Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Drumul spre viitor nu poate fi altul decât cel al implicării active în dezvoltarea educației în cadrul comunităților
Reading Time: 5 minuteDe aproape 20 de ani, UniCredit Bank ajută comunitățile să crească prin instrumente care să le ajute să își atingă maximum de potențial, iar educația este o componentă esențială în acest demers. Am aflat de la Anca Ungureanu, Head of Identity & Communication UniCredit Bank, detalii despre proiectele și programele din zona de educație pe care UniCredit Bank le derulează și cum acestea sunt aliniate cu angajamentele companiei privind strategia de sustenabilitate.
Care este, în viziunea voastră, rolul companiilor în dezvoltarea comunităților în care activează?
UniCredit Bank are chiar în centrul strategiei de business a întregului grup această viziune, anume de a susține comunitățile să crească și să își atingă potențialul de dezvoltare. Ghidați de acest credo, implicarea noastră se traduce într-un angajament de lungă durată, cu rezultate dovedite în toate țările în care operăm. Credem că o dezvoltare sănătoasă și armonioasă a unei societăți nu este posibilă fără contribuția tuturor actorilor – fie ei publici, privați sau din sectorul non guvernamental, iar acest tip de implicare trebuie, pe de o parte, să reducă diferențele și să ofere șanse egale la dezvoltare și, pe de alta, să impulsioneze vârfurile și să creeze condițiile pentru excelență. Astfel, prin implicare continuă, crescând fiecare comunitate în parte, construim zilnic societatea și lumea în care vrem să trăim și, nu în ultimul rând, creăm business sustenabil.
Care este misiunea Fundației UniCredit? De ce fonduri dispune?
Viziunea de dezvoltare a grupului UniCredit se traduce prin misiunea de a fi banca pentru viitorul Europei, iar cum viitor fără educație nu există, sau, mai bine spus, nu un viitor dezirabil, una dintre principalele direcții de acțiune a Fundației se îndreaptă spre acest domeniu.
Recent, Fundația a lansat inițiativa „Call for Education – Romania & Bulgaria”, pentru finanțarea proiectelor educaționale. Mai exact, demersul își propune identificarea proiectelor care vizează combaterea abandonului școlar, creșterea capacității de inserție profesională și încurajarea participării la programe de studii universitare din Europa. Fundația, prin Call for Education, vine cu implicare activă și susținută în segmentul tinerilor cu vârste cuprinse între 11 și 19 ani, acordând în total 500.000 de euro organizațiilor non-profit din ambele țări. Donația Fundației UniCredit va fi alocată pentru 4 proiecte, selecționate pe baza obiectivelor și gradului de conformare cu criteriile Fundației, de tipul îmbunătățire a nivelului educației, relevanță geografică și abordare inovatoare în promovarea educației.
Profit de această ocazie să invit toate organizațiile non-guvernamentale din România care activează în domeniul educației și au programe care se înscriu în temele menționate mai sus să își înscrie cu încredere ideile și proiectele aici: https://www.unicredit.ro/callforeducation, până pe 31 martie 2023.
De ce considerați că este importantă educația pentru dezvoltarea comunităților?
Orice demers de dezvoltare este lipsit de substanță, consistență și viziune în absența educației. Sunt studii extinse și detaliate care arată corelația între nivelul de educație al unei țări și productivitatea economică sau puterea de cumpărare. Sigur, pe lângă aceste evidențe care accentuează co-dependența între educație și prosperitate, factorul educațional este, de asemenea, unul profund civilizator. Așadar, nu cred că putem vorbi despre progres fără ca educația să fie, cu adevărat, accesibilă tuturor categoriilor sociale. Apoi, este mare nevoie de ghidaj și de o resursă umană implicată, motivată și profesionistă pentru a da viață întregului ecosistem. Pasul următor, crearea unor punți sănătoase spre mediul academic și apoi cel profesional este destinația finală a ciclului. UniCredit Bank se implică în tot acest ecosistem prin finanțarea unor programe care acoperă întreg spectrul, de la reducerea abandonului școlar până la formarea și specializarea cadrelor didactice.
Am constatat în toți acești ani, prin impactul propriilor proiecte, saltul extraordinar pe care îl fac acei indivizi sau comunități care au beneficiat de sprijin și intervenție. Toate aceste rezultate, atât la nivel de impact macro, dar și al poveștilor individuale ne confirmă că drumul spre viitor nu poate fi altul decât cel al implicării active în dezvoltarea educației în cadrul comunităților, fie că vorbim de educația obligatorie, de parcursul academic sau de educația antreprenorială și vocațională.
Ce proiecte derulați în zona de educație? Cum sunt acestea integrate în strategia de sustenabilitate a companiei?
Pe lângă contribuția substanțială pe care o avem prin programele finanțate de Fundația UniCredit prin proiectul Call for Education, ne implicăm în demersuri care ating diferite comunități și tipuri de public. De exemplu, de anul trecut am demarat alături de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA) programul Games in Schools un demers educațional menit să ofere profesorilor instrumente alternative de predare, cu scopul de a face materiile mai atractive pentru elevi din peste 20 de școli din țară. Unul dintre aceste instrumente este manualul european Games In Schools, realizat de către European School Network si ISFE (Interactive Software Federation of Europe). Acest manual oferă informațiile necesare pentru ca profesorii să poată înțelege care sunt beneficiile educaționale ale jocurilor și să învețe modul în care să folosească jocurile video ca resurse educaționale și motivaționale în timpul orelor de curs.Manualul a fost tradus în limba română și adaptat curriculei din România de către RGDA alături de câteva zeci de profesori de gimnaziu pentru materiile engleză, istorie și matematică.
În sfera educației financiare și antreprenoriale avem, de asemenea, două programe fanion. Pentru al treilea an la rând, alături de asociația The Social Incubator organizăm programul Start Major cu scopul de a-i ajuta pe elevii din învățământul profesional și tehnic să afle cum pot obține mai usor banii de care au nevoie, făcând ceea ce le place, dar și cum să-i cheltuiască în mod inteligent. Peste 2.900 de elevi din București și 6 alte județe ale țării au beneficiat de acest program educațional anul trecut.
În același timp, pentru antreprenorii sau cei care își doresc să urmeze o carieră antreprenorială în industriile creative am dezvoltat, în cadrul parteneriatelor cu Romanian Design Week și Romanian Creative Week o platformă de sprijin complexă care include un workshop de educație financiară și antreprenorială și un marketplace curatoriat în care aceștia își pot promova și chiar comercializa produsele. De asemenea, am aliniat și oferta băncii pentru a le putea oferi mai mult sprijin în afaceri, printr-un produs bancar, conceput special pentru industriile creative – Pachetul Creativ.
La nivel de grup, UniCredit Bank desfășoară un parteneriat pan-european cu fundația Teach For All, un demers educațional ce cuprinde 61 de organizatii independente din toată lumea, cu scopul de a recruta și dezvolta viitori dascăli care vor preda elevilor din comunitățile defavorizate. Proiectul mobilizează resursele a șapte țări în care UniCredit Bank este prezentă: Austria, Bulgaria, Germania, Italia, România, Slovacia și Serbia. În România, prin partenerul local, Teach for Romania, susținem anul acesta un număr de 11 profesori care predau în 9 școli publice. Acești profesori lucrează cu aproximativ 600 de copii, care astfel au acces la un profesor-lider și la un model educațional ce vizează impactul la nivelul clasei, școlii, comunității, cu sprijinul voluntarilor UniCredit
Cum selectați proiectele pe care le sprijiniți?
În general, ne uităm la acele inițiative care ne arată, într-un mod transparent, asumat și concret, impactul pe care proiectele pe care le desfășoară îl au în a ajuta comunitățile să crească, să progreseze, să își atingă potențialul maxim de dezvoltare. Căutăm parteneri care, de asemenea, ne împărtășesc valorile și acționează cu integritate, asumare și grijă față de cei din jurul lor.
Pe lângă toate aceste ingrediente, viziunea noastră are bătaie pe termen lung, așadar țintim acele programe cu impact strategic și cu o viziunea care ne convinge că este cea corectă pentru acel viitor pe care îl construim și noi.
Cum vedeți viitorul educației în România?
Așa cum știți, optimismul este, în sine, un ingredient important al dezvoltării economice. În același timp, optimismul nostru vine din implicarea directă pe care o avem în construcția prezentului și viitorului. Parteneriatele extinse menționate deja din domeniul educației, implicarea largă și a altor actori economici și interesul pe agenda publică ne dau încredere că România devine, în fiecare zi, un loc mai bun.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz