După ce a lucrat în corporații, a prins „microbul” antreprenoriatului și a pornit la drum pe cont propriu, făcând marketing online pentru artiști, iar de acolo a construit un business tot mai puternic în zona de marketing digital. Am vorbit cu Andrei Tiu, CEO Marketiu, despre cum arată piața de profil din România față de cea din UK, dar și despre DigiCon, prima conferință din România cu acces pe bază de NFT.
Marketingul a fost din adolescență una dintre marile mele pasiuni – alături de muzică și organizarea de evenimente. Primii pași spre a pune bazele agenției au fost făcuți însă în Londra în 2014, când această pasiune a fost completată cu o nouă fascinație, care a început să mă atragă puternic în acea perioadă – antreprenoriatul.
Lucrurile au luat o formă concretă în 2015, în timp ce lucram într-un corporate job, unde, fiind nemulțumit de mediul de lucru, oportunitățile de progres și modul în care se desfășurau lucrurile în cadrul respectivei agenții, mi-am spus: “Stai puțin, lucrurile pot fi făcute mult mai bine de atât. De ce să nu fiu eu cel care încearcă, și să creez un mediu care la un moment dat ar putea oferi și altor tineri șansa să lucreze diferit și să își urmeze pasiunea așa cum îmi doresc eu la acest moment?”
Am început cu marketing online pentru artiști, această arie fiind una foarte apropiată de sufletul meu, iar de acolo lucrurile au început să se extindă frumos.
Pentru începuturile din UK, aproximativ 1.000 lire sterline ca și cash, plus timp – din partea mea și din partea a trei prieteni talentați care m-au ajutat cu dezvoltarea primului website și a logo-ului. Pentru extinderea în Romania în 2018 și stabilirea echipei de aici, ne-a ajutat o investiție de 40.000 de euro.
Inițial ne-am concentrat pe oferirea serviciilor de Social Media Marketing (strategie, implementare), atât organic, dar și paid/ads – cât și copywriting. În acea perioadă, adopția celor mai cunoscute platforme de astăzi era încă în creștere, businessurile nu erau foarte familiare cu promovarea pe aceste canale, însă vedeau cum acestea ar putea contribui la succesul lor, astfel că a fost locul unde am putut aduce imediat plus valoare.
În UK lucrurile sunt puțin mai așezate, în general – sau cel puțin aceasta este percepția mea. Planificarea este făcută puțin mai mult în avans, se respectă destul de bine deadline-urile și se lucrează conform unor termeni definiți, în timp ce în România lucrurile sunt de multe ori mai dinamice sau suferă mai multe modficări pe parcurs. Totodată, piața în UK este mai matură în ceea ce privește promovarea online – ceea ce face ca România să aibă un mai mare potențial, comparativ, din perspectiva unui brand care vrea să ducă lucrurile la nivelul următor cu acest aspect.
Un trend pe care îl vedem continuându-se este sigur integrarea tehnologiilor care fac experiența utilizatorilor online mai apropiată de una fizică. Aici ne referim mai ales la folosirea realității augumentate și a celei virtuale, cât și a streaming-ului în online shopping.
Mai departe, inteligența artificială va fi din ce în ce mai bine integrată în livrarea reclamelor și mesajelor către publicul țintă, online – dar desigur, pentru a funcționa bine va trebui gestionată de profesioniști cu know-how în această direcție.
În ceea ce privește Social Media, TikTok a crescut foarte mult în România anul acesta, și ne așteptăm ca anul viitor nevoia brandurilor de a fi active aici să se resimtă chiar mai puternic decât în 2022.
Piața per total, la nivel global, este într-un punct foarte incert la acest moment. Este important să existe un cashflow cât mai stabil, planuri de “fallback”, un funnel de vânzări care să funcționeze și claritate în poziționarea pe piață, atât în raport cu competitorii, cât și în fața potențialilor clienți.
Mai departe de atât, din punct de vedere de marketing, crearea de conținut strategic și performant și distribuirea lui către audiența relevantă vor continua să facă diferența – este foarte mult “zgomot” online, iar brandurile care reușesc să penetreze vor fi cu siguranță cele care vor câștiga.
Livrarea serviciilor de digital marketing a fost cu siguranță punctul de focus – variind de la Content Marketing & Social Media până la Performance marketing și paid advertising. Anul acesta, însă, am lucrat mult pe zona de dezvoltare și am lansat proiecte paralele pe care așteptăm cu entuziasm să le creștem în 2023 – precum departamentul de marketing în și pentru proiecte Web 3.0.
Totodată anul acesta am organizat a doua ediție a DigiCon – conferință dedicată exclusiv liderilor în marketing – care a fost și prima conferință din România cu acces pe bază de NFT. We kept ourselves busy.
Ne bucură curiozitatea și atitudinea deschisă pentru testare și experimentare. Desigur, latura financiară și bugetele nu permit mereu în aceste vremuri alocarea substanțială către aceste zone, însă este un sentiment foarte plăcut acela că putem avea dialog deschis, planifica și discuta noutăți că și cum facem de fapt parte din aceeași echipă, și lucrăm către un scop comun.
Depinde destul de mult de nișă și dimensiunea businessului – însă ceea ce reușim să obținem de cele mai multe ori în primele luni de activitate sunt rezultate palpabile, cu numere clare care arată creșteri atât pe canalele organice, cât și cele plătite – tip ads. Latura de SEO este cea care poate avea nevoie de mai mult timp în funcție de competitivitatea în nișă și obiectivele stabilite prin strategie – dar și de resursele care sunt aduse în joc. În acest ultim caz însă, setăm așteptări și obiective comune de la început, care sunt mereu întâlnire sau depășite – ceea ce ne ajută să avem colaborări pozitive și de durată.
Anul acesta ne vom apropia de 300.000 de euro ca și cifră de afaceri și estimăm o creștere de aproximativ 70% față de anul trecut. Am lucrat intens pe zona de dezvoltare business, procese și parteneriate durabile și avem în vedere continuarea acestui trend de creștere și în anii ce urmează.
Pe termen scurt și mediu ne dorim creșterea echipei pentru a susține extinderea portofoliului de clienți local și internațional. În paralel, avem proiectele la care am lucrat mai ales anul acesta, precum The Marketing Uni, DigiCon și The European Marketing Institute, pe care ne dorim să le creștem sustenabil și să formăm nu doar un portofoliu de branduri proprii, ci un ecosistem complet de marketing pentru profesioniștii din nișă, care să acopere tot spectrul de nevoi pe care îl au, în funcție de punctul la care sunt în business și resursele disponibile.
Pe termen lung, ne dorim să continuăm expansiunea internațională la nivel de portofoliu de clienți, însă nu avem cel puțin momentan în vizor deschiderea unui nou sediu.
Potențialul credem că există în toate direcțiile de dezvoltare a marketingului online local, însă ariile mai puțin exploatate la nivel general sunt alinierea dintre Marketing și Vânzări – mai ales în context B2B – pentru generare leads și comunicare integrată cu segmentul țintă și integrarea tehnologiilor disruptive menționate anterior – AR, VR & AI – în activitatea de marketing per total.
DigiCon a fost lansat în 2019 din dorința de a ne aduce împreună atât clienții, cât și alți lideri în Marketing și Advertising, și pentru a facilita conectarea acestei comunități de decision makers și opinion leaders. Totodată, ne-am dorit să putem învăța împreună și să putem împărtăși ultimele trenduri și informații “at scale” cu aceștia, iar la sfârșitul zilei pe lângă know-how să creăm o comunitate unită de lideri în Marketing. Antreprenorii și CEO’s / COO’s sunt și ei parte din publicul țintă vizat, întrucât de multe ori aceștia sunt implicați în procese și decizii ce țin de marketing. DigiCon e prima conferință de trenduri și inovare în marketing din România.
Marketingul este un domeniu foarte dinamic, unde lucrurile evoluează foarte rapid. Prin DigiCon ne dorim să aducem în fața comunității cele mai noi trenduri și inovații în marketing, să avem un dialog, și nu doar prezentare, pe baza acestora și să ajutăm la integrarea lor în marketingul businessurilor pe care fiecare dintre participanți le reprezintă eficient. Nu consider că este neapărat o singură inovație în marketing care ar trebui punctată specific pentru România, ci mai degrabă aș recomanda să ne păstrăm cu toții curiozitatea și apetitul pentru a încerca lucruri noi care s-au dovedit utile pentru alții, a adopta din timp trenduri și a folosi eficient tehnologia pentru a ne menține în Top 1% performers.
Cu fiecare ediție ne dorim să creștem din ce în ce mai mult numărul de participanți, păstrând senioritatea și relevanța publicului. De asemenea, ne dorim să rămână evenimentul “flagship” în ceea ce privește inovarea în industria noastră, trendurile și singurul care reunește comunitatea de lideri pe care am format-o și urmează să o creștem. Conținutul prezentat și atmosfera sunt lucrurile care au fost cel mai apreciate la ambele ediții, așa că vom continuă să lucrăm și să ne asigurăm nu doar că menținem, dar depășim orice standard cu privire la calitate.
Totodată, plănuim să organizăm și ediții internaționale în viitorul nu foarte îndepărtat, iar Marea Britanie este prima pe lista destinațiilor pe care le avem în vedere, fiind locația primului nostru birou deschis.
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…