Stiri Business Companii Tech

Alimentarea cu energie electrică a generat cele mai multe incidente de securitate în sectorul telecom

20 iul. 2022 3 min

Alimentarea cu energie electrică a generat cele mai multe incidente de securitate în sectorul telecom

Reading Time: 3 minute

Întrerupererea alimentării cu energie tinde să devină principala sursă a incidentelor de securitate din sectorul telecom – aproape jumătate din incidentele înregistrate în 2021 sunt corelate cu probleme în alimentarea cu energie electrică, fie din partea furnizorului, fie din partea partenerilor acestuia, se arată într-un raport al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.

Realitatea domeniului telecom din România ne arată faptul că stăm foarte bine la capitolul securitate cibernetică a rețelelor, dar în schimb sunt probleme numeroase legate de întreruperile alimentării cu energie electrică a echipamentelor, iar măsurile pentru preîntâmpinarea reapariției acestora au o eficiență foarte limitată”, a declarat Eduard LOVIN, vicepreședintele ANCOM.

Conexiuni afectate

Conform notificărilor primite în 2021, cinci furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 410 incidente cu impact semnificativ asupra securității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în scădere cu aproximativ 30% față de anul 2020. Acestea au afectat, în total, aproximativ 8 milioane de conexiuni.

Ca și în anii precedenți, cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă şi SMS (3,3 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,8 milioane de conexiuni), internet fix (aproape 520.000 de conexiuni), retransmisia programelor media audiovizuale (aproximativ 350.000 de conexiuni) și telefonie fixă (aproape 1 milion de conexiuni).

Continuă tendința de scădere a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor mobile, cu 41%, precum şi în cazul serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale, cu 37%. Pe de altă parte, în cazul serviciilor de telefonie fixă se poate constata o creștere semnificativă, de peste 100%, a numărului de conexiuni afectate în condițiile în care numărul de conexiuni fixe de telefonie continuă să scadă, se arată în raportul ANCOM.

Durată incidente

Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident în 2021 este de 18.577, în scădere față de 20.582 conexiuni în anul 2020. Defalcat pe servicii însă, situația indică o creștere a numărului mediu de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă şi în cazul serviciilor de internet fix și o scădere în cazul serviciilor mobile şi a serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale.

Durata totală a incidentelor raportate în anul 2021 este de 2.276 ore şi 44 de minute, în scădere semnificativă comparativ cu anul anterior, când durata incidentelor a fost de 3.339 ore, în timp ce durata medie a fost de 5 ore și 30 minute, similar cu cea înregistrată în 2020 (5 ore și 48 de minute).

Distribuția geografică

Din punctul de vedere al ariei geografice afectate, în 2021, cele mai multe dintre incidente au afectat un singur județ (225 de incidente), un număr comparabil de incidente au afectat între 2 şi 10 județe simultan (183 de incidente) şi doar două incidente au avut efecte la nivel național.

Cele mai afectate din punctul de vedere al numărului de incidente au fost județele Dâmbovița (43 de incidente), Teleorman (42 de incidente), iar cel mai puțin afectate au fost Tulcea (4 incidente) sau Brăila și Vrancea, cu câte 6 incidente cu impact semnificativ petrecute în 2021.

Resursele afectate

Din punctul de vedere al resurselor afectate, cele mai multe incidente au afectat mediile de transmisiune (237 de incidente) şi stațiile de bază și controlerele mobile (116 incidente).

În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, spre deosebire de anul precedent, când cele mai multe dintre aceste tipuri de incidente au avut drept cauză fenomene naturale (cod galben şi portocaliu de vreme severă, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în 2021 cele mai multe incidente au fost din categoria Cauză externă/Parte terță/Eroare umană (lucrări efectuate de terți la partea carosabilă, alimentare cu apă etc.) şi care au afectat multiple categorii de echipamente care au rămas fără alimentare cu energie electrică.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: