Andreea Cionca Anghelof are 20 de ani de experiență în antreprenoriat și este cofondatoare a Impetum Group, consorțiul de business care reunește patru companii: fondurile de investiții Roca Investments, RocaX, Agista și CITR – liderul pieței de insolvență. Am vorbit cu Andreea despre managementul crizei, transformarea afacerii și brand & culture într-o organizație care investește în alte organizații.
Ne-am propus să creăm un ecosistem antreprenorial care să genereze un impact pozitiv în economia României. Să aducem laolaltă oameni, idei, know-how, pasiune și resurse, pentru a maximiza valoarea în fiecare etapă a unui business. Dacă în constituția americană este trecut dreptul la fericire, mi-ar plăcea ca în „constituția” fiecărei companii românești să fie trecut dreptul de a-și atinge potențialul maxim, prin investiții.
Ce ne diferențiază aici, la Impetum Group? Curajul de a investi în oportunități pe care alții abia încep să le analizeze sau nici nu le întrezăresc. Un curaj pragmatic, care are în spate expertiza de peste 20 de ani a echipei noastre în toate industriile din România. Avem un radar foarte bine calibrat la oportunități: experiența ne ajută să identificăm cu rapiditate valoarea dintr-o companie. Apoi, avem „skin in the game”: suntem primii investitori care pun capital în fondurile pe care le startăm.
În principal, prin efectul de multiplicare pe care îl creează un nucleu puternic de cultură organizațională. La noi, autodezvoltarea permanentă reprezintă un adevărat stil de viață, la toate nivelurile. Ce ne-a adus până aici nu ne va duce mai departe, știm foarte bine acest lucru.
De aceea, ne înconjurăm de oameni mai buni decât noi, de la care avem ce învăța. În plus, ne pasă de oamenii din tribul nostru, la bine și la greu. Suntem aici ca să facem un business de impact, dar nu uităm să celebrăm și să ne simțim bine împreună.
Toate aceste credințe nescrise sunt parte din ADN-ul nostru și ne preocupăm activ să transmitem această „amprentă genetică” în companiile în care investim. Am creat un management club cu toți managerii din comunitatea din jurul grupului unde aducem inspirație, know-how, dar și… fun. Creăm astfel sinergii nu doar între businessuri, ci și între oameni.
Dincolo de ceea ce numim „cultură organizațională” este, de fapt, viața companiei. A „tribului Impetum”, cum ne place nouă să spunem. Cum ar arăta, așadar, o companie fără viață? Nu ar fi pe lista mea, cu siguranță. Cultura la noi reprezintă „cei șapte ani de-acasă”: valorile acelea sănătoase pe care le dobândim
din familie și le aplicăm apoi din reflex, fără greș. La noi, leadership-ul e despre ancorare în valori.
Asocierile și despărțirile s-au decis mereu prin filtrul valorilor și nu doar în funcție de criteriile de performanță. Pentru că noi credem că performanța se poate antrena, nu și caracterul. Echipele noastre sunt autonome și operează prin transparență la toate nivelurile. Incubăm spiritul de inovație, inclusiv de frondă. De aceea încurajăm dezacordul, la orice nivel: oricine poate combate pe oricine, câtă vreme oferă o soluție. Încurajăm căutarea continuă de alternative și susținem oamenii să fie deschiși la schimbări și la idei mari.
Nu vorbim despre valori, ci le trăim. Nu impunem reguli, ci dăm libertate și responsabilitate. Nu conducem prin control, ci prin context și folosim întâlnirile de management mai mult pentru a învăța unii de la alții și pentru dezvoltare strategică, și mai puțin pentru aprobări și rutină. Dincolo de toate acestea, punem mare preț pe crearea de bucurie și pe celebrarea faptului că suntem împreună. Despre asta e viața în tribul Impetum.
Avem două mari direcții în cadrul grupului. Pe de pe o parte recrutăm activ talente din piață, dar pe cele cu caracter. Pe de altă parte, ne preocupăm să creștem talente cu potențial imens în cadrul organizației, din rândul juniorilor.
Cât despre oportunitățile de dezvoltare aș spune că sky is the limit, cu adevărat. Când faci parte dintr-un grup care se ocupă cu toate tipurile de companii, de la start-up-uri, IMM și companii mari, din toate ramurile din economie, e imposibil să nu-ți găsești un cadru de dezvoltare potrivit pentru tine. Doar că, e adevărat, nu plimbăm oamenii de mână ca să identifice oportunitățile. Noi le oferim context.
La noi nu există uși, toți pereții sunt transparenți și e mult open space. Totul e deschis, la propriu și la figurat. În ce direcții vrea cineva să se dezvolte și să învețe, chiar depinde doar de el. Încurajăm pe fiecare să viseze cât mai înalt și oferim context de realizare a visurilor.
Apoi încurajăm învățarea continuă, dar cu skin in the game: oricine poate avea acces la orice cursuri externe își dorește cu o împărțire de 50-50% a costurilor. Cursurile interne sunt, firește, acoperite în integralitate de companie.
Lecția succesului: să știi să te bucuri de succesul atins, dar să ai grijă să nu te culci pe laurii reușitei pentru că pe această breșă de autosuficiență poate veni eșecul.
Lecția impostorului: atunci când creezi piețe, cum am făcut noi, e imposibil să nu te simți și impostor. Dar imediat ce simți asta, să nu stai în intersecție. Să te preocupi continuu de autodezvoltarea ta astfel încât să faci față oricărei provocări.
Lecția lui împreună: nu există succes mai sustenabil decât cel creat în echipă. Împreună și la provocări, împreună și la realizări.
Lecția ego-ului: cel mai mare sabotor în calea dezvoltării. Cu cât lași ego-ul să te conducă, cu atât vei rămâne în urmă.
Am mai învățat lecția curajului: să privești fiecare obstacol ca pe o provocare, nu ca pe
o oprire definitivă. Și să înțelegi că un vis mare nu poate fi atins fără asumarea de riscuri pe măsură.
În primul rând, vor fi oameni cu un nivel ridicat de energie. Într-o lume din ce în ce mai impredictibilă și mai solicitantă, cred că energia noastră interioară este și va fi una dintre cele mai prețioase posesiuni pe care le putem avea. Fără combustibil interior, degeaba avem resurse exterioare: resurse financiare sau de cunoaștere, resurse de networking etc.
Provocările din viitor vor fi tot mai multe și mai accelerate: vom avea nevoie de lideri energici, cu un grad mare de antifragilitate. Apoi, cred că va conta mult efervescența creativă. Nu doar creativitatea în sine, care este până la urmă un potențial. Ci creativitatea exprimată la maximum, cu bucurie, cu energie. Iată, revenim la energie.
Sine qua non va fi spiritul de echipă și de comunitate. Viitorul va fi despre comunitate sau nu va mai fi deloc. Deja nu mai putem reuși fiecare focusat pe businessul său, fără să luăm în considerare creșterea comunității din care facem parte.
În fine, dorința de a crea impact sustenabil: să contribui la o lume mai bună, mai armonioasă. Riscul pe care îl văd în relația noastră cu viitorul și cu accelerația către inovație este legat de armonie. Dacă accelerăm fără a lua în considerare ancorarea în valori, nu avem timp să adăugăm substanță și nu vom avea impact sustenabil. O goană a formelor fără substanță nu se poate numi dezvoltare. Poate doar propagare accelerată. De aceea cred că, în zece ani, un lider valoros din business vor trebui să fie un armonizator de viitor.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…
Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…
O afacere de familie din Mizil a devenit, în cele trei decenii de activitate, unul din cele mai îndrăgite branduri…
Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…
De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…
Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…