Andreea Damian la Zilele Biz: Cum percep consumatorii noua realitate
Reading Time: 3 minuteAndreea Damian, Account Director și Media Domain Lead în cadrul companiei Kantar Insights România, a fost prezentă „virtual” pe scena Zilei de Media și Marketing și ne-a prezentat un studiu despre cum se vede noua realitate în ochii consumatorilor.
De când a venit pandemia, Kantar a realizat Barometrul Covid 19 Kantar, un studiu global, cu influențe locale. Ultima cercetare a fost realizată în perioada 18-22 iunie, și este reprezentativă pentru populația urbană a României cu vârsta între 18 și 65 de ani.
Andreea a spus că astăzi trăim foarte multe incertitudini, iar brandurile au nevoie să înțeleagă ce se întâmplă cu consumatorii lor. Și s-a referit la trei arii relevante tratate în barometru: presiunea financiară, nevoia pentru comunicare și conexiune și echilibrul mental.
Presiunea financiară
Andreea Damian a spus că un prim indicator de schimbare a comportamentului este frica, 56% dintre români sunt îngrijorați.
Motivele de îngrijorare principale sunt:
- viitorul – 51% sunt îngrijorați de viitor
- 51% dintre români se preocupă proactiv de planificarea financiară
- 49% – sunt preocupați de impactul pe care îl are viața de zi cu zi.
Totodată, 26% dintre români cred că lucrurile se vor îmbunătăți curând, iar dacă respectă regulile sanitare, le va fi bine.
Andreea a spus că deja „în zona financiară, o mare parte din oameni simțeau impactul muncii de acasă sau al muncii din birouri, dar mulți dintre ei începeau să devină afectați. Astfel 11% au resimțit reduceri salariale, iar 14% au rămas fără slujbe, ceea ce a avut un impact asupra venitului.”
Odată ce s-au redus salariile s-a schimbat și comportamentul de consum. 33% dintre consumatori au încercat în această perioadă branduri noi (din motive de preț, disponibilitate) și declară că vor menține relația de cumpărare și după Covid-19. Există și o schimbare la nivel de mentalitate, nu mai suntem în zona de consumerism, oamenii încep să dea o mai mare importanță prețurilor, astfel că 64% dintre oameni își fac o listă înainte de a pleca la cumpărături.
93% dintre români spun că se gândesc la viitorul lor financiar. Dintre aceștia, 53% din consumatori afirmă că își cheltuie o parte din bani acum, dar iau în calcul și viitorul, în timp ce 40% sunt mai concentrați spre viitor, pun banii deoparte acum și renunță la cheltuielile care nu sunt esențiale. Concluzia este că majoritatea se gândesc la economisire (ceea ce nu înseamnă neapărat produsul financiar ), iar intensitatea cu care economisesc depinde bineînțeles și de venitul disponibil.
Andreea a punctat aici că oameni nu caută neapărat cel mai mic preț, ci caută valoare, astfel că devine foarte importantă construirea unui brand puternic.
Nevoia de comunicare
Legat de această necesitate, Andreea a spus că oamenii o resimt foarte puternic, pentru că suntem ființe sociale și ne dorim să comunicăm cu familia și cu prietenii.
„Dar relația merge mai departe și oamenii simt nevoia de comunicare și cu brandurile, iar 31% dintre români vor ca brandurile să comunice cu ei în mod realist, să mențină un ton optimist, și să aibă o abordare inovatoare”, a mai afirmat Andreea Damian.
Este foarte important pentru consumatori ca brandurile și companiile să atace frontal problema crizei și să nu se lase bătute.
Andreea s-a referit la ce pot face brandurile în raport cu această nevoie de comunicare:
- să continue comunicarea cu consumatorii
- să aibă planuri pe termen scurt și să le vorbească consumatorilor fără să facă compromisuri
- să facă planuri pe termen lung – iar aici brandurile care vor câștiga sunt cele care mizează pe meaningful diference.
- ceea ce contează este ca brandurile să rămână sincere, empatice și constante cu valorile pe care le au.
Zona de echilibru
În zona de wellbeing, Andreea Damian spune că ceea ce așteaptă consumatorii de la branduri este referința la produse locale, pentru 61% dintre ei aceasta devine foarte importantă. Totodată acești respondenți au spus că vor călători mai mult interne pentru a sprijini turismul local.
Pentru 32% dintre consumatori este foarte relevant să poată găsi produse care sunt prietenoase cu mediul.
Zilele Biz au loc între 9 și 13 noiembrie. Puteți urmări transmisia live pe pagina de Facebook a revistei Biz. Detalii despre eveniment puteți afla aici. Înregistrarea întregului eveniment de astăzi este disponibilă aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz