Alina Vlăsceanu: Cum aduci simplitatea în contabilitate și cum construiești din asta un business de succes
Reading Time: 7 minuteA studiat informatica, contabilitatea dar și dreptul, este doctor în economie și a coordonat activitatea de cercetare-documentare și informatică la Curtea Constituțională, dar a pornit pe calea antreprenoriatului. Alina Vlăsceanu ne dezvăluie valorile după care se ghidează și care au transformat-o într-o antreprenoare de succes, prin Expert Financiar Center.
Cum ați ajuns de la muzică la matematică, informatică și economie? Dar la antreprenoriat?
Din copilărie, am căutat rapiditatea și simplitatea în lucrurile pe care le făceam. Îmi amintesc că am început studiul pianului, la îndemnul bunicul meu, fost prim solist la Opera din Timișoara. Pe lângă multiplele avantaje ale studiului unui instrument, acesta oferă o disciplina a mintii care mi-a fost foarte utila în anii următori.
De la muzică la matematică nu a fost decât un pas. Exactitatea interpretării partiturilor muzicale este similară cu exactitatea calculelor matematice. Încă din ciclul primar, mi s-a părut fascinantă lumea cifrelor. Problemele de matematică le-am considerat niște provocări în dorința a trece la următorul nivel, similar unui joc pe calculator.
După terminarea Liceului Pedagogic din București, am urmat cursurile din cadrul Facultății de Matematică și Informatică a Universității București, secția informatică în care am descoperit faptul că toate modelele matematice complexe pot fi transformate în algoritmi ce ne pot ușura munca de zi cu zi. Prin programele informatice concepute putem automatiza diverse activități și simplifica orice domeniu.
După terminarea primei facultăți, mi s-a propus susținerea unor cursuri de informatica în cadrul mai multor Universități, fapt care m-a onorat deoarece puteam să-mi expun cunoștințele și teoriile în fata studenților și puteam să regăsesc în ei feedback-ul de care aveam nevoie pentru cărțile la care lucram.
Ulterior, am devenit șef de serviciu la Curtea Constituțională unde am coordonat întreaga activitate de Cercetare-Documentare și Informatică, prin implementarea unui sistem informatic capabil să automatizeze activitatea documentară.
Pentru a putea înțelege mai bine activitatea juridică, am urmat studiile Facultății de Drept din cadrul Universității București. Acest lucru mi-a permis colaborarea cu juriștii și magistrații instituției, astfel încât prin informatizarea realizată să se poată obțină într-un mod cât mai simplu informația solicitată.
Teza de doctorat susținută în cadrul Academiei de Studii Economice mi-a deschis o nouă perspectivă: simplitatea în economie. Dorința de a studia impactul pe care îl poate avea informatizarea în cadrul economiei m-a făcut să urmez cursurile Facultății de Finanțe, Bănci și Contabilitate și a masterului în domeniul unde am descoperit fascinanta lume a finanțelor și a contabilității.
Susținerea examenului de expert contabil mi-a adus o nouă provocare: visul de a realiza ceea ce îți dorești, cum îți dorești și cât îți dorești fără a fi constrâns de nimeni. Adică, de a fi antreprenor. Pornind de la ideea că orice lucru poate fi simplu, am ales să construiesc, împreună cu soțul meu (inginer și expert contabil), o echipă în care simplitatea să domine viața și activitatea noastră.
Care este povestea businessului Expert Financiar Center?
Pasiunea mea pentru cifre și faptul că am devenit expert contabil, m-a făcut să nu-mi mai găsesc locul în poziția de angajat. Dorința de independență și convingerea că pot face lucruri de succes m-au împins să iau decizia.
Nu am stat mult pe gânduri, sunt o fire vulcanică, m-am dus într-o dimineață la serviciu și mi-am dat demisia. Nu se întâmplase, de prea multe ori, la Curtea Constituțională acest lucru. Așa s-a născut Expert Financiar Center. Am pus bazele unei echipe ambițioase, dinamice și dornice să facă fata provocărilor, și am început să oferim servicii complete de contabilitate destinate cu precădere firmelor mici.
Cel mai greu lucru pe care l-am simțit la început a fost comunicarea cu clienții. Am simțit o mare diferență fata de relația profesor-student sau șef serviciu-instituție. Trebuia de această dată să fiu partenerul clientului meu. Trebuia să știu să-i ascult problemele, să mă pun în situația lui și să găsesc soluții, soluții de care depindea evoluția businessului lui. Am simțit o mult mai mare apăsare.
Fiind foarte organizată de felul meu, am creat o bază de date cu problemele cu care se confruntau clienții noștri. Așa am reușit să le dau cele mai bune sfaturi și ne-a permis să avem o creștere neașteptată a numărului de clienți, încă din primii ani. Acest lucru m-a făcut să capăt și mai multa încredere și să-mi spun: „Uite că se poate!”.
Cum arată astăzi Expert Financiar Center și ce planuri de dezvoltare aveți?
De la mica firmă, cu un număr limitat de clienți, dar cu mari speranțe, am devenit acum un grup de firme care păstrează „nava amiral” Expert Financiar Center. Astăzi, oferim servicii complete de contabilitate la peste 2.000 de clienți, dintre care 780 de persoane juridice, dar, așa cum îmi place mie să spun, acestea sunt doar niște cifre… esența este de fapt dorința noastră de a evolua.
Secretul reușitei noastre constă în faptul că ne adresăm unor segmente țintite de public, pe care le stabilim în urma analizelor de eficiență pe care le facem împreună cu echipa noastră. Ne adaptăm pachetele de servicii, ofertele și onorariile în funcție de evoluția pieței, de domeniile de activitate care au o mai mare căutare și de solicitările existente la momentul actual.
Implementarea unui sistem informatic performant în contabilitate, adaptat cerințelor și vremurilor actuale, oferă clienților noștri posibilitatea de a transmite într-un mod facil actele contabile, întrebările și solicitările și de a primi documentele prelucrate rapid, fără generarea unor costuri suplimentare. În acest mod, ne-am extins adresabilitatea către clienți din întreaga țară, într-un mod simplu, eficient și ieftin.
În viitor, grăbiți și de evoluția pandemiei, intenționăm să mutăm complet online serviciile de contabilitate oferite, folosind tehnologii noi, eficientizând procesele, optimizând costurile și aplicând motto-ul meu „Simplitate în contabilitate”. Îmi propun, este pariul pe care îl fac cu mine, ca până în 2022 să dublam numărul clienților. „Orice este posibil” este crezul meu.
Ce va diferențiază de alte grupuri de profil?
Consider că principalul nostru atu este adaptabilitatea. Experiența profesională și multiplele domenii în care am activat ne permit să avem o viziune de ansamblu asupra schimbărilor ce au loc în mediul economic. Suntem atenți urmăritori ai semnalelor și evoluției pieței, fiind capabili în orice moment să ne adaptăm oricăror noi cerințe și situații.
Una dintre preocupările noastre este anticiparea evoluției economiei și realizarea de scenarii optimiste sau pesimiste în funcție de care pregătim lansarea pe piață a noilor pachete de servicii. Periodic, prezentăm clienților noștri previziunile noastre și posibilele soluții pentru problemele care pot apărea. Îmi place să cred că este foarte greu să fiu luată prin surprindere.
Cât de dificilă este activitatea în domeniul contabilității într-un mediu fiscal atât de volatil cum este cel din România?
Daca ar fi fost ușor, nu aș fi ales acestă cale. Complexitatea activităților din domeniul contabil și dinamica schimbărilor legislative, au reprezentat o provocare pentru mine. Experiența avută în cadrul Curții Constituționale și contactul cu multiplele modificări legislative, mă fac să privesc cu mai multă ușurință evoluția legislației în domeniul fiscal din țara noastră.
Este foarte clar, că noi, ca țară membră a Uniunii Europene, trebuie să ne armonizăm legislația. Se fac pași concreți și eforturi foarte mari pentru acest lucru. Marea problemă pe care o vad eu constă în multiplele modificări ale legislației UE, directive peste directive și nehotărârea lor în a rezolva simplu problemele cunoscute de toți. De multe ori am impresia că Directivele Europene sunt făcute doar de teoreticieni, specialiști care nu au avut contact direct cu probleme practice întâlnite curent.
O legislație europeană simplificată, fără frecvente modificări, ar fi cheia unui mediu fiscal stabil. Aceasta ar permite fiecărui stat să-și întocmească o baza legislativa clara, predictibilă și eficientă, fără a fi necesare atât de dese schimbări.
Partea bună a lucrurilor în activitatea noastră o constituie numărul foarte mare de clienți și diversitatea domeniilor lor de activitate care, prin multiplele probleme cu care se confruntă, nu ne permit să nu fim la curent cu actualizările legislative. Astfel, urmărirea schimbărilor legislative este una dintre procedurile standard aplicate în cadrul echipei noastre.
Care este impactul digitalizării asupra activității Expert Financiar Center? Cum adoptați noile tehnologii?
Digitalizarea a fost elementul de bază a activității noastre, chiar de la debut. Dorința de a face toate lucrurile într-un mod cât mai simplu, ne-a făcut să apelam din start la cele mai noi tehnologii informatice ale momentului. An de an, am îmbunătățit tehnologiile folosite, astfel încât să avem în prezent cele mai moderne aplicații din domeniu.
Am ajuns ca în acest moment să automatizam o mare parte din activitatea noastră, lucru care se reflectă în eficiența noastră, acesta însemnând un maxim de competitivitate. Evoluția lucrurilor ne face să credem că o mare parte din afaceri vor trece exclusiv în mediul online.
Pregătim în viitorul apropiat o procedura de lucru prin care mutăm complet interacțiunea cu clienții noștri în spațiul virtual, oferind printre altele și posibilitatea de videoconferințe, apel video și raportare online în timp real. A fi în pas cu tehnologia reprezintă un „must have” pentru succesul businessului nostru.
Cum s-a simțit impactul pandemiei asupra businessului pe care îl conduceți?
Sigur, considerăm că am depășit șocul inițial și suntem pregătiți acum să mergem înainte. Am fost foarte surprinși de scăderea drastică a activității majorității clienților noștri în primele luni de la declanșarea pandemiei. Am încercat să găsim pentru aceștia soluții financiare și manageriale pentru atenuarea socului. Echipa noastră a purtat discuții punctuale cu fiecare dintre aceștia, le-am realizat analize privind impactul pandemiei asupra activității acestora, oferindu-le variante optime pentru continuarea businessului.
Dar, să privim și partea bună a lucrurilor, eu fiind optimistă prin definiție. Pandemia ne-a determinat să accelerăm implementarea soluțiilor pe care le pregătisem în ultima perioadă, reușind la acest moment ca peste 70% din activitatea curentă să se desfășoare exclusiv online. Soluțiile implementate de echipa noastră permit preluarea, prelucrarea, transferul, stocarea și comunicarea datelor în scurt timp, acest lucru mărindu-ne eficiența. Pare simplu, nu?!
Implementând aceste schimbări, odată cu începerea pandemiei, am atras în portofoliul nostru mulți clienți din restul tarii, alături de tradiționalii noștri clienți din București și Ilfov. Un alt aspect care nu trebuie neglijat este nivelul onorariilor noastre. Consideram că acestea sunt printre cele mai prietenoase de pe piață. Îmi place să spun că facem „Contabilitate în vremuri de criză”.
Ați fost și lector universitar. Cum vedeți starea sistemului de educație din România? Dar noua generație?
Îmi amintesc cu mare plăcere de perioada în care am fost cadru didactic. De când mă știu, mi-a plăcut să lucrez cu copiii. Fiind absolventă a Liceului Pedagogic, am lucrat în învățământ ca învățătoare. Prima mea generație de elevi au acum copiii lor. Am trecut apoi la nivelul superior, unde am predat la mai multe facultăți din București, și pot afirma că mi-a plăcut tare mult să lucrez cu elevii și studenții. Mici sau mari, debordau de energie și a fost provocarea vieții mele în acea perioada să reușesc să-i fac să le placă cifrele.
Am aflat și care este secretul: să explici totul cât mai simplu. Simplitatea este secretul. Consider învățământul din România unul dintre cele mai competitive pe plan mondial. Se văd și rezultatele, atât de mulți absolvenți ai învățământului superior românesc lucrând pe tot mapamondul în extrem de multe domenii de activitate.
Problema învățământului românesc consider că este volumul imens de cunoștințe care se preda încă din primii ani, fără a exista o sistematizare a disciplinelor și o corelare a lor, cu vârsta elevilor. Acest sistem permite numai elevilor peste medie să asimileze întreg bagajul de cunoștințe, dezavantajându-i însă, pe ceilalți. De aici apar diferențele foarte mari de pregătire între cei buni și cei mai puțin buni.
Soluția pe care o văd eu constă în simplificarea volumului de cunoștințe transmis în cadrul programei școlare, lucru care ar permite majorității elevilor și studenților să fie bine pregătiți, iar pentru cei de excepție, crearea de programe separate, care să le pună în valoare calitățile incontestabile.
Și, la final, o recomandare pentru clienții noștri și pentru toți antreprenorii care ne urmăresc: multă prudență în această perioadă, cât mai puține cheltuieli nejustificate și analize amănunțite în cazul investițiilor, acordând o atenție sporită factorilor de risc.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 348 (15 noiembrie – 15 decembrie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz