Stiri

Angela Galeța, Fundația Vodafone România: „O cifră care doare foarte mult este că doar 4% dintre români intervin să oprească un caz de violență domestică”

Reading Time: 3 minute

Angela Galeța, director al Fundației Vodafone România a vorbit, pe scena Zilelor Biz, la conferința de sustenabilitate din data de 8 noiembrie, despre creșterea cazurilor de violență domestică, dar și despre „Bright Sky”, o aplicație pe care fundația a lansat-o în perioada de pandemie, când cazurile de violență domestică  s-au înmulțit.

România este pe primele locuri în Uniunea Europeană ca număr de cazuri de violență domestică raportate.

„Cifrele comunicate de Poliția Română sunt în creștere și asta ne bucură pentru că înseamnă că munca noastră dă roade, că victimele au prins curaj și cer ajutorul. În primele nouă luni ale lui 2024, avem aproape 100.000 de cazuri de violență domestică. Un mit este că violența domestică se întâmplă doar în mediul rural, dar cifrele arată altceva”, a spus Angela Galeța, director al Fundației Vodafone.

Numărul cazurilor raportate în mediul rural, este aproximativ egal cu cele înregistrate în mediul urban, după cum arată rezultatele unui studiu realizat în decursul acestui an de către Fundația Vodafone și agenția de cercetare D&D Research și citat de Angela Galeța. Principalele victime ale violenței domestice sunt copiii și femeile. Din totalul cazurilor raportate, 16.000 sunt femei și aproape 4.000 minori. Rapoartele arată că doar în 11% dintre cazurile pentru care s-a emis un ordin de protecție, agresorul a fost obligat să poarte un dispozitiv electronic de supraveghere.

Abuzul poate lua multe forme, ceea ce îl face adesea greu de identificat, existând mai multe tipuri și manifestări ale acestuia: violență verbală, violență sexuală, cibernetică, spirituală, economică, fizică, psihologică sau socială.

Studiul realizat de firma de cercetare D&D Research la cererea Fundației Vodafone și care poate fi citit integral aici, arată că 97% dintre români consideră violența fizică complet inacceptabilă, dar doar 79% dintre aceștia consideră că violența domestică, de orice natură, este total inadmisibilă.

Excesul de alcool este considerat responsabil pentru actele de violență domestică (35% dintre respondenți), urmat de infidelitate (28%). O altă cifră îngrijorătoare este că 40% dintre cei chestionați nu știu de existența unei legi care să pedepsească violența domestică.

Deși 70% dintre participanții la studiu cunosc astfel de cazuri de violență domestică, doar 4% dintre respondenți au luat atitudine și au anunțat autoritățile. Mai mult, 75% dintre cei care asistă la episoade de violență domestică aleg să acționeze, în timp ce peste jumătate dintre români tratează superficial situațiile tensionate din cuplu.

„Peste jumătate dintre români consideră în continuare că bărbatul este șeful familiei și că are o scuză atunci când este violent. O cifră care doare foarte mult și care ne arată că încă avem mult de lucru este că doar 4% dintre cei care de față la un act de violență domestică intervin”, a precizat Galeța.  

Ca măsură împotriva flagelului, Fundația Vodafone a lansat, în urmă cu patru ani, Bright Sky, o aplicație realizată în parteneriat cu Poliția România, Asociația Necuvintele și Asociația Code for Romania. Aplicația este o resursă digitală gratuită, disponibilă în 13 țări, inclusiv în România și, de la lansare până în prezent, a adunat mai bine de un milion de utilizatori globali. Ghidul explică formele de abuz, are un chestionar de evaluare și, cel mai important, oferă servicii de asistență victimelor actelor de violență domestică. 

„Așa am început noi să fim activi în acest domeniu, prin aplicația Bright Sky. Am lansat-o în pandemie, în 2020, iar în prima lună am avut peste 3.000 de accesări.  În prezent, în România suntem la aproape 100.000 de descărcări și la peste 10.000 de utilizatori activi”, a mai spus Angela Galeța.

În țara noastră, aplicația este disponibilă în limba română, maghiară și engleză și poate fi descărcată în App Store și Google Play Store sau în versiunea web Bright Sky (bright-sky.org).

Zilele Biz este cel mai influent eveniment de business din România, care de 23 de ani aduce la un loc profesioniștii din multiple domenii și dă tonul în afaceri.

Zilele Biz 2024 înseamnă trei zile cu sesiuni concentrate, cu peste 80 de speakeri de top:   Miercuri –Antreprenoriat & Leadership, Joi – Inovație & Marketing, Vineri – Sustenabilitate & CSR.

Mobility Partner Zilele Biz este Alfa Romeo;

Real Estate Partner: SELECT Residences by Anchor Grup;

Gourmet Partners: Sciccheria și Eisberg; Beverage Partners: 5 to go și Domeniile Sâmburești;

Parteneri Media Principali: Kanal D, Kanal D2 și Radio Guerrilla.

Partenerii zilei sunt LIDL, dm drogherie markt, UniCredit Bank, ZENTIVA, Coca Cola HBC, CEC Bank, OSCAR Downstream, Siviero Maria, Reverse Logistics Group

Team

Recent Posts

Compania ce se va ocupa de realizarea Coridorului Verde din Marea Neagră se va lansa în următoarea lună

România alături de Azerbaidjan, Georgia și Ungaria lucrează la realizarea unui Coridor Verde, care va conecta energetic Marea Caspica cu…

o oră ago

Toate companiile au raportat că au crescut salariile în acest an

Toate companiile au raportat majorări salariale în acest an, iar procentul de creştere estimat pentru anul viitor este de aproximativ…

o oră ago

UNTOLD face târguri de Crăciun la București și Cluj-Napoca

Târgurile de Crăciun din București și Cluj-Napoca vor purta și anul acesta semnătura UNTOLD Universe. Asta se traduce prin strălucire,…

2 ore ago

Cătălin Dobre, McCann Worldgroup România: Creativitate pentru business

Cu prezență în multe jurii internaționale și în acest an, precum și titluri de Agenția Digitală a Anului și Agenția…

2 ore ago

Ce părere au românii despre asigurări. Barometrul Comportamentelor Responsabile și al Asigurărilor

Un nou studiu conceput de LIFE IS HARD, lider în digitalizarea industriei de asigurări, și realizat de firma de cercetare…

2 ore ago

Oxygen desemnată, pentru a treia oară consecutiv, agenția de PR & comunicare internă pentru PPC

Oxygen a fost desemnată, în urma unui proces complex de selecție, agenția de PR și comunicare internă a companiilor din…

2 ore ago