoltarea locala a proiectului pana in anul 2011, cand a revenit in Portugalia.

“In Portugalia simteam o dorinta de a ma intoarce in Romania si sa dezvolt noi proiecte aici”, spune Ricardo Cravo. “Romania este o tara care are un potential urias si daca ai idei inovatoare, le poti pune in practica. De aceea, cand cei care au avut ideea mi-au povestit despre implementarea proiectului in alte tari, am considerat ca Romania este locul potrivit”, spune Ricardo Cravo despre cum a luat nastere ConsultaClick Romania, un serviciu gratuit de programari online la medici si clinici.

Ricardo Cravo

De ce a pariat Cravo pe Romania? Pentru ca Romania are un sistem privat de sanatate extrem de activ, in timp ce sectorul public nu mai este o alternativa buna, nici ca infrastructura, nici ca preturi, si nu in ultimul rand pentru ca exista o lipsa acuta de informare in randul populatiei in termeni de sanatate. Asa se face ca din anul 2012 Ricardo Cravo locuieste full-time in Romania si atunci cand spune “acasa” se gandeste la Bucuresti. Antreprenorul portughez este implicat in ConsultaClick alaturi de alti trei cofondatori, iar scopul platformei este acela de a oferi utilizatorilor un serviciu prin care pot accesa cu usurinta servicii medicale disponibile (doar aleg specializarea si fac programarea), dar si instrumente precum ratingul unor cadre medicale, valabilitatea doctorilor, competentele acestora, preturile percepute. Doctorii isi pot crea cont pe platforma, unde ofera adresa clinicii, pretul perceput pentru o consultatie si intervalul orar in care sunt disponibili. ConsultaClick este o companie cu un impact social puternic si mai este prezenta in Brazilia, Portugalia si Spania.

De curand actionariatului ConsultaClick i s-a alaturat si un investitor roman, iar pana la finele anului antreprenorul estimeaza ca organizatia va intra pe break-even si va ajunge la 500.000 de utilizatori pe luna. “In acelasi timp ne pregatim strategia de expansiune in Europa Centrala si de Est si suntem in negocieri avansate cu o serie de investitori sa putem finaliza procesul pana la sfarsitul acestui an. Romania va ramane intotdeauna hub-ul expansiunii. In termeni de investitii, planul inseamna in jur de un milion de euro in urmatorul an si intre 6 si 10 milioane de euro in urmatorii trei ani, cu un plan de extindere in 12 tari”, spune Ricardo Cravo pentru revista Biz. “De asemenea, ne dorim sa acoperim mai bine de 30% din serviciile medicale din Romania pana la sfarsitul anului si 60% pe parcursul a doi ani”, adauga antreprenorul portughez. 

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: