Au primit o finanțare de peste un milion de euro de la un fond de investiții și business angels pentru a dezvolta un sistem de operare pentru industria auto. Alexandru Radovici, CEO al OxidOS și profesor doctor la Politehnica București, ne arată modul în care platforma made in Romania face parte din noua revoluție din industria automotive, aceea a componentelor software de control.
Folosim această rundă de finanțare în două direcții majore. În primul rând, industria automotive este puternic reglementată și pregătim un proces complex de certificare, care ar putea să dureze mai mult de un an.
În al doilea rând, derulăm o serie de integrări ale produsului nostru cu produse complementare din ecosistemul auto, cât și o serie de demonstratoare tehnice ca bază de discuții cu primii clienți. Având în vedere planurile noastre ambițioase și viteza de creștere de care vom avea nevoie pentru a deveni un jucător global în piața automotive, vom avea nevoie cu siguranță de o a doua rundă de investiții – pe final de 2023. Cel mai probabil, această a doua rundă va fi utilizată pentru accelerarea procesului de vânzări.
Mașinile moderne se bazează pe zeci de „miniprocesoare” pentru a controla numeroasele subsisteme ce fac viața șoferului mai ușoară (ex.: Exterior Mirror Auto-fold, Parking System), cresc gradul de confort pentru pasageri (ex.: Seat Position Control, Soft Close for Car Doors), îmbunătățesc siguranța tuturor (ex: Lane Departure Warning, Blindspot Detection) sau pur și simplu oferă funcționalități esențiale (ex.: Windshield Wiper Control, Transmission Control). Toate aceste controlere au la bază un cip hardware (exact, acele faimoase cipuri care nu se găsesc), peste care este necesară o dezvoltare software complexă. Fiecare rulează un software separat, în general dezvoltat de către o altă echipă de dezvoltare, de multe ori implicând componente hard și soft diferite, de la producători diferiți.
Tehnologiile software folosite în mod curent sunt învechite și pentru a impune un grad ridicat de siguranță sunt utilizate numeroase unelte adiționale. În final, toate cele de mai sus duc la cicluri de dezvoltare foarte lungi, întârzieri mari în livrări, dificultăți în schimbarea componentelor din mașină. De exemplu, este foarte dificilă schimbarea unui cip atunci când sunt probleme cu stocurile modelelor pe care s-a realizat dezvoltarea inițială.
Proiectul nostru își propune să aducă o schimbare majoră în acest context – ce se va traduce în timpi de dezvoltare mult mai rapizi, costuri de dezvoltare reduse pentru producătorii de mașini și contractorii lor direcți, timpi de modificare mai scurți și o siguranță crescută în exploatare (mai puține erori software) pentru utilizatori finali. OxidOS este varianta Tock pentru automotive. Folosim o parte din Tock (publicat sub licența Apache 2/MIT), sistem de operare la care echipa noastră a contribuit semnificativ și schimbăm/adăugăm anumite modele proprietare, specifice pentru domeniul automotive.
Ca produs (sistem de operare pentru electronic control units – auto), există numeroase produse similare pe piața globală, create de companii de mari dimensiuni, ce oferă în acest moment soluții mature, utilizate la scară largă de către integratorii de soluții automotive. Ca produs similar atât tehnologic cât și din punctul de vedere al avantajelor pe care le oferim clienților noștri, există platforme în stadii de dezvoltare similare sau mai early-stage. Noi ne propunem să fim primii pe piață cu o soluție completă și certificată de sistem de operare și unelte de dezvoltare certificate pentru piața automotive bazată pe Rust (limbaj de programare, proiect inițial al Mozilla, ulterior cu implicare în dezvoltarea sa din partea Meta, Google și Microsoft – n.red.). Avem în același timp numeroase parteneriate în lucru pentru a lansa produsul cu o serie de integrări și de parteneriate ce ne vor permite să lansăm o soluție la cheie. Ne pare rău că nu putem da mai multe detalii, dar suntem în diferite etape de semnare și cu multe NDA-uri.
Industria auto trece deja printr-o schimbare importantă: trecerea de la mașini definite de calitatea componentelor mecanice și mai apoi electrice la mașini definite de calitatea componentelor software de control. Multe dintre funcționalitățile unei mașini moderne, de la cele de bază (controlul motorului) la cele opționale (avertizare de unghi mort), se bazează în acest moment pe ECU-uri (unități de control electronice), ce la rândul lor au în centru un „miniprocesor” – în general un microcontroller.
O mașină modernă high-end încorporează zeci de astfel de controlere, fiecare cu un software separat, cu potențiale probleme separate, cu un ciclu de dezvoltare separat și riscuri asociate separate, de care în general nu știm decât atunci când nu merg. Sunt acele componente „de sub capotă” de care aflăm doar când apare o eroare în board și ni se explică la service că „este de la soft”. Sau „trebuie schimbat calculatorul x” – durează două luni până avem piesa și costă cât o mașină second hand. Sau atunci când service-ul ne recomandă să schimbăm un întreg ansamblu, la costul unui laptop de gaming, când în spate este o simplă eroare software sau un conector (de la o magistrală de date) stricat. OxidOS vine la momentul potrivit – industria auto caută soluții pentru a reduce durata ciclurilor de dezvoltare software, pentru a crește portabilitatea softului deja dezvoltat, respectiv pentru a crește fiabilitatea programelor ce rulează pe mașinile livrate către clienți.
Exact. Android a dus la o omogenizare a sistemelor de operare pentru un număr mare de producători de telefoane mobile – și, mai mult, a deschis posibilitatea de apariție a noi jucători pe piață (ce nu și-ar fi permis să susțină costurile unui sistem de operare propriu cu aplicații individuale pentru modelele lor). Similar, OxidOS își propune să aducă o standardizare în lumea eterogenă a software-ului embedded în automotive – care pentru utilizatorul final se va traduce în generații noi de mașini livrate mai rapid, cu o fiabilitate mai mare și o reziliență mai mare la problemele în lanțurile de aprovizionare.
Ministerul Energiei anunță inițierea unui proiect de act normativ care modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022,…
Avon dă startul inițiativei „Fii Lovestrong!”, menită să sprijine și să educe femeile tinere în identificarea primelor semne ale comportamentului…
Cum s-au aliniat planetele (și asteroizii) pentru mai multe companii românești care au participat la prima misiune de apărare planetară…
Clienții BRD Groupe Société Générale pot plăti și primi bani, în maximum 10 secunde, prin serviciul RoPay, accesibil prin intermediul…
Jumătate dintre gospodăriile din România economisesc lunar, dar 57% dintre acestea păstrează banii cash, potrivit Barometrului Datoriilor 2024, realizat de…
Vineri, 22 noiembrie, de la ora 19:00, are loc deschiderea oficială a ,,Planetei Crăciun” - târgul cu tematică de sărbători…
View Comments
Dl. Radovici, care mi-a fost un student remarcabil, nu este însă deocamdată nici măcar Conferențiar universitar (ceea ce în SUA corespunde profesorilor asociați), ci doar lector: puteți verifica pe pagina Politehnicii https://cs.pub.ro/index.php/people/userprofile/alexandru_radovici