Business Interviuri Tech

Alexandru Huzău, YLOAD: Un startup românesc schimbă logistica europeană 

9 oct. 2023 3 min

Alexandru Huzău, YLOAD: Un startup românesc schimbă logistica europeană 

Reading Time: 3 minute

Fracht Group, expeditor internațional cu operațiuni în 70 de țări și peste 140 birouri în lume, a preluat recent o parte din operațiunile YLOAD. Am stat de vorbă cu Alexandru Huzău, CEO al YLOAD, despre modul în care startup-ul pe care l-a fondat, cu un marketplace pe bază de AI,  care va automatiza și digitaliza segmentul logistic din cadrul grupului elvețian, în Europa de Est și la nivel global. 

Investiții prin Seedblink pentru YLOAD

Cu doi ani în urmă, startup-ul YLOAD, dezvoltator al primului marketplace de transporturi din Europa de Est, obținea peste 200.000 de euro pe platforma de investiții online SeedBlink, sumă care urma să fie folosită pentru dezvoltarea produsului și a afacerii. Până la data tranzacției cu Grupul Fracht, YLOAD adunase în platformă peste 15.000 de firme din domeniul transporturilor, investiții de peste 3 milioane de euro și peste 120 de investitori, urmând ca în viitorul apropiat să lanseze o rundă de investiții serie A. 

Principalele motive pentru care am decis să formăm un joint-venture cu Fracht Group sunt extinderea pe piețe noi, împărtășirea resurselor și a expertizei, precum și creșterea completivității. Aceasta colaborare va aduce beneficii semnificative pentru viitorul YLOAD, inclusiv acces la oportunități noi de afaceri și consolidarea poziției pe piață”, spune Huzău. O parte din echipă se va alătura acestei inițiative, în timp ce o parte rămâne în cadrul YLOAD, menținând dezvoltarea și îmbunătățirea platformei.  

Digitalizarea operațiunilor de transport permite transportatorilor individuali sau ce operează flote mici să reducă incidentele, să optimizeze costurile și să își gestioneze mai ușor și mai eficient vehiculele, simplificând accesul la rute și comenzi, interacțiunea cu clienții, circuitul documentelor și al plăților. În același timp, beneficiarii au acces la o flotă extinsă de transportatori pentru a putea alege serviciile potrivite, urmând să primească informații în timp real despre desfășurarea sau finalizarea transportului. Toate vehiculele din platformă sunt localizate prin sisteme GPS. 

Platformă pe bază de AI 

Povestea startup-ului YLOAD a început cu aproximativ   4 ani în urmă când fondatorul, Alexandru Huzău, a văzut problema din piața de transport dar și procesele învechite, fragmentarea foarte mare și și-a dorit să revoluționeze industria logistică printr-o tehnologie inovatoare, folosind experiența din trecutul său. 

La momentul fondării startup-ului, Huzău avea o experiență de peste 15 ani în domeniul tech, acesta dezvoltând mai multe platforme pentru B2B (precum ButikBook care în 2009 a fost vândută către gigantul Alibaba) sau participând activ la creșterea unor platforme importante precum Okazii său Mercador. „Am realizat că în Europa de Est domeniul transportului de mărfuri, atât cel național cât și cel internațional, întâmpina probleme. Acest domeniu nu folosea aproape nicio tehnologie nouă de automatizare a proceselor. Un dispecer care coordona camioanele spre încărcare folosea telefonul pentru a suna șoferii, iar, din acest motiv, el nu putea coordona mai mult de cinci-șase camioane pe zi. Practic, munca lor de căutare a mărfurilor era cu mult îngreunată, dispecerii trebuind să stea zilnic în fața calculatorului pe o multitudine de site-uri pentru a putea găsi marfa. Iar în momentul în care găsește marfa, există posibilitatea ca aceasta să fie trimisă prin altă platformă, deoarece platformele nu sunt conectate. Transportatorii, casele de expediție și expeditorii sunt în căutare de soluții care să îi ajute să fie mai eficienți, să petreacă mai puțin timp făcând aceste procese repetitive. Iar YLOAD este o astfel de soluție”, spune Alexandru Huzău, fondator și CEO al YLOAD. 

În ceea ce privește planurile pentru 2023, YLOAD intenționează să recruteze în continuare specialiști în AI, dezvoltare software și logistică pentru a susține creșterea și inovarea platformei. „În ultimul an am întâmpinat diverse provocări semnificative. Proiectele cheie de dezvoltare s-au concentrat pe creșterea rapidă a cererii, optimizarea infrastructurii tehnologice și extinderea pe piețe noi. Urmează să explorăm domenii noi de activitate și să investim în tehnologii inovatoare pentru a ne consolida poziția”, spune fondatorul YLOAD. 

Investiții de 10 milioane de euro

Fracht România vizează investiții de aproximativ 10 milioane de euro pentru următorii ani în estul Europei, începând cu România, Bulgaria, Republica Moldova, continuând apoi cu Serbia, Macedonia și alte țări din regiune. Totodată, grupul estimează o cifră de afaceri în jurul a 100 de milioane de euro în regiune până la finalul anului 2025. În noul parteneriat, startup-ul românesc va începe digitalizarea operațiunilor de transport, inițial în Europa de Est, iar apoi global, atât terestru, cât și maritim și aerian, pentru toți clienții grupului elvețian, noua platformă YLOAD Network oferind o suită de funcționalități ce au ca scop atât transparența și optimizarea proceselor transportatorilor, cât și o mai ușoară gestiune și eficiență a costurilor, cu până la 30%, a clienților cu nevoi de transport. Platforma digitală oferă posibilitatea clienților să monitorizeze toate datele de transport terestru, aviatic și maritim, într-un singur loc. 

Fracht este un expeditor internațional care a fost fondat în 1955 de antreprenorul Ruedi Reisdorf. Businessul a rămas până în prezent unul de familie, dar a ajuns să aibă peste 140 de birouri în 70 de țări și peste 2.000 de angajați.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: