Amalia Anghel, ENGIE Romania: Ezitările pot să aibă efecte devastatoare pentru mulți oameni
Reading Time: 4 minuteÎn câteva luni, totul s-a schimbat. Deși cursul vieții pare că se scurge la fel, nimic nu mai este așa cum știam. Situația actuală, fără să ne mai fi confruntat cu așa ceva vreodată, ne-a făcut pe toți, la nivel global, să ne adaptăm rapid la noul normal. Nu numai individual a trebuit să ne schimbăm, ci și la nivel de companii sau de autorități.
Am stat de vorbă cu Amalia Anghel, manager comunicare corporate la ENGIE Romania, care a trecut în revistă reperele companiilor în noua realitate: responsabilitatea, economia socială și grija pentru oameni.
Cum s-a văzut la voi actuala situație, fără precedent în istoria modernă?
Această undă de șoc ne-a arătat că cel mai important lucru este grija față de oameni. Într-o situație limită, luarea de decizii rapide și corecte în interesul oamenilor și sănătății lor trebuie să primeze în fața altor interese. Vedem cum ezitările pot să aibă efecte devastatoare și să aducă suferință unui număr atât de mare de oameni. Vreau să cred că în societatea post-COVID-19, factorul oameni va fi determinant, iar întrebarea “Care este efectul pe care decizia mea o are asupra oamenilor?” va sta la baza deciziei oricărui lider. În acest fel, societatea va fi cizelată din perspectiva tuturor membrilor comunității.
Solidaritatea face parte din acțiunile de sustenabilitate, mai ales în aceste momente. Cum ați abordat voi situația?
Sigur, solidaritatea este foarte importantă, mai ales în momente critice. Cred totuși că aceasta trebuie să fie o acțiune constantă, bazată pe argumente raționale, care să se fundamenteze pe o evaluare atentă a nevoii, a urgenței ei, dar și a impactului pe care soluțiile posibile le vor avea din punct de vedere cantitativ, calitativ și al durabilității. Adesea, în situații extreme, prevalează reacția de natură emoțională – firesc, de altfel – ceea ce poate conduce la o risipă a eforturilor în acțiuni care se pot dovedi de moment, fără un impact durabil. De aceea, cred că solidaritatea trebuie să fie constantă și bazată pe complementaritatea unor răspunsuri de natură rațională și emoțională.
250.000 de euro a donat ENGIE Romania mai multor organizații din România.
Cum ați venit în sprijinul celor din linia întâi?
Cadrele medicale aflate în linia întâi au fost primele către care ne-am îndreptat atenția și, împreună cu ONG-urile partenere, am sprijinit distribuirea de echipamente medicale. Desigur, ne-am preocupat și de pacienții confirmați cu COVID-19, orientându-ne eforturile spre achiziția de aparatură medicală de primă necesitate.
Nu am uitat nici de oamenii cel mai expuși, pacienți cu boli incurabile, externați din spitale, pentru care am pus umărul astfel încât să poată primi în continuare îngrijirea de care au nevoie. În acest fel, am propus acțiuni pentru toate categoriile de semeni cele mai expuse efectelor pandemiei. De asemenea, am oferit produsele și serviciile noastre comunității prin alimentarea gratuită cu gaz natural comprimat a unor camioane care transportă alimente în țară, iar echipele noastre de tehnicieni și-au oferit ajutorul persoanelor vulnerabile de peste 65 de ani, din București, pentru eventuale reparații ale aparatelor electrocasnice sau ale instalațiilor sanitare și de gaze.
Ne-am îndreptat atenția și spre copii, oferindu‑le calculatoare celor provenind din medii defavorizate, dar și lecții online despre energie.
Care sunt principalele componente de dezvoltare durabilă ale companiei?
Strategia noastră de business este bazată pe dezvoltarea durabilă. Ambiția ENGIE este de a deveni liderul tranziției către o economie cu impact neutru asupra mediului înconjurător, prin reducerea consumului de energie și dezvoltarea și utilizarea de soluții și tehnologii nepoluante.
O altă componentă importantă este accentul pus pe educație, principalul vector prin care societatea se poate dezvolta durabil. Investim în educația non-formală în școli, a viitoarelor generații de profesioniști, în programe ambițioase de training, dar și în educația tinerelor generații cu privire la utilizarea responsabilă și în siguranță a surselor de energie.
Cum s-a schimbat comunicarea în această perioadă?
Ne-am adaptat rapid noului context, am pregătit și lansat, în doar câteva zile, o campanie online prin care ne-am arătat recunoștința față de cadrele medicale și am îndemnat societatea românească să se ralieze acestui demers de apreciere a celor care fac eforturi considerabile pentru ca noi toți să fim bine. Aceasta a adus și cea mai importantă schimbare în comunicarea noastră, trecerea de la o abordare de tip customer-centric la una de tip community-centric. Suntem aici pentru întreaga comunitate, indiferent că sunt sau nu clienții noștri.
Ambiția ENGIE este de a deveni liderul tranziției către o economie cu impact neutru asupra mediului înconjurător, prin reducerea consumului de energie și dezvoltarea și utilizarea de soluții și tehnologii nepoluante.
Cum credeți că se vor schimba brandurile după această criză?
Cred că tot mai multe branduri vor avea în vedere latura emoțională, în care vorbesc de la om la om. Cel puțin în următoarea perioadă, tonul va fi dat cu și de responsabilitate, de ceea ce fac pentru comunitate. Economia socială va deveni un capitol distinct în planul de comunicare al brandurilor respectabile.
Cum va arăta lumea după coronavirus?
Mult mai digitalizată, în primul rând. Și noi ne-am îndemnat clienții să vină în online și chiar am făcut apel la tineri să își învețe părinții să facă operațiunile necesare fără a ieși din casă. Cu siguranță, pentru mulți dintre ei aceasta va deveni o obișnuință.
Totodată, criza umanitară ne-a adus mai aproape și am (re)descoperit acest sentiment unic al solidarității. Mi-aș dori să avem puterea să îl păstrăm și pe mai departe, cu atât mai mult cu cât încep să se vadă primele efecte ale crizei economice, care va fi pentru noi toți un nou test de anduranță. Este important să reușim să menținem și să construim pe aceste comportamente pozitive.
Ce lecții putem învăța de la această perioadă?
Pentru mine sunt trei lecții importante: să faci lucrurile la timpul lor și temeinic, să te adaptezi rapid și, cea mai importantă, lecția solidarității – a oamenilor pentru oameni.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 343 (15 mai – 15 iunie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz