Anca Mitu, fondatoarea Privileg Catering, unul dintre pionierii din domeniul cateringului, ne-a purtat într-o incursiune printr-o industrie foarte sensibilă, care s-a confruntat cu o mulțime de provocări în ultima perioadă de timp: HoReCa.
Deși în copilărie visa să devină medic, să aibă grijă de oameni, pe Anca Mitu pașii au purtat-o cumva în altă direcție. A absolvit o facultate cu profil real și cum pe atunci profesia de inginer nu era tocmai în topul căutărilor din piața muncii, Anca Mitu s-a văzut nevoită să caute un alt drum în viață. După mai multe încercări, a ales domeniul în care lucrează și în ziua de azi.
Povestea vieții profesionale a Ancăi a început în efervescenții ani ’90, când producea sendvișuri și salate pe care le livra la birourile firmelor. Prin calitatea produselor și perseverență, comenzile și echipa Privileg au crescut și, în numai doi ani de la lansare, micul business oferea deja servicii zilnice de lunch delivery pentru 2.000 de persoane, devenind astfel una dintre primele firme de catering profesionale din România.
Chiar dacă primele amintiri cu mâncare sunt pentru antreprenoare difuze, totuși acestea sunt pline de ideea unui gust minunat. Mâncarea făcută de mama și de bunica sa, prăjiturile nemaiîntâlnite ale unei mătuși s-au transformat în senzații ce au construit în Anca fascinația pentru idealul de mâncare perfectă. Iar acest „ingredient” stă la baza rețetei succesului Privileg Catering, care de mai bine de 14 ani este Furnizor al Casei Regale.
Anca Mitu, fondatoarea Privileg Catering, ne-a vorbit despre cum a pătruns în lumea fascinantă a antreprenoriatului gastronomic și despre ce însemna să conduci o companie la jumătatea anilor ’90, când, cel puțin în România, nu existau cărți de management și antreprenoriat.
Am început acest business destul de timid, iar despre viziune nu prea se putea vorbi. În acea perioadă erau zorii serviciilor în general, ai celor de catering în special. Spațiul în care lucram era precar și oamenii cu care lucram erau din alte domenii, nu erau bucătari. Fiecare făcea ce putea și ce știa. Am început să mă gândesc la viitorul afacerii mele după aproximativ o jumătate de an de activitate. Viziunea era mai degrabă o încercare de a ghici încotro
să mă îndrept.
Piața de catering în 1996 era cvasiinexistentă, iar acum vorbim despre o piață importantă și competitivă cu sute de jucători. În toți acești ani lucrurile s-au schimbat radical și astăzi putem vorbi despre o piață concurențială, matură și interesantă. Sunt foarte multe companii, mari și mici, care organizează diverse evenimente la care este necesar și serviciul de catering. Sunt și mulți oameni care apelează la catering pentru a marca diferite momente din viața lor. Ideea de catering este ceva cu totul normal în ziua de azi.
Am avut o creștere organică constantă de-a lungul celor 27 de ani de activitate. Au fost două ruperi ale acestei creșteri, în timpul crizei din 2008 și în timpul pandemiei. Sperăm ca pe viitor condițiile economice generale să ne permită să ne continuăm creșterea și dezvoltarea.
Anul acesta a fost unul foarte bun, similar cu 2019. Atât în zona corporate, cât și în zona private, clienții
au fost nerăbdători să organizeze din nou întâlniri, a fost un an exuberant.
Pandemia a fost o perioadă tristă și proastă. Și cu cât trece timpul, cu atât pare mai greu să mă gândesc la acea perioadă. Noi am pregătit mâncare pentru clienții noștri, mâncare pe care le-o trimiteam acasă.
Am planuri importante pentru viitor. Ele includ atât dezvoltarea firmei în interior, cât și abordarea altor
zone de business. Ținta noastră este creșterea calității produselor și creșterea vânzărilor. Un aspect foarte actual și care mă preocupă foarte mult este scăderea cât mai mult posibil a risipei de mâncare (care se traduce prin risipă de multe resurse, nu doar de mâncare). Pentru ca acest gând să devină acțiune, am realizat un plan detaliat cu tot ce avem de făcut, am investit în diferite echipamente care ne ajută să ducem la îndeplinire acest plan și am avut training-uri cu oamenii pentru ca aceștia să înțeleagă de ce trebuie să lucrăm altfel.
În primul rând am învățat să am răbdare. Am înțeles că fără perseverență și optimism nu pot să am rezultate. Am mai învățat că experiența este extraordinar de importantă.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…
Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…
În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…
JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…
Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…
Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…