Anca Bancu, Vodafone: Transformarea unei companii
Reading Time: 4 minuteVodafone traversează o perioadă efervescentă, în care compania de telecom se transformă într-una centrată pe tehnologie. Am vorbit cu Anca Bancu, HR Director la Vodafone România, despre provocările aduse de această schimbare, dar și despre oportunitățile care apar în această nouă paradigmă.
Vodafone trece printr-o transformare internă importantă, evoluând de la o companie de telecom la una de tehnologie. Ce înseamnă asta la nivel de echipă?
În ultimii doi ani, afacerile au avut nevoie de soluții digitale integrate care să faciliteze continuarea activității la parametri normali. În urma nevoilor identificate în piață și, mai ales, în rândul clienților, portofoliul nostru de soluții IoT, e-City, e-health, smart agriculture sau e-education a continuat să crească. Astfel, transformarea într-o companie de tehnologie a venit firesc, noi deja ofeream soluții care depășesc granițele serviciilor de telecomunicații.
Pentru a putea să oferim cele mai bune tehnologii, ne-am adaptat structura organizațională și ne uităm la competențele necesare în viitor. Astfel, anul acesta am demarat un amplu proces de recrutare de experți IT, care vor lucra la nivel de grup ca One Tech Team, o echipă multiculturală din care fac parte colegi din toată Europa. Mai mult, One Tech Team va crește până în 2025 cu aproximativ 7.000 de programatori, printr-un mix de recrutare, re-skilling și insourcing.
Punem un mare accent pe schimbul de experiență între echipele din țările în care avem operațiuni și credem că este o oportunitate de învățare și dezvoltare pentru toți colegii. De ceva vreme deja, am adoptat modul de lucru Agile, care a fost inițial caracteristic departamentului IT, dar cu timpul a ajuns să fie relevant și pentru alte echipe din companie. Vom avea în continuare echipe cross-funcționale, cu obiective clar definite.
Transformarea internă se sprijină pe cultura organizațională, sintetizată în Spiritul Vodafone, care încurajează colaborarea, învățarea continuă și experimentarea, pentru a oferi clienților noștri cea mai bună experiență.
Cum reușiți să găsiți oamenii potriviți în zona de dezvoltarea de soluții digitale pentru a susține businessurile clienților Vodafone?
România are avantajul unei bune școli de IT și, an de an, avem absolvenți pregătiți să-și înceapă o carieră în domeniu. Într-adevăr, competiția pe acest segment este foarte mare, însă Vodafone este o oportunitate pentru toți cei care doresc să se dezvolte în această direcție, mai ales acum, când trecem prin acest proces de transformare într-o companie de tehnologie.
Oferim soluții digitale pentru 12 țări din Europa, suntem lider pe segmentul IoT și am lansat proiecte în premieră, cum ar fi prima pădure digital` din România. În plus, faptul că dezvoltăm intern până la 70% din codul dedicat experiențelor digitale ale clienților poate însemna mai mult spațiu de experimentare și inovație pentru colegii din IT.
Obiectivul nostru este să avem o perspectivă profundă asupra clienților și nevoilor lor reale, să rămânem astfel relevanți prin ajustarea modului în care evoluăm și răspundem cerințelor. Este esențial să ținem pasul cu toate schimbările din piață și cu viteza cu care au loc. Căutăm oameni creativi și inovatori care să ni se alăture în demersul de a schimba lumea cu ajutorul tehnologiei, de a-i ajuta pe toți să țină pasul cu toată această revoluție digitală.
Ce programe aveți pentru retenția talentelor în companie?
În fiecare an, dezvoltăm sau continuăm programe de recunoaștere, recompensare și pregătire a colegilor noștri. Spre exemplu, în 2021, am lansat proiectul „Transformational Leadership”, pentru manageri și top talente din companie. Am gândit programul ca o călătorie experiențială prin care să dezvoltăm capabilitățile lor de leadership și să abordăm obiectivele strategice ale companiei în contextul procesului de evoluție de la o companie de telecomunicații la una de tehnologie.
Ne dorim ca programele noastre să-i ajute să se dezvolte, să facă un pas înainte în cariera lor, iar „Transformational Leadership” are rolul să-i pregătească pe colegii noștri pentru preluarea unor roluri mai complexe și pentru a avea mentalitatea și capabilitățile de a conduce viitoarea transformare a companiei. Astfel, ei se pot implica în proiecte strategice ce le pot oferi vizibilitate și le creează spațiul să contribuie la decizii cu impact în companie. Proiectul a fost construit pe pilonii programului nostru de cultură organizațională „Spirit” și s-a bazat pe modulele „Connecting with Self”, „Leading the Others with Impact”, „Leading Inclusively” și „Leading in Your Market”. Componenta de training-uri este și ea foarte importantă pentru angajați.
Ca să susținem evoluția noastră la o companie de IT, ne-am implicat foarte mult în dezvoltarea de programe personalizate pentru colegii din acest departament, pentru rolurile de Front-End Developer, și vom continua până la final de an cu programe similare pentru Back-End Developer și DevOps. Astfel de training-uri au fost oferite și colegilor din alte departamente, precum Vânzări, Enterprise Business sau Retail. Mai mult, am continuat transformarea Agile, care a trecut de ceva vreme deja de granițele departamentului de IT.
Care sunt provocările diversificării businessului Vodafone?
Poate una dintre cele mai mari provocări a fost să ne alegem exact direcția pe care vrem să o urmăm în viitor, însă cumva lucrurile au venit firesc. Avem deja o infrastructură de foarte bună calitate, ne-am dezvoltat atât partea mobilă, cât și cea fixă, ca urmare a preluării UPC. Vom continua să investim aici, însă nevoile clienților noștri pe zona de tehnologie și direcția în care a mers piața în general ne-au confirmat planurile pe care le aveam deja.
Și așteptăm să fim provocați în continuare de clienți, să dezvoltăm alături de ei acele soluții digitale care îi ajută să-și dezvolte și să-și diversifice afacerile. Pentru asta, așa cum ziceam, căutăm să avem alături de noi colegi inovatori și creativi, deschiși către nou și cărora le plac provocările și nu renunță până nu găsesc soluția perfectă.
Cum s-a schimbat munca de resurse umane în noul regim de muncă hibrid? Ce impact are digitalizarea accentuată asupra activității dumneavoastră?
Modul de lucru hibrid a venit cu o serie de avantaje în general, precum îmbunătățirea performanței și a implicării angajaților, iar aceștia pot alege să lucreze de unde se simt mai productivi, de acasă sau de la birou. Tehnologia a facilitat tot acest nou regim de muncă și, mai mult, a oferit un acces mult mai ușor și firesc la echipa extinsă a Vodafone, limitele geografice s-au estompat și mai mult în toată această perioadă.
Soluțiile digitale ne-au păstrat aproape și am putut să luăm constant pulsul colegilor, pentru a fi acolo pentru ei indiferent de nevoi și pentru a ne adapta modul de lucru. În echipa de resurse umane deja începuserăm să integrăm diferite tehnologii în munca noastră de zi cu zi, însă modelul hibrid și evoluția Vodafone la o companie de tehnologie ne-au făcut să ne concentrăm și mai mult pe automatizarea unor procese și folosirea unor tool-uri digitale.
Printre primele procese asupra cărora digitalizarea a avut impact au fost cel de recrutare, onboarding și componenta de training-uri. De asemenea, comunicarea internă, implicarea și starea de bine a angajaților au fost transformate total prin intermediul platformelor și interacțiunii online.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 358 (15 noiembrie – 15 decembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz