BIZ LA BIENALĂ Creativitate Interviuri

Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Creativitatea generează progres și prosperitate

4 iul. 2024 4 min

Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Creativitatea generează progres și prosperitate

Reading Time: 4 minute

Ce legături pot exista între o bancă și comunitățile creative? Multe și, mai ales, cu impact pozitiv important pentru ambele părți și pentru societate în general. Am aflat de la Anca Ungureanu, Head of Identity & Communication la UniCredit Bank, cum a ajuns banca să susțină de un deceniu prezența României la Bienala de Artă de la Veneția și cum industriile creative pot pune România pe o hartă internațională de valori.

Ce înseamnă pentru tine Bienala de Artă de la Veneția? Dar pentru UniCredit Bank?

Arta contemporană este pentru mine nu doar o pasiune, ci a devenit de ani buni un alt fel de a privi lumea. Bienala de Artă de la Veneția este, cel mai probabil, cel mai important eveniment pentru scena de artă internațională care reunește talentele momentului din zeci de țări.

Este o experiență copleșitoare care cucerește nu doar prin calitate, dar și cantitate. Sunt extrem de norocoasă pentru că fac parte dintr-o companie cu care împărtășesc nu doar valorile, dar, iată, și aprecierea pentru universul creativ în sens mai larg. UniCredit Bank este atât la nivel de grup, cât și în România susținătorul celor mai importante manifestări culturale și artistice pentru că privim cultura ca pe un demers educațional și un barometru al gradului de civilizație al unei țări.

Cum ați ajuns să susțineți de peste 10 ani prezența României la Bienală?

Într-adevăr, de 10 ani UniCredit Bank a susținut toate echipele care au reprezentat România la Bienala de Artă de la Veneția pentru că noi considerăm că merită să promovam arta românească la o manifestare cu asemenea vizibilitate în lume. Participarea la un eveniment de anvergură înseamnă eforturi mari pentru echipe și implică o serie de cheltuieli pe care câteodată resursele accesibile din surse publice nu reușesc să le acopere. Considerăm că trebuie să susținem talentele noastre pentru ca România să-și ocupe locul cuvenit, la fel ca alte state cu tradiție în acest sens, cu resurse considerabil mai consistente alocate sectorului cultural-creativ.

De ce ați ales să sprijiniți industriile creative?

UniCredit Bank este de peste 15 ani partenerul celor mai importante manifestări care susțin industriile creative și arta, în general, evenimente care pun România pe o hartă internațională de valori – Romanian Design Week, Romanian Creative Week, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, RAD Fair, Diploma sunt doar câteva dintre ele.

Așa cum am mai răspuns de-a lungul acestor ani oamenilor care vor să înțeleagă legătura dintre o bancă și sectorul creativ, creativitatea este o resursă valoroasă pentru economia unei țări, un avantaj care generează valoare adăugată pe mai multe planuri. Într-o lume standardizată din ce în ce mai mult de tehnologie și de inteligență artificială, creativitatea umană este cea care poate face diferența în mai multe industrii, este ingredientul care poate crește un sector economic, educă estetic publicul, contribuie inclusiv la acel element diferențiator de “made in RO”. Așadar, susținem creativitatea pentru că, în final, ea generează progres și prosperitate pe scară largă, factori esențiali pentru comunitățile noastre.

Ce rol au arta, frumosul în viața noastră?

Este complicat să dau un răspuns general la o întrebare la care fiecare dintre noi poate avea un altfel de răspuns. Pentru mine, arta a devenit deja un mod de a trăi. Faptul că am avut curiozitatea să caut, să descopăr, să mă înconjor de artă în toate formele ei se reflectă în personalitatea mea, în alegerile pe care le fac pentru petrecerea timpului liber, în valorile mele și diversitatea punctelor de vedere însușite. Toate acestea se regăsesc în felul în care vreau să îmi cresc copilul, modul în care îmi aleg și interacționez cu prietenii, conduita în business, felul în care trăiesc. Cred că nu trebuie să ne uităm la artă ca la un simplu tablou pe perete, un obiect de design sau o clădire… Este o stare continuă de căutare și expunere la mai multe tipuri de frumos care, cu timpul, exact ca într-o construcție de cărămidă cu cărămidă, ajunge să ne devină mod de viață. Pentru mine arta înseamnă viață, diversitate, devenire continuă.

Ce te-a impresionat anul acesta la Bienală?

Mi-a plăcut mult pavilionul României, Șerban Savu fiind și unul dintre artiștii mei preferați. Este un prilej de recunoaștere pentru el ca artist și ne bucurăm să îi susținem proiectul care atrage cu siguranță vizitatorii către pavilionul României prin cele 45 de picturi expuse. Energia pe care am simțit-o cu toții la vernisajul expoziției mi-a confirmat că și la ediția de anul acesta România are motive întemeiate de mândrie.

În ce alte proiecte culturale sunteți implicați în acest an?

Anul acesta continuăm parteneriatele tradiționale cu Romanian Design Week unde am creat o capsulă de obiecte merch la ediția de anul acesta printr-un concurs destinat tinerilor graphic designeri. De asemenea am continuat pentru al patrulea an Romanian Creative Week, în cadrul căruia am avut un adevărat maraton de educație financiară și antreprenorială pentru viitori antreprenori, și anul acesta în prima ediție un hackathon realizat împreună cu Universitatea Politehnica și Universitatea de Științe Economice din Iași. RAD FAIR 2024 este un alt proiect în care ne-am implicat începând de anul acesta și unde am prezentat capsula de design precum și parcul de sculptură din cadrul festivalului. Urmează Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și suntem doar la jumătatea anului 2024.

De ce trebuie companiile, businessurile să se implice în dezvoltarea comunităților unde activează? O companie este ca un organism viu care se dezvoltă într-un mediu. Tot ceea ce se întâmplă în acel mediu îi influențează evoluția. De aceea, cred că este o alegere zilnică pe care o facem atât ca oameni, cât și ca organizație de a contribui activ la lumea în care trăim, să construim societatea în care ne dorim să trăim sau să ne creștem copiii.

Timpul ne-a demonstrat că rezultatele apar. Proiectele pe care le-am susținut încă de la prima ediție acum au devenit adevărate ecosisteme care cresc noii generații, au devenit evenimente etalon chiar de nivel internațional. În educație, de exemplu, am susținut mii de elevi să își găsească un drum și am susținut alte sute să aibă acces la educație să-și schimbe viața prin parteneriatele globale cu Teach for Romania și cu Junior Achievement. Toate aceste puncte pe care le-am pus pe harta țării creează o rețea invizibilă de conexiuni și de plus valoare care ajută România, pe mai multe paliere esențiale, să progreseze.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 384 (16 iunie – 16 iulie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ediția Specială Biz La Biennale este powered by 𝐔𝐧𝐢𝐂𝐫𝐞𝐝𝐢𝐭 𝐁𝐚𝐧𝐤, care susține de peste 10 ani artiștii români care expun la Veneția, continuând să contribuie la susținerea industriilor creative și culturii românești.
Creativity Partner: Glo
Partener: AQUA Carpatica

Array

Articole pe aceeași temă: