Se poate alinia învățământul din România la standardele europene în materie de digitalizare? Alexandru Holicov, fondator al platformei educaționale Adservio, crede că da și dorește să ajute, prin tehnologie, toate școlile din țară. În paralel, împreună cu echipa sa, participă constant la târgurile internaționale de profil, pentru a extinde platforma pe plan global.
Mama mea este educatoare, foarte pasionată de învățământ. Am observat că, în loc să-și dedice energia și timpul lucrului cu copiii, trebuia să facă tot felul de activități birocratice care diminuau impactul pozitiv al muncii sale. Deși tehnologia era mult mai puțin avansată ca acum, mi-am dat seama că ar putea să o ajute mult și așa am făcut primii pași în direcția asta, împreună cu câțiva prieteni.
Un moment de imensă satisfacție, dar și de frustrare. Satisfacția venea din faptul că primul liceu din România trecea la digitalizare, cu beneficii extraordinare pentru profesori, elevi și părinți. În același timp, rezistența la schimbare era foarte puternică în multe alte cazuri. Mergeam la prezentări și ni se spunea că produsul este extraordinar, revoluționar, dar că nu e momentul să fie adoptat. De aceea, creșterea Adservio a fost foarte lentă în primii ani. Astfel, platforma noastră, care apăruse printre primele chiar la nivel european, a fost amânată ca adoptare.
Un moment important pentru noi a fost în 2017 când, după o campanie de emailuri, Primăria Buzău a fost singura care a răspuns și ne-a chemat la discuții. Am prezentat platforma, iar domnul primar Constantin Toma a inițiat un program-pilot în oraș. Un an mai târziu, toate cele 27 de școli generale și licee, colegii și gimnazii foloseau intensiv platforma, Buzăul devenind primul municipiu din România cu educația integral digitalizată.
Pandemia a schimbat mult atitudinea sistemului față de digitalizare. A fost nevoie de un eveniment neprevăzut, nefericit pentru ca educația din România să caute digitalizarea. Toată lumea a fost obligată să stea acasă și școala s-a mutat brusc în online. Adservio a oferit atunci digitalizare gratuită în valoare de 2 milioane de euro tuturor școlilor care aveau nevoie să continue procesul educativ și să comunice prin videoconferințe, prin mesaje și grupuri cu elevii și părinții.
A fost un examen de maturitate și pentru noi. În fiecare dimineață, când începeau orele, intrau milioane de elevi pe platformă, iar serverele noastre făceau cu greu față. Cu mari eforturi am reușit să funcționăm la parametrii normali și să ajutăm școlile să-și facă treaba și să depășească această situație dificilă. Cu această ocazie, am investit foarte mult în serviciile noastre de suport pentru clienți, pentru care suntem extrem de apreciați și acum.
În tot ce facem ținem cont foarte mult de opinia celor care folosesc platforma zi de zi: profesori, secretari, directori, elevi, părinți. Dezvoltăm platforma în baza feedback-ului lor, ne adaptăm la nevoile lor reale. Ținem legătura foarte strâns cu utilizatorii noștri tocmai pentru a le ușura munca, a le facilita comunicarea și colaborarea pe proiectele educaționale. Un departament special din Adservio se ocupă zilnic să facă platforma cât mai plăcută și ușor de utilizat. Partea asta este strâns legată de beneficiile de substanță ale platformei.
Conform statisticilor, într-o școală care implementează Adservio, fiecare profesor economisește între trei și patru ore pe săptămână prin introducerea rapidă a notelor și absențelor în catalogul electronic, precum și datorită calculării automate a mediilor. Câștigă alte trei-patru ore pe săptămână prin diferite automatizări, precum notarea și mesajele în grup sau trimiterea online a temelor. În total, acest lucru înseamnă o zi de muncă eliberată în fiecare săptămână. Diriginții și secretarii salvează, în medie, patru ore de muncă pe săptămână prin generarea rapidă de statistici și rapoarte. Rata de promovare a elevilor crește cu până la 32%. Rata absenteismului scade între 14% și 52%, iar abandonul școlar scade între 9% și 43%.
După 16 ani, suntem în continuare liderul digitalizării în România și ne asumăm cu responsabilitate acest rol. Misiunea noastră este să ajutăm prin tehnologie toate școlile din țară, să oferim infrastructura digitală pentru un învățământ modern, de nivel european. Fiecare unitate care adoptă platforma noastră vede imediat beneficiile sale și, de aceea, după implementare, marea lor majoritate rămân partenerii noștri ani de zile. Odată ce folosesc Adservio – la adevăratul potențial al platformei -, managementul școlilor și profesorii nu mai vor să se întoarcă la sistemul vechi, cu catalog de carton și statistici făcute cu pixul.
Ca și caracteristici, am pornit cu un catalog electronic iar, după 16 ani, platforma oferă tot ce are nevoie o școală pentru a funcționa impecabil: generare de rapoarte și statistici, de documente școlare importante, orar integrat cu calendar și condică digitale. De asemenea, oferim: bibliotecă digitală, teste de autocunoaștere și IQ, posibilitatea elevilor de a aplica online pentru admiterea la facultate, trimiterea de teme online, grafice de evoluție școlară și rapoarte cu starea de bine pentru elevi, trimise și părinților prin notificări pe telefonul mobil, comunicare între toate categoriile de utilizatori și așa mai departe. Asigurăm multiple sesiuni de training, webinarii, și un serviciu de suport pentru clienți impecabil.
Țintim să trecem de pragul de 1.200 de unități școlare anul acesta. Totodată, avem peste 750.000 de utilizatori și vizăm o trecere de pragul de 1.000.000 de utilizatori. Creșterea vine din eforturile noastre susținute de promovare a digitalizării către școli și primării, precum și din finanțarea acestui tip de investiție prin programele PNRAS (Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar).
Este greu de estimat gradul de digitalizare, pentru că nu există raportări clare. În plus, după pandemie, au apărut zeci de platforme-fantomă, care vindeau la prețuri derizorii Excel-uri colorate, cu titlul de catalog digital. Marea lor majoritate au și mari probleme de securitate, fiindcă țin datele școlilor pe servere neprotejate. Evident, neglijează și suportul pentru clienți. Aceste produse de proastă calitate dezamăgesc școlile care le cumpără și cresc reticența acestora față de digitalizare. În acest sens, Adservio a propus Ministerului Educației niște standarde de minimă calitate pentru aceste platforme, dar deocamdată ele nu sunt aplicate din motive logistice. Dacă Ministerul ar face curățenie în privința asta și ar fi mai determinat în ghidarea școlilor către modernizare, am progresa mai rapid.
De asemenea, Adservio a inițiat programul-pilot de folosire exclusivă a catalogului electronic la nivelul țării. Adică, am propus ca școlile care s-au digitalizat cu o platformă tip Adservio să nu mai fie nevoită să treacă notele și în catalogul vechi, de hârtie, fiindcă e absurd. Chiar am oferit Ministerului Educației, cu titlu gratuit, platforma noastră pentru a aduna digital toate datele din sistemul de educație românesc, astfel ca decidenții din învățământ să poată avea o imagine de moment a sistemului și să poată genera politici de educație pe cifre și trenduri relevante.
Gândiți-vă că, numai cu 1 euro pe lună, alocat pentru fiecare elev din țară, adică sub prețul unei cafele, toată educația din România ar fi digitalizată, cu beneficii enorme pentru toți cei implicați direct și pentru comunitățile locale. Deci este loc de mai bine.
Ne extindem eforturile de promovare a platformei, facem eforturi de comunicare, pentru ca toată lumea să știe cât de mult ajută digitalizarea. Mergem constant la târguri internaționale, cum ar fi Bett Londra, și ne facem cunoscuți pretutindeni. Noi nu ne concentrăm pe concurență, ci pe propriul produs. Dacă oferim ceva relevant pentru școli, care să le facă treaba mai ușoară, mai plăcută, atunci ne vom dezvolta conform planurilor. De aceea investim în integrarea tehnologiei AI (Artificial intelligence) în platformă și în dezvoltarea de module noi, care să aducă valoare elevilor și părinților.
Produsul pentru aviație l-am lansat acum câțiva ani, la solicitarea ROMATSA, Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian. Practic, am plecat de la esența produsului Adservio și am dezvoltat funcționalități specifice unei astfel de instituții. Acum, pregătirea și certificarea tuturor controlorilor de trafic de zbor din România se face prin platforma noastră. Acest produs este relevant și pentru companiile care fac cursuri cu angajații și îi certifică pentru activități complexe.
Pentru universități, am început să dezvoltăm o platformă nouă din 2023. Universitățile au posibilitatea să-și gestioneze digital toată activitatea, pornind de la configurarea anilor universitari, cursuri și norme didactice pe facultăți, cataloage, generare de documente, state de plată, orar. De asemenea, pot gestiona sălile de curs, atribui și gestiona locurile de cazare, promova oferta academică în ecosistemul Adservio preuniversitar ori administra admiterea la facultate. Deja avem câteva implementări și continuăm intens pe acest drum. Viziunea noastră este de a crea un continuum educațional de la grădiniță, școală primară, liceu, universitate și până la companii, prin Adservio.
Anul trecut, am avut o cifră de afaceri de 2,2 milioane de euro, iar pentru anul în curs ne propunem să ajungem la 3,5 milioane de euro.
Opera Națională București prezintă joi, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert de gală intitulat Ziua Națională a României pe scena…
Cu o tradiție de 20 de ani pe scenele din România, concertul „Viena Magic”, cel mai reprezentativ eveniment muzical al…
Un nou spațiu ultramodern de lucru flexibil va fi deschis în centrul Iașiului de către International Workplace Group (IWG), cel…
One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din…
Grupul Flavours anunță deschiderea, în „Transylvania College”, a primului restaurant Stradale Carnivale amplasat într-o școală din Cluj-Napoca, marcând astfel debutul…
OMV Petrom, cel mai mare producător integrat de energie din sud-estul Europei, a semnat un contract de tip EPCC –…