Antreprenor cu 20 de ani de training
Reading Time: 5 minuteA ales calea antreprenoriatului în training cu Human Invest acum 20 de ani, când domeniul abia prindea contur în România. Azi, Viorel Panaite, Managing Partner al Human Invest & Ken Blanchard România, pune umărul la crearea următoarei generații de lideri vizionari ai companiilor din România.
Vă mai amintiți primele zile de după lansarea companiei?
Lansarea companiei a fost făcută în martie 1999 de către mine și asociatul meu de atunci, Richard Reese. Primul angajat a fost asistenta noastră, în anul 2000, după ce un an de zile am funcționat în regim “noi centram, noi dădeam cu capul”. Fiind olandez, Richard avea de atunci o viziune a unui business cu cât mai puțini angajați, în timp ce eu voiam să avem cât mai mulți. Odată cu criza din 2009 am ajuns și eu la concluzia că un business cu cât mai puțini angajați (în înțelesul tradițional al celor care lucrează într-o organizație) și cu cât mai mulți parteneri de business este mai sustenabil și mai eficient. Drept care în 2010 am luat decizia să avem un staff minimalist ca număr și să lucrăm cu oameni care ne sunt “associates”, adică parteneri de business. Human Invest are acum 4 angajați în staff.
Care erau cele mai căutate programe de training în primul an de activitate al Human Invest?
În 1999 am câștigat o licitație importantă, pentru noi, la Connex (actual Vodafone), cu un program de time management pe care l-am desfășurat apoi la ei pentru sute de angajați, timp de câțiva ani. Vă vine să credeți sau nu, mai am și acum schițele programului de atunci, pe care le făcusem cât am fost în armată în 1997, pilotându-l chiar acolo cu o grupă de ofițeri! În portofoliul din primul an de activitate se mai adăugau programele de team building outdoor: cred că am fost printre pionierii unor astfel de programe la acea dată în România: Richard lucrase la o firmă cu un astfel de profil în Olanda, ne-am inspirat din programele de care se ocupase și am construit unele locale pe care le‑am oferit timp de mulți ani clienților noștri.
Care erau principalele tendințe pe piața de training în urmă cu 20 de ani? Care sunt tendințele actuale în piața de training?
Revista Biz a fost printre primele care mi‑au găzduit articolele anuale cu tendințele din piața de training. Se solicitau atunci foarte multe programe pentru dezvoltarea competențelor de vânzare pentru că era o perioadă de startup și majoritatea companiilor voiau să-i învețe pe cei din echipele comerciale să vândă mai bine și mai mult. Personal, am condus foarte multe workshop-uri cu această temă. Chiar primul meu program vândut a fost unul de vânzări, iar unii care au fost atunci participanți în acest workshop sunt acum clienți de-ai noștri ajunși în poziții executive! Piața avea câteva companii de training care abia se născuseră de câțiva ani și cu care ne cunoșteam foarte bine. “Facilitator” era un rol despre care se știa foarte puțin, învățam la finalul anilor ’90 și la începutul anilor 2000 văzând cum lucrează diverși facilitatori internaționali care veneau în România pentru proiecte cu companii multinaționale. Multe din lucrurile și tendințele de atunci s-au păstrat după 20 de ani, adăugându-li-se însă elemente și tendințe noi. Vorbind de cele noi, programele și intervențiile de dezvoltare organizațională sunt acum mult mai bine articulate: clienții caută coerență în metodologiile din programele care li se propun, vor facilitatori maturi și seniori cu competențe bune de dialog și de structurare a proceselor de lucru, caută programe de dezvoltare care pot fi replicate regional și nu doar în România. Aceste trei tendințe cred eu că se vor contura tot mai bine și în viitor. Vom discutat, de altfel, toate aceste lucruri la The Next Challenges, un eveniment de leadership ce va avea loc în data de 29 mai și va aduna sub același acoperiș lideri vizionari din cele mai performante companii din România.
Sunteți unul dintre pionierii care au pus bazele și au dezvoltat piața serviciilor de training din România. Cum s-a schimbat piața de training în tot acest timp?
Și piața de training a evoluat similar cu alte piețe în acești 20 de ani, trecând printr-o perioadă de entuziasm și de boom (2000 – 2008) și una de contracție (2009 – 2015). În acest moment, sunt câțiva furnizori relevanți specializați (noi suntem specializați în programe de leadership și coaching), câțiva furnizori care au ales să fie generaliști, un număr relativ mare de freelanceri (unii specializați, alții generaliști). Decidenții îi cunosc acum foarte bine pe furnizorii consacrați, știu ce face fiecare și aleg să lucreze cu unii sau cu alții în funcție de expertiza instituțională a fiecăruia și de natura proiectelor pe care doresc să le inițieze. Mijloacele și metodologiile cheie de lucru au rămas în mare parte aceleași ca acum 20 de ani: pentru programele de leadership care ni se solicită, workshopurile față în față au rămas esențiale. Experiența acestor programe poate fi însă acum îmbogățită cu câțiva pași care se pot face în platforme digitale din spațiul virtual, fie înainte de lucrul în sală (prin teme de studiu individual, autoevaluări), fie după etapa de lucru în sală (prin interacțiuni între participanți, prin peer-to-peer feedback, prin accesul la exemplificări video sau prin aplicații care sprijină deprinderea unor competențe și folosite ca reminders). În ciuda unei avalanșe de conversații despre folosirea tehnologiei, în România (țară cu o cultură relațională, colectivistă), primul preferat pe lista mijloacelor proiectelor de leadership development și care aduce cea mai mare eficacitate rămâne, așa cum ne spun clienții noștri, relația interumană față în față, workshopul față în față. Iar această observație este făcută indiferent de generația din care fac parte cei implicați, indiferent de industrie, indiferent că vorbim de companii din București sau din țară. Foarte mulți clienți ne spun că au investit energie multă și au cheltuit bani mulți pe platforme digitale sofisticate, dar concluzia lor este că a fost o risipă de resurse, o investiție cu o eficacitate foarte mică și că nu o vor mai repeta.
Care au fost cele mai frecvente dificultăți de care v-ați lovit ca antreprenor în toți acești 20 de ani?
Antreprenorii resimt provocări pe măsură ce evoluează și se maturizează, atât ei, cât și organizația pe care au construit-o. Un avocat mi-a spus o glumă într-un moment greu, ca să mă facă să îmi mai descrețesc fruntea și să zâmbesc: “Nu te-ai maturizat încă dacă n-ai fost la tribunal într-un proces”. Deci, am avut un proces “de divorț în business” cu fostul meu asociat, am văzut cum pleacă din firmă o bună parte din echipa inițială care a contribuit major la decolarea companiei și a trebuit să construiesc din 2012 o nouă echipă. Am avut câteva luni de zile în 2009 în care nu aveam bani de salarii și echipa de atunci a muncit în regim de voluntariat aproape (unul din colegii din echipa de marketing de atunci ne-a spus la o ședință: “Nu ne predăm, șefu’, ajungem în iad și ne regrupăm!”). Astfel, anii 2009 și 2012 au fost pentru mine anii cu cele mai dificile provocări și le sunt recunoscător colegilor care m-au susținut, fiecare în felul său. Ei știu cât de mult a însemnat atunci și înseamnă în continuare asta pentru mine. În același timp, au fost câteva momente și de altă natură care ne‑au definit ca organizație: inițierea în 2004 a parteneriatului cu The Ken Blanchard Companies (KBC), unul din liderii globali ai pieței de training în leadership și coaching, a contribuit mult la consolidarea în timp și la creșterea atractivității brandului nostru local, ne-a adus un extraordinar sprijin în evoluție și maturizare, ne-a adus o foarte bună conectare cu comunități globale din domeniul nostru, ne-a adus echilibru și profesionalizare.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 332, din luna mai. Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz