Alexandru Niculescu, VP Operațiuni, care a prins cea de-a noua ediție a Black Friday la eMAG, ne-a fost ghid în zona pregătirilor pe partea de logistică pentru ediția din acest an: echivalentul a 200 de camioane de marfă recepționate zilnic și 12,5 milioane de articole disponibile în depozit.
Este o activitate foarte intensă. Zilnic, recepționăm și descărcăm echivalentul a 200 de camioane de marfă, ceea ce înseamnă de 2-3 ori mai mult decât în zile obișnuite. În pregătirea Black Friday, vom ajunge să avem în depozit peste 12,5 milioane de articole.
În paralel, încă mai angajăm colegi care să se alăture echipei, astfel încât să putem lucra la capacitate maximă pentru livrarea comenzilor clienților noștri și pentru eventualele retururi, care știm că vor urma imediat după Black Friday.
Ca să ne facem o idee, noi vom lucra practic 24 de ore din 24, șapte zile din șapte. Desigur, în ture, cu program de lucru extins și recompensat pentru colegii care sunt în program. Vreo 315.000 de unități de produse pe zi vor fi expediate din centrul nostru logistic. Dintre acestea, cam jumătate, vreo 160.000, vor fi procesate de instalația robotizată, automatizată. Vom ajunge să lucrăm cu aproximativ 1.500 de colegi în depozit, precum și în zonele de procesare a retururilor și în echipa specializată pe transport. Într-o zi normală procesăm vreo 100.000 de unități, deci este de peste trei ori volumul pe care îl vom expedia către clienții noștri după ziua de Black Friday.
Acest volum reprezintă aproximativ 70 – 75% din capacitatea maximă pe care o poate atinge centrul nostru logistic, care este proiectat să ajungă undeva la 450.000 de unități la nivel zilnic. A fost construit în ultimii 3-4 ani după o investiție de peste 150 de milioane de euro, în două clădiri care însumează mai mult de 250.000 de metri pătrați. Din acest centru logistic, care se află în Joița, noi servim clienții noștri din România, Bulgaria și Ungaria. Pentru România și Bulgaria, 100% din ceea ce se comandă se expediază din centrul nostru logistic, iar pentru Ungaria cam 30% se expediază de aici, restul de 70% se expediază dintr-un centru logistic similar, dar considerabil mai mic, pe care l-am construit în Budapesta.
În luna noiembrie, vom avea de expediat un număr dublu de comenzi, comparativ cu o lună obișnuită, cu o curbă accelerată în a doua parte a lunii noiembrie, în urma Black Friday. Cu siguranță că am planificat acest efort și am contractat resursele necesare cu partenerii noștri cu care lucrăm pentru livrare. Ne gândim aici la Sameday, cei cu care operăm easybox-urile, metoda preferată de livrare a clienților noștri. Estimăm că undeva la 60% din livrări vor fi efectuate prin easybox, în cele aproape 3.900 de puncte pe care le avem în țară.
Suntem pregătiți și avem o curbă crescută de stocare și procesare a articolelor depozitate de sellerii noștri. Avem programul „Fulfilment by eMAG”, în care avem o activitate foarte intensă, cred că aproximativ 20% din articolele noastre pe care le procesăm în prezent, în creștere de la 5 până la 10% în trecut, sunt făcute în numele sellerilor. Și în acest fel oferim sellerilor din marketplace posibilitatea de a livra mai rapid către clienții noștri la niște costuri modice care sunt date de infrastructura aceasta logistică în care am investit.
Sistemul acesta automatizat pe care îl avem în depozit, pe care l-am implementat în urma unei investiții de aproximativ 40 de milioane de euro, face în așa fel încât să nu mai fie nevoie ca oamenii să meargă la locația respectivă și să caute produsele în locația respectivă, ci locația să vină la om, adusă de roboți. Sunt 430 de roboței care se mișcă pe niște șine și care sunt coordonați prin semnale Wi-Fi și scannere de înaltă fidelitate. Un sistem software guvernează mișcarea lor și permite ca, odată plasată comanda unui client și trimisă în lucru spre a fi procesată, roboțelul corespunzător locației respective să preia locația de depozitare și să o aducă la stația la care se face picking.
Omul lucrează foarte eficient, preluând produsele din locația respectivă, care este adusă de roboți și conveyor, preia produsul respectiv din tăviță și îl pune în altă tăviță, în care preluăm comanda clientului. Iar tăvița care preia produsele comandate de client rămâne acolo, nu pleacă până nu sunt aduse toate produsele comandate de acel client, astfel încât atunci când pleacă tăvița aceasta, ele să fie toate, împreună, în același loc. Colegul următor, care face colectarea produselor, le are pe toate la îndemână și le poate introduce în același colet. În felul acesta, consolidăm comanda în expedierea ei către client, astfel încât să optimizăm, să reducem cât mai mult consumul de carton, de materiale pe care le folosim la livrare.
Înainte de implementarea acestui sistem, am redus cu 15% consumul de materiale, iar după implementarea sistemului robotizat, am redus cu alți 10 – 15% acest consum. Am ajuns de undeva de la 1,4 – 1,45 colete per comandă la 1,25 colete per comandă, înainte de implementarea acestui sistem, iar acum suntem la aproximativ 1,05 colete pe comandă.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…
Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…
Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…
Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…