MarComm Interviuri Marketing

Anca Rarău, Brandocracy, după 3 ani de antreprenoriat, despre puterea brandului

15 sept. 2020 5 min

Anca Rarău, Brandocracy, după 3 ani de antreprenoriat, despre puterea brandului

Reading Time: 5 minute

După o carieră de peste 20 de ani în domeniul bancar, unde a condus mulți ani marketingul BT și apoi al BCR, Anca Rarău a pornit, de trei ani deja, pe un drum nou, cel al antreprenoriatului. Cum a fost pentru ea tranziția de la corporație la propriul business și cum a ajuns să creeze strategia de marketing pentru Salina Turda, cel mai spectaculos subteran natural din lume modelat de oameni? 

Corporație sau antreprenoriat? Cum e mai bine?

Ambele, dar fiecare are timpul său, cred eu. Corporația te poate pregăti pentru antreprenoriat: ai acces la knowledge, la proiecte de anvergură, lucrezi cu bugete mari, înveți să îți vinzi intern ideile, să gestionezi echipe și personalități diferite. În antreprenoriat ai mai multă libertate de alegere, dar sunt alte aspecte care îți dau bătăi de cap. Pentru mine a contat enorm faptul că, în corporațiile unde am lucrat, am avut posibilitatea să îmi dezvolt și testez abilitățile de intraprenor. Am avut libertatea de a coordona și implementa idei, proiecte, branduri, concepte și campanii, într-un format cu decizie și responsabilizare integrală. Asta mă ajută mult în antreprenoriat, unde rolurile și responsabilitățile sunt multiple.

Ce este Brandocracy? Și cum ai ales numele?

Brandocracy este o platformă de consultanță care reunește profesioniști cu expertiză în construcția de brand, strategii de marketing și suport în implementare. De asemenea, livrăm traininguri de marketing, proiecte de employer branding, business sparring partnership pentru boarduri și owneri de companii, dar și personal branding ori servicii de web design și identitate vizuală.

Brandocracy – numele, pentru că ideea exista deja, l-am “creat” în vacanța dintre corporație și antreprenoriat, într-o mică localitate viticolă din vestul Franței, unde eram cu familia. Brandul este o adevărată forță pentru orice business, iar oamenii din spatele lui reprezintă catalizatorul în atingerea obiectivelor. Așa am ajuns, natural, la brand + kratos (putere), adică Puterea Brandului. Brandocracy.

Înainte, însă, de numele firmei, pentru clienți a contat foarte mult numele pe care mi l-am făcut în domeniu, reputația, expertiza, dar mai ales proiectele și campaniile de care lumea știe. Recunoașterea în piață, asociatorii corecți, referințele sunt ceea ce contează mult în acest tip de business. Brandul personal e important, așadar. Și, bineînțeles, oamenii cu care fac echipă în proiectele pe care le lucrez pentru clienți. E o ecuație a reputației, de oriunde te-ai uita.

Cum arată un proiect Brandocracy și ce provocări vezi în piața pe care activezi?

Brandocracy e mai mult decât consultanță, este un concept care construiește brandul aducând împreună acele persoane, percepții și decizii care îi dau forță și îi dezvăluie autenticitatea. Practic, integrăm obiectivele de business cu cele de brand, construim strategia de marketing și asigurăm suport pentru implementare, această abordare integrată fiind diferențiatorul nostru și unicitatea în piață. Nu ne rezumăm doar la construcția de brand și strategie, ci lucrăm cot la cot cu clientul, pentru creșterea afacerii. Ne asumăm cu cifre și indicatori clari ceea ce livrăm. Clienții ne spun că nu mulți consultanți fac asta, dar pentru noi e natural, pentru că venim din domenii diferite de business, cu background de executivi și antreprenori, totodată.

Firmele înțeleg tot mai mult importanța unui business care se construiește sau redefinește pe fundamentele corecte ale brandului. Prima întâlnire cu un client este, de fapt, un moment în care ne asigurăm că sunt setate corect așteptările, că ne așezăm toți, “pe aceeași pagină”, cum se spune.

Provocările vin în momentul în care discuțiile încep cu “vrem să fim vizibili, să ne știe piața”, iar noi spunem “da, vă urcăm pe scenă, dar știți ce să spuneți acolo”? Atunci are loc declicul și trecem la discuția despre fundamentele brandului, obiectivele de business asociate, despre valori, cultura organizațională, mesajele-cheie, tone of voice, ADN-ul, menirea brandului, poziționarea de marketing și așa mai departe.

Care e profilul clientului Brandocracy?

Clienții nostri sunt, în general, antreprenori, creatori de business-uri pornite din pasiune pentru ceea ce știu să facă, iar noi alegem să colaborăm cu companii care înțeleg că marketing înseamnă business.

Lucrăm cu firme românești, dintre care unele activează și în străinătate, cu cifre de afaceri de zeci sau chiar sute de milioane de euro, din domenii diverse: medical, construcții, tehnologia informației, financiar, educație, turism, juridic, distribuție, producție, cultură, entertainment.

Cum au fost primii trei ani de Brandocracy, pe care îi sărbătorești luna aceasta?

Au trecut repede acești trei ani. Cred că am început exact când piața a fost pregătită pentru acest tip de consultanță și mai cred că pentru a începe ai nevoie de o anumită senioritate și rezultate “în portofoliu” ca să fii cu adevărat valid în fața clienților. Nu m-am gândit niciodată să renunț, ba chiar încerc să îi conving și pe alții să intre în antreprenoriat. Îți trebuie încredere în tine și un pic de spirit de aventură. E o lume diferită, nu e ușor, dar e fascinant!

Care a fost primul client și cum l-ai câștigat?

În septembrie 2017 am început cu trei clienți, simultan, nu cu unul: Regina Maria, TeraPlast și Școala informală de IT. Dădusem de veste că intru în consultanță și că revin la Cluj, dar că nu mă despart de tot de București, iar telefonul … a sunat, discuțiile au început. Le mulțumesc tuturor pentru încredere, mai ales că au fost contracte pe termen mediu și lung.

Care este cel mai nou proiect câștigat și implementat?

Cel mai recent proiect finalizat este Salina Turda, un obiectiv turistic de anvergură internațională, pentru care Brandocracy a redefinit fundamentele brandului, a construit strategia de marketing și noul website. Salina Turda se poziționează acum ca fiind cel mai spectaculos subteran natural din lume, modelat de oameni. Este unul dintre puținele obiective turistice din România incluse în celebrul ghid de călătorii Michelin, primind două stele Michelin – din maximul de trei posibile.

Avem alte câteva proiecte noi în faza de predare, iar unul dintre clienții cu expunere națională își va lansa, în octombrie, noua identitate vizuală, lucrată de Brandocracy.

Care sunt cele mai noi tendințe în branding?

Construcția de brand – și nu vorbim aici despre partea vizuală ci despre obiectivele afacerii care se integrează în filosofia de brand – devine tot mai mult parte din strategia de business a companiilor, iar antreprenorii și directorii generali care au înțeles acest lucru au de câștigat în fața competiției.

O altă tendință este abordarea cu seriozitate a zonei de sustenabilitate. Sustenabilitatea brandurilor devine tot mai  importantă în alegerile pe care consumatorii, clienții, dar și angajații le fac, atunci când vine vorba despre a achiziționa bunuri și servicii sau despre a lucra pentru o companie.

Ce riscă o companie care nu pune preț pe branding ?

Un brand building corect și o strategie de marketing bine construită sunt parte din afacere, așadar, dacă  vrei să îți atingi obiectivele de busines, este  bine să ai măcar o discuție cu specialiști în branding. 

Antreprenorii, companiile cu care lucrăm primesc în rapoartele livrate de Brandocracy indicatori, obiective măsurabile în cifre, cu rezultate clare. Transparența și asumarea rezultatelor sunt relevante pentru clienți, iar asta duce de obicei la prelungirea contractelor, dar și solicitări de a ne implica în proiecte noi. Uneori, suntem sunați chiar pentru sfaturi despre aspecte din companie care nu fac neapărat obiectul colaborării, iar asta înseamnă un plus de încredere și ne face să ne simțim și mai mult parte din echipele clienților.

Cine sunt oamenii din echipa ta?

În primele luni, Brandocracy însemna “one woman show” dar, pe măsură ce proiectele au devenit tot mai complexe, am dezvoltat și echipa, formată din marketeri cu experiență solidă. Toți vin din companii mari, unele listate la bursă. Avem expertiza analizei, strategiei, implementării, dar și apetitul pentru rezultat.

Echipa 2
Echipa Brandocracy

Lucrăm în sistem “project based”, în echipe multidisciplinare unde fiecare își are rolul său. Sunt extrem de mândră de colegii mei, de felul în care lucrăm, de proiectele realizate împreună. În opinia mea, dincolo de proiectele faine, ne unesc valorile pe care s-a clădit spiritul Brandocracy: curiozitate, curaj, educație, inovație și autenticitate.

Când estimezi că vei trece de primul milion? Altfel spus, ce urmează pentru Brandocracy?

Primul milion de lei este misiune îndeplinită. Urmează să creștem, bineînțeles, asta ne dorim. Ca structură, funcționăm cu două firme sub umbrela Brandocracy, una pentru zona de marketing sparring partner (consultanță pentru boarduri și ownerii companiilor), personal branding și traininguri, iar cealaltă cu activitate consistentă pe zona de brand building, strategie de marketing, suport implementare.

Geografic, acoperim România, dar suntem atenți și la piețele externe. Practic, cu unii dintre clienți suntem deja prezenți, ca brand, și în Belgia, Luxemburg sau Ungaria. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: