Andrei Cionca: Să dăm drumul la lichiditate în piață, pentru a putea începe să reconstruim
Reading Time: 4 minuteAndrei Cionca, CEO și Co-fondator al Impetum Group, are o experiență de peste 16 ani pe piața de insolvență de România. Este un om care știe foarte bine starea businessului românesc și care a reușit să obțină valoare din orice business, indiferent de stadiul de dezvoltare. Am vrut să aflu cum vede Andrei actuala situație și cum poate fi repornită economia României.
Suntem într-o situație fără precedent. Care este felul în care compania acționează acum?
Mergem înainte, suntem pregătiți să sprijinim companiile românești, credem că acesta este rolul nostru, obiectivul Impetum Group rămâne același ca la înființare și e mai actual ca oricând: maximizarea valorii din toate etapele de viață ale companiilor românești, prin cele trei companii ale grupului, CITR, ROCA Investments și ROCA X, și sinergii între acestea.
Care sunt direcțiile pe care le-ați implementat legate de actuala situație?
Am rulat teste de stres la nivelul companiilor Impetum Group, precum și în businessurile gestionate de acestea, ca să avem o perspectivă realistă a viitorului, cu un focus principal pe cash flow și venituri. Ne dorim să înțelegem care va fi impactul acestei perioade, la nivel financiar, ca să fim pregătiți să corelăm eventualele ajustări de costuri, așa încât businessul și oamenii noștri să fie în siguranță.
Rămânem conectați la schimbările economice și sociale și suntem alături de comunitatea de afaceri, cu tot knowledgeul pe care îl avem.
Am inițiat un proiect cu exact acest obiectiv, de a trasa o hartă actuală și relevantă a prezentei crize și efectelor acesteia, cu scopul de a maximiza șansele mediului de afaceri românesc la o adaptare rapidă și avantajoasă. E vorba de Confidex by Impetum Group, un proiect care va radiografia pas cu pas efectele pe care pandemia le va avea asupra economiei și va pune accent pe elementele care redau încrederea mediului de business într-o reconstrucție economică mai solidă.
Care sunt cele mai importante măsuri pe care le poate lua România pentru a depăși actuala criză?
Măsurile guvernamentale luate deja (cele privind șomajul tehnic, amânarea scadențelor și creditele acordate IMM-urilor) vor trebui să continue. În plus, cred că statul trebuie să identifice rapid și să pornească investițiile în acele domenii strategice pe care se poate reconstrui mai solid economia. Să parieze pe atuurile noastre. Iar în mediul privat e important să dăm drumul la cash și să fim solidari în detrimentul salvării individuale.
Care credeți că sunt domeniile cele mai afectate și cum ar putea fi susținute companiile care activează în aceste domenii?
HoReCa, turism & transporturi, retail, acestea sunt domeniile care au resimțit direct impactul ordonanțelor militare. Ceea ce e specific acestei crize e că urmează un moment de de-globalizare, întrucât va mai dura până când vom reveni la libera circulație.
Astfel va crește consumul de produse locale, vacanțele le vom face la noi în țară și asta va fi șansa ca aceste domenii grav afectate să revină. Perioada aceasta în care am încetinit viteza cu care ne trăim viețile ne dă șansa să reevaluăm producția autohtonă, frumusețea țării noastre, am câștigat o perspectivă valoroasă care va influența comportamentele de consum post COVID-19.
Ce măsuri ar trebuie luate de companii pentru a-și reveni cât mai repede?
Companiile au nevoie să previzioneze realist consecințele asupra bugetelor, să facă un stress test pe trei scenarii de impact, la intensități diferite. Și apoi să se pregătească în consecință, nu doar pentru cel mai puțin defavorabil. Apoi e esențial să dăm drumul la lichiditate în piață, pentru a putea începe să reconstruim.
Cum va arăta lumea după coronavirus?
Tot mai mult ne vom trăi viețile online. Estimez că tednința de work from home sau remote va exploda, pe de o parte datorită libertății pe care o oferă, care e un beneficiu fantastic pentru angajați, dar și dintr-o optimizare a bugetelor alocate spațiilor de birouri. Deja nu mai contează unde suntem, am învățat să colaborăm de la distanță și vom înțelege tot mai bine că folosind tehnologia, businessurile se pot derula și conduce impecabil de oriunde, dacă schimbi instrumentele. Vom digitaliza companiile. Vom învăța să colaborăm mai bine, vom ști să comunicăm mai bine. Vom fi mai solidari. Sper ca mediul de business să iasă mai puternic din această perioadă.
Cum pot ajuta guvernele ca să trecem peste această criză?
Guvernele pot contribui prin diminuarea taxelor, amânarea scadențelor, înlesniri fiscale și garanții guvernamentale pentru susținerea cashflow-ului companiilor. Mediul de afaceri românesc are mare nevoie de intervenții în perioada aceasta dar și cea care urmează, ținând cont că finalul crizei sanitare nu va coincide cu al crizei economice. Pe lângă aceste măsuri de ajutor, eu spun că e absolut necesar să identificăm niște domenii strategice de dezvoltare și să canalizăm, din puținele resurse disponibile pe care statul le mai are, către dezvoltarea cu prioritate a acestora.
Ce lecții putem învăța de la această perioadă?
Perioada aceasta demonstrează că leadershipul nu ține de prezența fizică și faptul că deja folosim cu succes tool-uri dovedește că ne trebuie doar un pic de imaginație și un pic de adaptare. Folosim în Impetum Group multe aplicații care ne dau voie să rămânem aproape, fără să fim unii lângă alții. Oricât de departe, știm că destinul nostru este legat de valoare, suntem practicieni ai valorii și ne întoarcem la asta, la misiune, un destin comun e tot ce avem nevoie. Acum devine clar cât de important e să fii ghidat în viață de valori solide.
Ce planuri de salvare ar trebui să fie aprobate la nivel global ca să ne revenim rapid?
Pachete de salvare direcționate pentru cauze sociale, ca de exemplu pentru susținerea șomerilor, dar cu limite temporale și dublate de programe de reconversie profesională, apoi pachete de salvare pentru companii, investiții directe si garanții guvernamentale pentru relansare, acoperirea pierderilor, etc. Planșa generală a situației actuale la nivel global arată o lovitură directă în piața muncii, destabilizată de scăderea drastică a unor piețe precum evenimentele și turismul. Și apoi desigur avem unda de șoc care se propagă în economie, de efectele căreia nu este protejată nicio companie.
Impetum Group s-a format din reunirea brandurilor CITR, ROCA, și ROCA X, un proiect destinat start-up-urilor disruptive din piața de tehnologie. Impetum Group are în prezent un capital de 40 de milioane de euro prin companiile sale. Impetum Group înseamnă:
- 4 piloni: 2 pentru investiții, 1 pentru management și 1 pentru servicii;
- 160 de specialiști, dintre care 35 de manageri seniori;
- 1000 de proiecte gestionate de companiile sale;
- 650 de milioane Euro, ca valoare a patrimoniului administrat în prezent;
- 40 de milioane Euro capital
- 10 filiale în țară și un birou internațional, în Cipru.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz