Finanțe Stiri

Amânarea ratelor, doar pentru cei afectați de criza COVID-19

2 apr. 2020 2 min

Amânarea ratelor, doar pentru cei afectați de criza COVID-19

Reading Time: 2 minute

Cui folosește dacă timp de 9 luni nu-și plătește nimeni ratele pe motiv că toată lumea a fost afectată de criza COVID-19? 

Companiile și persoanele care sunt afectate de criza generată de noul coronavirus trebuie ajutate de bănci, însă nu toată lumea ar trebui să beneficieze de scutirea de la plata ratelor, a explicat, Ionuț Dumitru, economist-șef al Raiffeisen Bank, la Europa Liberă. Bugetarii, spre exemplu, sunt o categorie de persoane ale căror venituri nu au fost afectate de criză și pentru care nu s-ar justifica o astfel de măsură, și vorbim de 1,2 milioane de salariați.

Economistul a arătat că și băncile sunt direct interesate „să nu complice și mai mult situația clienților și să le lase o gură de aer”. De altfel, mai multe bănci au anunțat deja, în ultimele săptămâni, posibilitatea amânarii ratelor pentru câteva luni pentru clienții care sunt afectați de criza COVID-19. Unele bănci aveau  deja în contractele de credit posibilitatea de amanare a ratelor pentru câteva luni în eventualitatea apariției unor dificultăți financiare.

„Văzusem zilele trecute, calculase cineva un impact de circa 10-12 miliarde de lei (2,2 -2,6 miliarde de euro) pierdere pentru bănci în situația în care timp de nouă luni nu s-ar plăti deloc dobânzi. Ceea ce nu e deloc o sumă mică, e o sumă destul de mare pentru sistemul bancar românesc, probabil dublul profitabilității dintr-un an foarte bun și nu toți anii sunt foarte buni”, a spus economistul.

Ionuț Dumitru a subliniat faptul că pentru o bancă, majoritatea resurselor sunt vin de la cei care economisesc, sub formă de depozite, iar cea mai mare parte a activelor, adică plasamentele pe care le face o bancă sunt reprezentate de creditele către clienți. „Dacă timp de nouă luni de zile, o perioadă foarte lungă, nu încasezi nicio rată de la toți clienții pot apărea niste probleme de lichiditate în condițiile în care bilanțul trebuie întotdeauna să fie finanțat și, în esență, banca să își păstreze angajamentele față de deponenții pe care îi are și cărora le-a luat resursele. Banii pe care plasați în credite sunt, în primul rând, din banii, din depozitele clienților”, a explicat Ionuț Dumitru.

„După părerea mea nu e bine să vedem o abordare generală pentru toți clienții pentru că trebuie spus foarte clar: sunt clienți care sunt foarte afectați și trebuie ajutați și sunt clienți care nu sunt afectați deloc. Spre exemplu, clienții care sunt salariați în sectorul public nu sunt afectați deloc. Veniturile lor nu scad, nu îi dă nimeni afară și nu au nicio dificultate financiară. Și atunci, evident, că nu poți să aplici o facilitate pentru toată lumea și nu cred că e o abordare sănătoasă”, a explicat Ionuț Dumitru.

Din totalul forței de muncă, de circa 5 milioane de persoane, 1,2 milioane de salariați sunt bugetari care, în opinia economistului, nu au fost afectați financiar în momentul de față, spune economistul.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: