Creativitate

Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Creativitatea și cultura sunt propice și oportunităților de afaceri, investitorilor, schimbul de idei, inovației

Reading Time: 8 minute

De aproape 20 de ani, UniCredit Bank susține cultura și artele performative, iar de peste zece ani a devenit banca industriilor creative. Am discutat cu Anca Ungureanu, Identity & Communication Director UniCredit Bank România, despre semnificația implicării active a unei bănci în fenomenul cultural și despre efectele benefice pe care aceasta le creează în întreaga societate.

Care este legătura dintre UniCredit și creativitate? De ce susțineți atât de multe evenimente dedicate industriei creative?

Susținerea noastră pentru sectorul creativ nu este una de azi, de ieri – sunt deja mai bine de 10 ani de când am decis că vrem ca UniCredit Bank să fie banca industriilor creative și aproape 20 de când susținem cultura și artele performative. Și, pas cu pas, am reușit în tot acest timp să devenim parteneri de încredere și de “cursă lungă” pentru cele importante proiecte și evenimente din domeniu, care au devenit și repere ale industriei.

Anca Ungureanu, Identity & Communication Director UniCredit Bank România

Avem, iată, o lună mai dedicată creativității românești și ne bucurăm că suntem parteneri în toate manifestările importante, precum Romanian Design Week la București, Romanian Creative Week la Iași și festivalul Miez, un produs cultural cu line-up 100% autohton. Weekend Sessions în Grădina Botanică și Pavilionul României de la Venice Art Biennale, al cărui susținător este UniCredit Bank de aproape 10 ani.

De ce susținem sectorul creativ? În primul rând, această direcție răspunde misiunii noastre asumate de a susține comunitățile să crească – o comunitate care, în acest caz, e formată din industrii cu un potențial uriaș de a contribui la creșterea nivelului de educație și cultură.

O ofertă culturală bogată este unul dintre principalele elemente care dau măsura civilizației și dezvoltării unei țări. Prin creșterea calității evenimentelor cultural-creative, creștem, implicit, sectorul în sine, dar și apetitul pentru consumul unor astfel de manifestări, lucru care se răsfrânge apoi de-a lungul unui întreg lanț de businessuri conexe, dar și într-un demers de educare a publicului. Un climat cultural bogat este propice și oportunităților de afaceri, investitorilor, schimbul de idei, inovației. Toate acestea, la rândul lor, sunt generatoare de valoare economică.

Cum vedeți impactul implicării voastre pe termen lung în creșterea sectorului creativ?

Dacă ar fi să rezum impactul intervenției noastre, aș spune că am contribuit la creșterea calității produselor cultural-creative locale, am ajutat comunitatea antreprenorilor cu ADN creativ să își găsească oportunitățile de profesionalizare și am facilitat crearea unui mediu colaborativ ce a permis integrarea creativității în business în sens mai larg, cu obiectivul final de a genera plus-valoare.

Am pornit întotdeauna de la a identifica și înțelege nevoile reale ale partenerilor noștri printr-un dialog deschis cu aceștia. Inițial, nevoia cea mai mare era de a oferi industriilor și sectorului creativ o scenă, un loc de manifestare, de întâlnire, care să ofere pe de o parte vizibilitate pentru public, iar pe de altă parte un loc în care actorii din domeniu să se cunoască și să înceapă ei înșiși un dialog pe termen lung. Acest gând a stat, de exemplu, la baza Romanian Design Week care iată, sărbătorește anul acesta cea de-a 10 ediție.

Pe măsură ce aceste scene au apărut și s-au profesionalizat, nevoile sectorului creativ s-au nuanțat și au evoluat către zone noi, conectate mai direct cu activitatea noastră. Tot mai mulți creativi voiau să devină antreprenori, voiau să înceapă propria afacere, iar cei care aveau deja una, voiau să o dezvolte.

Așa a apărut Academia Minților Creative, un program prin care am expus peste 1.000 de antreprenori din domenii creative la noțiuni utile din sfera financiară, juridică, marketing și comunicare etc. În același program, am conectat peste 300 de antreprenori direct cu clienți sau potențiali clienți. Anul acesta, în cadrul Romanian Creative Week la Iași avem o zi dedicată celor care doresc să pornească o afacere cu ADN creativ, în cadrul căreia le oferim participanților instrumente relevante și aplicate de care au nevoie la început de drum: de la documentația necesară pentru deschiderea unei firme, la cele mai întâlnite aspecte juridice, procesul de ideație și evaluarea viabilității în timp a unei idei de business (dacă răspunde unei nevoie reale ale unei comunități), și până la comunicarea în social media etc.

Nu în ultimul rând, continuăm să susținem activ demersurile care sporesc colaborarea industriilor creative, hub-urile care aduc împreună resurse și care pot deveni, pe modelul de succes din alte țări europene, entități generatoare de plus valoare, așa cum este, spre exemplu, proiectul Mushuroi Creative Hub de la Cluj.

De ce este important ca jucătorii din business să susțină cultura și creativitatea locală?

Cred că orice companie responsabilă este interesată ca mediul în care își desfășoară activitatea să fie unul marcat de bunăstare economică, să fie un mediu propice investițiilor și investitorilor, și în același timp să “dea ceva înapoi” comunității în care activează.

Așa cum am menționat, consumul cultural susține, într-un cerc virtuos, o rețea întreagă de alte businessuri conexe din domenii diferite, creează, practic, un micro-univers de prosperitate. Gândiți-vă doar la impactul pe care Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu – unde UniCredit este, de asemenea, partener încă de la prima ediție – îl are pentru economia locală.

Pe lângă acest efect economic în lanț, industriile creative au un mare potențial de a inova, de a acționa ca diferențiator pentru segmente de business multiple, de a aduce acel element de valoare-adăugată esențial de multe ori. Vedem cum design-ul în sine este astăzi poate unul dintre criteriile cele mai importante pentru alegerea diferitelor obiecte care fac parte din viața noastră – să luăm un exemplu la îndemână, telefonul mobil. În această cheie, investițiile în sectorul creativ local pot face, la un moment dat, din România o țară cu o contribuție mai ridicată pe piețele de servicii high-end.

Cum selectați proiectele culturale și creative în care vă implicați?

În primul rând, toate intervențiile noastre în societate pornesc de la misiunea pe care ne-am asumat-o, ca Grup dar și pe plan local, pentru #ourcommunities (Comunitățile noastre).

Ne propunem, prin tot ceea ce facem, să ajutăm comunitățile să crească, să își atingă potențialul maxim. Sprijinul nostru vizează proiecte cu impact comunitar, fie ele comunități profesionale sau locale. Căutăm programe cu impact sistemic, nu intervenții punctuale.

De ce implicarea pe termen lung este de dorit în astfel de proiecte, în locul unei abordări punctuale?

Cred că cel mai important în orice fel de demers de intervenție în comunitate este constanța – să fii alături de cei pe care îi susții mai ales în momentele de cumpănă, așa cum au fost ultimii 2 ani, când toate scenele publice, de orice tip, au fost închise. Noi am continuat să fim alături de cei pe care i-am susținut în mod tradițional și acest lucru a contat enorm pentru ca ei să poată continua proiectele. Iată, anul acesta sărbătorim 10 ani de Romanian Design Week, lucru care nu ar fi fost posibili fără un sprijin constant venit din partea sectorului privat.

Valoarea vine doar din implicarea pe termen lung, care generează o creștere sustenabilă, pas cu pas și etapă cu etapă. Doar printr-o astfel de implicare pe termen lung am reușit alături de partenerii noștri să ajungem la rezultatele de astăzi: profesionalizarea sectorului creativ românesc, schimburile de experiență și deschiderea către experiment și colaborare și, nu în ultimul rând, crearea unei comunități care a dezvoltat în timp un ecosistem de auto-susținere, a generat noi linii de businessuri, inovație, idei care pun România pe o hartă a designului internațional.

Ce trebuie să știe cei care fac acest gen de proiecte pentru a găsi mai ușor susținere din partea companiilor?

Înainte de toate, trebuie să identifice și să adreseze o nevoie reală, să aibă obiective clare și un plan cu bătaie pe termen lung. Să știe să dozeze realist și eficient balanța dintre resursele pe care le cer sau de care au nevoie și rezultatul așteptat. Să fie deschiși la feedback și să își adapteze produsul în acord cu realitatea din teren, contextul social și economic etc.

Să fie suficient de creativi încât să se poată reinventa atunci când nu merge totul conform planului, așa cum au fost ultimii doi ani și, de ce nu, să reușească să identifice oportunitățile chiar și atunci când “apele sunt mai tulburi”.

Ce spun partenerii creativi ai UniCredit

Pentru că am vrut să vedem și cum vede cealaltă parte implicarea UniCredit Bank în fenomenul creativ din România și în susținerea evenimentelor de acest tip, am vorbit și cu organizatorii acestora. Iată ce au avut de spus:

„Pentru Federația Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), organizatorul Romanian Creative Week, secțiunea Creative Entrepreneurship, susținută de la bun început de către UniCredit Bank, este una dintre cele mai importante din întregul eveniment și cea pe care ne străduim să o creștem ediție de ediție. Am început, în 2021, cu un târg – Creative Collective – de unde puteau fi cumpărate colecțiile designerilor români prezenți în Romanian Fashion Week, primul eveniment de tip runway-to-client din România, iar anul acesta am adăugat, împreună cu partenerii de la UniCredit Bank, și un workshop prin care vrem să ajutăm tinerele talente să devină antreprenori de succes. Intitulat Becoming an entrepreneur, acest workshop își propune să îi ajute pe cei care își doresc să devină antreprenori să-și transforme ideile de afaceri într-un business cu ajutorul unor reputați profesioniști din domenii precum: financiar-bancar; juridic; marketing și comunicare. Preocuparea UniCredit Bank de a ajuta comunitățile cu ADN creativ să se dezvolte și în mediul antreprenorial, nu doar în cel artistic, se aliniază perfect cu obiectivele Romanian Creative Week de promovare a contribuției industriilor creative la bunăstarea economică și socială a României.”

Irina Schrotter, Președinte FEPIC și organizator Romanian Creative Week

„Fundația The Institute are o echipă constantă de 30 de oameni care dezvoltă de-a lungul anului opt proiecte care au devenit deja emblematice pentru domeniul lor: Romanian Design Week, Gala Societății Civile, Intenetics, Diploma.. sunt doar câteva dintre ele. Pentru a putea veni către public cu standardul de calitate pe care ni-l dorim, toate acestea se ridică la un necesar de minimum 2.500.000 euro pe an, iar finanțările publice nu depășesc nici 5 % din acest buget. Așadar, este vital pentru noi să avem parteneri implicați, previzibili, care să își asume misiunea, rolul organizației și al proiectelor care o împlinesc. Iar UniCredit este un astfel de partener. Fără UniCredit alături de The Institute am fi nevoiți, cel mai probabil, să ne regândim modelul organizației și portofoliul de proiecte care încearcă, împreună, să grăbească procesul de modernizare al României prin promovarea și susținerea a peste 1000 de organizații valoroase din industriile culturale și creative și din societatea civilă. Iar UniCredit ne sunt alături de 10 ani. 10 din cei 25 de activitate a The Institute; 10 din cei 32 de la revoluție; 10 din cei 45 ai mei. Înseamnă mult 10 ani!”

Andrei Borțun, Președinte Fundația The Institute

“De peste 22 de ani dezvoltăm pentru piața din România produse și formate de entertainment, cel mai recent proiect fiind Miez, un festival care propune publicului cele mai ascultate genuri muzicale cu line-up 100% românesc. Este extraordinar atunci când găsești parteneri care îți împărtășesc valorile și, mai ales, se implică activ în procesul de creație, așa cum este UniCredit Bank. Pentru că am fost împreună în drumul de la idee la produsul final, și semnătura colaborării noastre este «un festival imaginat de UniCredit Bank». Pe lângă oferta muzicală, la Miez propunem publicului un adevărat eco sistem de creativitate românească, artiști meșteșugari care vor susține workshop-uri de olărit sau profesioniști în artă teatrală care îi pot învăța pe cei mici cum să comunice eficient. Fiind într-o zonă verde, festivalul este gândit în armonie cu natura și oferim posibilități de explorare a împrejurimilor, precum plimbări cu caiacul pe lac. Este… Miez.”

Jiji Lazăr, Co-organizator festivalul Miez
Gabriel Barliga

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

7 ore ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

7 ore ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

13 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

13 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

13 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

13 ore ago